Drasztikusan zuhan az iparcikkek forgalma ebben az évben, mert a lakosság azokon a háztartási, irodai és szórakoztató termékeken spórol, amelyek megvásárlása még elhalasztható. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a magyar kereskedelem idei eladásai az év első nyolc hónapjában két százalékkal csökkentek tavalyhoz képest, ráadásul, már a többször drágult élelmiszereknél is megfigyelhető a fogyasztás visszaesése.
Szakértők korábban azzal számoltak, hogy a boltok a második fél évben megállnak a lejtőn, de a szeptember–októberi áremelések miatt ezek a várakozások nem teljesültek. A kereskedelem összességében három-négy százalékos csökkenést könyvelhet majd el erre az évre – jósolta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint az iparcikkek értékesítése az őszi hónapokban éri el mélypontját, és csak a karácsony hozhat majd némi javulást. Ám a főtitkár szerint idén sem az esetleges ajándékvásárlási láz, sem az ünnepek miatti élelmiszer-vásárlások nem fordítják majd meg az összességében negatív mérleget. Mivel idén az ünnepekre is szerényebben készülnek az emberek, a decemberi értékesítések is várhatóan pár százalékkal a tavalyi szint alatt maradnak. Mindenki megszenvedi a mostani áremeléseket – tette hozzá Vámos György. Ugyanakkor az áru- és fogyasztási hitelek állománya is biztosan ismét megugrik majd.
A főtitkár elmondta: a kereskedők előre hozott akciókkal próbálják a boltba csalogatni a vevőket, így január helyett már december elején találkozhatunk az „egyet fizet, kettőt kap” felhívással, szokatlan leárazásokkal vagy a vásárlót a bolthoz láncoló ajándékutalvány-, beválthatócsekk-ajánlatokkal. Muszáj ugyanis év végén menteni, ami menthető, mert az év eleji hónapok még nehezebbek lesznek, így aki nem tud decemberben megerősödni, félő, hogy később lehúzhatja a rolót – állapította meg a szakember. Azt még nem tudni, hogy pontosan hány boltos mehet tönkre az idén, az viszont biztos, hogy a kis cégeknek ez az év sokkal nehezebb volt a korábbinál. Ennek oka az is, hogy a nagy alapterületű áruházak és az üzletláncok olcsó, saját márkás termékei egyre keresettebbek manapság.
Ráadásul a hagyományos boltoknak komoly kihívást jelent az internetes kereskedelem fejlődése is, több felmérés szerint ugyanis mind többen választják a vásárlás eme formáját, főként a tartós fogyasztási cikkek terén a Gfk Hungária piackutató cég felmérései szerint. Jobban jár az a vevő, aki a számítógépe előtt állítja össze a karácsonyi bevásárlólistát, mint aki a hagyományokhoz ragaszkodva mély lélegzetet vesz, és beleveti magát az ünnepi forgatagba – ezt a tanulságot szűrte le egy brit fogyasztóvédelmi csoport is az MTI tudósítása szerint.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő