Négyen vinnék a MÁV Cargót

Már csak négy pályázat vesz részt a MÁV Cargo Zrt. privatizációjának második fordulójában, holott az első fordulóban hét lehetséges befektető jutott tovább. A listán szerepel az elsőre legjobb ajánlatot tevő szlovák konzorcium, valamint a magyar GYSEV és az osztrák Rail Cargo Austria összefogásával összeállított pályázat is. Rajtuk kívül még két holland vállalkozás érdekelt a végső döntésben.

Dékány Lóránt
2007. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapig lehetett leadni a MÁV Cargo Zrt. privatizációjának második fordulójában a pályázatokat. A vasúti társaság közleménye szerint mindössze négy vállalat és konzorcium nyilvánította ki vételi szándékát, pedig az első fordulóból még hét pályázót engedett tovább az értékelőbizottság.
A még esélyesek között megtalálható a szlovák Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma, amely az első körben a legmagasabb öszszeget, 81 milliárd forintot kínált a magyar vasúti teherszállításért. Részvételük a második szakaszban azért érdekes, mert korábban olyan hírek röppentek fel, hogy a szlovákok nem adnak be újabb pályázatot, mivel a pénzpiacokon bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok megdrágították a hitelfelvételt, s a konzorcium kamatterhei jelentősen megnövekedtek. A másik variáció szerint a döntő fordulóban csak jóval alacsonyabb ajánlattal állnak majd elő, mivel a többi induló 50 milliárd forint körül értékelte a MÁV Cargót.
Tett második ajánlatot a Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma is. A 61 százalékban a Magyar Köztársaság, 33 százalékban Ausztria tulajdonában lévő pályázóról nemrégiben egy lapunknak nyilatkozó szakértő kijelentette: érvénytelen volt már az első ajánlata is. A pályázat beadásához ugyanis tulajdonosi hozzájárulás is szükséges lett volna, ám ez nem készült el. A GYSEV és a Rail Cargo beadványa azért is érdekes, mert ha nyernek, a magyar állam gyakorlatilag egyik zsebéből a másikba öntené a pénzt. Az említett két pályázón kívül még a Cargo Central Europe konzorcium és a New World Resources Transportation B. V. nyilvánította ki vételi szándékát. Mindkettő holland.
Bár az első körből továbbjutott, mégsem adott be pályázatot a második fordulóban a Magyar Rail Cargo Vagyonkezelő Kft. Ők korábbi értesüléseink szerint be nem jegyzett cégként tettek ajánlatot, ami viszont nem felel meg a kiírás feltételeinek. Hozzájuk hasonlóan a román Grampet S. A. és a luxemburgi–magyar MC Solution konzorcium is feladta a MÁV Cargóért vívott harcot. A MÁV közleményéből kiderül, hogy a MÁV Zrt. igazgatósága az értékelőbizottság javaslata alapján hozza meg döntését a nyertes ajánlattevő személyéről. A MÁV Zrt. a döntés előtt a munkavállalók képviselőivel is egyeztetni fog.
Mint arról már beszámoltunk, a hazai vasúti árufuvarozásból 83 százalékban részesedő MÁV Cargo 2006-ban – önálló működésének első évében – 93 milliárd forint árbevételt és 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.