Tegnapig lehetett leadni a MÁV Cargo Zrt. privatizációjának második fordulójában a pályázatokat. A vasúti társaság közleménye szerint mindössze négy vállalat és konzorcium nyilvánította ki vételi szándékát, pedig az első fordulóból még hét pályázót engedett tovább az értékelőbizottság.
A még esélyesek között megtalálható a szlovák Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma, amely az első körben a legmagasabb öszszeget, 81 milliárd forintot kínált a magyar vasúti teherszállításért. Részvételük a második szakaszban azért érdekes, mert korábban olyan hírek röppentek fel, hogy a szlovákok nem adnak be újabb pályázatot, mivel a pénzpiacokon bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok megdrágították a hitelfelvételt, s a konzorcium kamatterhei jelentősen megnövekedtek. A másik variáció szerint a döntő fordulóban csak jóval alacsonyabb ajánlattal állnak majd elő, mivel a többi induló 50 milliárd forint körül értékelte a MÁV Cargót.
Tett második ajánlatot a Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma is. A 61 százalékban a Magyar Köztársaság, 33 százalékban Ausztria tulajdonában lévő pályázóról nemrégiben egy lapunknak nyilatkozó szakértő kijelentette: érvénytelen volt már az első ajánlata is. A pályázat beadásához ugyanis tulajdonosi hozzájárulás is szükséges lett volna, ám ez nem készült el. A GYSEV és a Rail Cargo beadványa azért is érdekes, mert ha nyernek, a magyar állam gyakorlatilag egyik zsebéből a másikba öntené a pénzt. Az említett két pályázón kívül még a Cargo Central Europe konzorcium és a New World Resources Transportation B. V. nyilvánította ki vételi szándékát. Mindkettő holland.
Bár az első körből továbbjutott, mégsem adott be pályázatot a második fordulóban a Magyar Rail Cargo Vagyonkezelő Kft. Ők korábbi értesüléseink szerint be nem jegyzett cégként tettek ajánlatot, ami viszont nem felel meg a kiírás feltételeinek. Hozzájuk hasonlóan a román Grampet S. A. és a luxemburgi–magyar MC Solution konzorcium is feladta a MÁV Cargóért vívott harcot. A MÁV közleményéből kiderül, hogy a MÁV Zrt. igazgatósága az értékelőbizottság javaslata alapján hozza meg döntését a nyertes ajánlattevő személyéről. A MÁV Zrt. a döntés előtt a munkavállalók képviselőivel is egyeztetni fog.
Mint arról már beszámoltunk, a hazai vasúti árufuvarozásból 83 százalékban részesedő MÁV Cargo 2006-ban – önálló működésének első évében – 93 milliárd forint árbevételt és 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el.
Halál lett a közös heroinozás vége a fővárosban
