„Fiaim, csak énekeljetek!”

Tízesztendős útkeresés után lassan úgy tűnik, egyre nagyobb sodorban szélesíti medrét a Misztrál együttes. A pénteki születésnapi koncerten a csilláron is lógtak a közönség tagjai a MOM Művelődési Központ nagytermében, s a megzenésített versek fiatal generációjának éllovasai ezúttal sem okoztak csalódást.

Sashegyi Zsófia
2007. 11. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamar elolvadt az ünnepi estnek kijáró izgalom, éppúgy, ahogy az új, fekete zubbonyok fölött gyöngyöző halántékokon is engedtek a gravitációnak az izzadságcseppek. Miután a legelső lemez sokak számára ismeretlen dallamaival régmúlt kezdetek emlékei közé sodorták leghűségesebb hallgatóikat, mintha fellélegeztek volna az első Balassi-verstől. A koncert tulajdonképpen az Adj már csendességet című históriás énekkel kezdődött el. A három különböző férfihang simán és erősen összekapaszkodott, s ezt ők is érezték: az ima a dal végére beteljesedett.
Persze a kitörő üvöltés, a diszharmónia sem érne célt ezek nélkül, s tíz év után elmondható, a fiúk elég stabilan alapoztak: van mire felhúzni a tündérkastélyt, a súlyos ostromokat kiálló bástyafalakat vagy egy kis, fatornyú templomot.
A versmegzenésítés, amely fondorlatos módon tágítja e csendes műfaj szerelmeseinek körét, ugyanakkor rendkívül veszélyes terep, hiszen csak akkor érhet célt, ha a tökéletes verset tökéletes zenével, tökéletes előadásmódban közli. Persze a tökéletes emberien lehet csak az, de ez épp elég kihívás. A Misztrál-dalok legtöbbje beteljesíti a hozzájuk fűzött reményeket; a jól ismert versekben sem csalódunk általuk. Ha a legtöbb dal jól is esik a hallgatónak, mindig akad olyan, amellyel nehéz megbarátkozni, vagy mert máshogy ásta bele magát a lelkünkbe egy költemény, vagy mert egyszerűen nem tudunk azonosulni vele. A közönség soraiból boldog, ütemes bólogatást kiváltó Tündérmenet ringásából így vert fel Dsida Jenő Arany és kék szavakkal című, tiszta harmóniát árasztó versének izgatott, disszonáns feldolgozása. Hát igen, van, hogy a vers fölött győz a zenész féktelensége; Tóbisz Tinelli Tamás, ahogy előadásról előadásra rendre átkölti saját dalait, úgy ennél a számnál sem fért a bőrébe. Sebaj, ennyi szabadságot talán adhatunk e mindenfelől kötött műfaj művelőinek.
A megszaporodó hangszerek közt kibontakoztak a dalok, fellángoltak a versek, és összeforrtak a zenészek is az elmúlt tíz esztendőben. Jól jelzi ezt, hogy előadóművész-társuk, Sudár Annamária szerkesztésében százoldalas könyvvel lepte meg őket rajongótáboruk, amely még dalra is fakadt az est végén, és ugyan még fejleszthető énektehetséggel, de lelkesen üzent nekik Tompa Mihály szavaival: „Fiaim, csak énekeljetek!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.