Kis bolt, nagy gond

2007. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még tovább terjeszkednek a hipermarketek: novemberig jelentősen növelték piaci részesedésüket a hazai kereskedelemben mind a háztartási vegyi áru, mind az élelmiszertermékek eladása terén – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat tegnapi felmérése. Ebből kiderül: míg a kétszáz négyzetméteresnél kisebb boltok értékesítése folyamatosan zuhan 2005 óta, addig a nagy eladóterű üzletek térnyerése megállíthatatlan. Napjainkban ugyanis már minden harmadik, élelmiszerre szánt forintot az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco kasszájába fizetünk, és a háztartási vegyi áruknál is 100 forintból 39 jut nekik.
Idén november első hetéig tizenegy új egység nyílt, ezzel immár száztizenöt hipermarketet számolunk Magyarországon. A legnagyobb magyarországi hipermarket egyébként jelenleg 19 600 négyzetméteres, amiben majdnem elfér három, átlagos méretű focipálya. Számuk az évek alatt dinamikusan nőtt, ám a „mamutüzletek” piaca tavaly óta telítődni látszik. Ráadásul, ahogy arról a felmérés is tanúskodik, a frissen, akár naponta szükséges élelmiszerek vásárlásánál komoly konkurenciát jelentenek számukra a lakóhely közeli boltok. Ezért újabban a multiláncok is a belváros felé vették az irányt: országszerte egyre több kisebb üzlet megnyitásával hódítják el a vásárlókat.
Megfigyelhető ez a Nielsen átlagos boltméretre vonatkozó adatából is: amíg a hazai hipermarketek átlagterülete tavaly több mint hétezer, addig ez év július végén már csak valamivel több mint ötezer négyzetméteres volt. A piackutató elemzésében egy láncot emel ki példaként: a Tescót, amely idén több kisebb egységet nyitott hazánkban, s a jövőben is folytatja hódító politikáját.
Piaci elemzők már többször felhívták erre a jelenségre a figyelmet, külföldi példákkal alátámasztva a várható hatást. Nyugat-Európában ugyanis nem jellemző, hogy a belvárosokban engedik a nagy láncokat terjeszkedni, azok inkább a város peremén vagy a külső kerületekben működnek, teret hagyva így a kisvállalkozásban működtetett boltoknak is. Hazánkban ez a fajta piaci védelem hiányzik, állítják a szakértők, amiből megjósolható – bár még a legfrissebb statisztikák hiányoznak –, hogy a versenyhátrányban egyre több magyar kereskedő megy tönkre. Élelmiszereladásban még erős pozícióban vannak a hazai tulajdonú láncok, ám gyengíti ezt az olcsó diszkontok és a szupermarketek növekvő népszerűsége. A hipermarketben jobban fogynak a húskészítmények, a sajtok és az ásványvizek, de emelkedett az égetett szeszes ital, a pezsgő, a hűtött desszert, a mustár, az olívaolaj és a salátaöntet forgalma is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.