Még tovább terjeszkednek a hipermarketek: novemberig jelentősen növelték piaci részesedésüket a hazai kereskedelemben mind a háztartási vegyi áru, mind az élelmiszertermékek eladása terén – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat tegnapi felmérése. Ebből kiderül: míg a kétszáz négyzetméteresnél kisebb boltok értékesítése folyamatosan zuhan 2005 óta, addig a nagy eladóterű üzletek térnyerése megállíthatatlan. Napjainkban ugyanis már minden harmadik, élelmiszerre szánt forintot az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco kasszájába fizetünk, és a háztartási vegyi áruknál is 100 forintból 39 jut nekik.
Idén november első hetéig tizenegy új egység nyílt, ezzel immár száztizenöt hipermarketet számolunk Magyarországon. A legnagyobb magyarországi hipermarket egyébként jelenleg 19 600 négyzetméteres, amiben majdnem elfér három, átlagos méretű focipálya. Számuk az évek alatt dinamikusan nőtt, ám a „mamutüzletek” piaca tavaly óta telítődni látszik. Ráadásul, ahogy arról a felmérés is tanúskodik, a frissen, akár naponta szükséges élelmiszerek vásárlásánál komoly konkurenciát jelentenek számukra a lakóhely közeli boltok. Ezért újabban a multiláncok is a belváros felé vették az irányt: országszerte egyre több kisebb üzlet megnyitásával hódítják el a vásárlókat.
Megfigyelhető ez a Nielsen átlagos boltméretre vonatkozó adatából is: amíg a hazai hipermarketek átlagterülete tavaly több mint hétezer, addig ez év július végén már csak valamivel több mint ötezer négyzetméteres volt. A piackutató elemzésében egy láncot emel ki példaként: a Tescót, amely idén több kisebb egységet nyitott hazánkban, s a jövőben is folytatja hódító politikáját.
Piaci elemzők már többször felhívták erre a jelenségre a figyelmet, külföldi példákkal alátámasztva a várható hatást. Nyugat-Európában ugyanis nem jellemző, hogy a belvárosokban engedik a nagy láncokat terjeszkedni, azok inkább a város peremén vagy a külső kerületekben működnek, teret hagyva így a kisvállalkozásban működtetett boltoknak is. Hazánkban ez a fajta piaci védelem hiányzik, állítják a szakértők, amiből megjósolható – bár még a legfrissebb statisztikák hiányoznak –, hogy a versenyhátrányban egyre több magyar kereskedő megy tönkre. Élelmiszereladásban még erős pozícióban vannak a hazai tulajdonú láncok, ám gyengíti ezt az olcsó diszkontok és a szupermarketek növekvő népszerűsége. A hipermarketben jobban fogynak a húskészítmények, a sajtok és az ásványvizek, de emelkedett az égetett szeszes ital, a pezsgő, a hűtött desszert, a mustár, az olívaolaj és a salátaöntet forgalma is.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!