A zene jó alkalom a párbeszédre

Vivaldi és Paganini szól vasárnap este fél nyolckor a Dohány utcai zsinagógában a zsidó–keresztény összefogásért Schweitzer József országos nyugalmazott főrabbi, Erdő Péter bíboros, esztergom–budapesti érsek fővédnökségével. A koncert előtt a bevezető gondolatokat Fröhlich Róbert főrabbitól hallhatjuk. Az esemény két szólista művészével, a Szenthelyi–Faludi házaspárral beszélgettünk.

2007. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel ezelőtt, amikor a hat Bach-szólószonátát játszottam a zsinagógában, akkor kezdődött el ez a sorozat, a kultúrák, a jó emberek összefogása – kezdi a beszélgetést Szenthelyi Miklós hegedűművész. Nem hallgatja el, hogy a helyszín is motiválja őket, hiszen a zsinagóga háromezer ember befogadására alkalmas, kitűnő akusztikájú épület. A zsidó–keresztény összefogás talán mindennél jobban a művészetben, azon belül is a muzsikában valósul meg, a kiváló zsidó származású művészek, zeneszerzők, az ihletet-témát adó bibliai történetek, zsoltárszövegek számos kapcsolódási pontot nyújtanak, és nem mellékes az a szál sem, hogy a klasszikus zene mindkét fél számára érthető nyelvezete mindig jó alkalom a párbeszédre.
– Reméljük, hogy a célunk nem naiv, bár tudjuk, hogy a művészeknek nem akkorák a lehetőségei, mint mondjuk a politikusoknak, mégis azt hiszem, ha mindenki teszi a dolgát, akkor azért valamit hozzá tudunk tenni ahhoz, hogy jobb legyen ebben az országban élni – fogalmaz Szenthelyi Miklós. Elmondja: a mai magyar valóságot nézve kézenfekvő megoldás a művészemberek összefogása a nemes célokért, hiszen ők a társadalom minden rétegét meg tudják szólítani. – Sikerült olyan neveket megnyerni az ügynek, akik a maguk műfajában nagyon ismertek és kiválóak: Fekete László főkántort és ifjabb Sántha Ferenc hegedűművészt, akivel Vivaldi B-dúr kéthegedűs versenyművét játsszom majd – teszi hozzá a koncerten közreműködő Magyar Virtuózok Kamarazenekar alapítója, művészeti vezetője, szólistája és karmestere, akinek ezen az eseményen a felesége, Faludi Judit gordonkaművész játssza Vivaldi h-moll csellóversenyét.
Faludi Judit a koncert koncepciója miatt választotta ezt az egyik legnehezebb, ám talán legszebb csellóversenyt Vivalditól, az F-dúr hegedű-cselló versenymű pedig adott volt mint a zeneszerző egyetlen erre a hangszerpárosra írt koncertje. A műsor ugyanis két részből áll, az első felében Vivaldi három versenyműve és a Juditha triumphans oratórium egyik részlete, Oziás áriája szólal meg, a második rész pedig önagában is pazar és rendkívüli teljesítmény: Szenthelyi Miklós Paganinitől a virtuóz technikai tudást igénylő 12 Caprices-t játssza. Ez a mű lényegében kuriózum a hangverseny-repertoárban, hazánkban pillanatnyilag csak Szenthelyi Miklós és egyik tehetséges egykori tanítványa, Lendvay József vállalkozik a megszólaltatására, hiszen komoly felkészültséget és állóképességet követel meg az előadótól.
A Szenthelyi–Faludi páros egy ideje rendszeresen áll együtt színpadra. – Amikor megismerkedtünk, én még az Operaház tuttijában ültem, ami közel sem szégyenletes, de mégsem lehet azzal összehasonlítani, amikor szólistaként vagy kamaraművekben egyedüli csellistaként mindenki rám figyel – mondja Faludi Judit. Amikor tizenegy éve veszélyeztetett terhes lettem a nagyobbik fiunkkal, Krisztiánnal, ott kellett hagynom a zenekart, nyolc éve pedig megszületett a kisebbik gyermekünk, Kristóf. Amikor egész kicsik voltak és itthon maradtam velük, akkor egyszer csak Miklós megkérdezte, hogy eljátszanám-e vele Kodály Duó hegedűre és gordonkára című művét, és ezzel bedobott a mélyvízbe. Ez volt az első közös koncertünk. – Egyre sűrűbben jöttek a felkérések, most pedig már ott tartunk, hogy nélkülem nem is tud koncertezni, mert mindenhol ott vagyok – teszi hozzá a zenekari művészből időközben ismert szólistává vált Faludi Judit.
A művész pár a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral az idén márciusban egy másik kulturális világgal is szembesült: a kultusztárca felkérésére három rendkívül sikeres koncertet adtak Indiában, abban a feltörekvő országban, ahol – mint mondják – ijesztően szélsőséges emberi helyzetekkel találkoztak, a szörnyű nyomorral és mellette a gazdagsággal, egy klasszikus zenén nevelődő, jó értelemben vett sznob közönséggel. Ennek köszönhetően úgy vélik, évtizedeken belül India is eljuthat oda, ahová Japán: megtiszteltetés lesz náluk koncertezni.
Szenthelyi Miklós a koncertekre való felkészülés mellett a tanításban is rendkívül lelkiismeretes: december 11-én a Zeneakadémián egy műsorában is érdekes hangversenyt rendez, amelyen egyik ígéretes, tizennyolc éves tanítványát, Nyári Lászlót szeretné bemutatni a nagyközönségnek, aki Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét játssza majd. Ezen a koncerten dirigálja első alkalommal nagyzenekarral feleségét, aki Bruch Kol Nidrei című művét játssza, amely egy zsidó gyászének csellóra, és ebben a műsorban egy másik ritkán játszott alkotás is szerepel: Beethoven Skót dalai.
A házaspár és a Magyar Virtuózok jövőre sem unatkoznak majd, hiszen olyan komoly kihívásoknak kell majd megfelelniük, mint egy amerikai, egy dél-amerikai és egy hosszabb olasz–spanyol turné, emellett természetesen folytatódnak a parlamenti és zeneakadémiai koncertjeik is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.