Lesz-e a boltoknak karácsonyuk?

Szorult helyzetben vannak a hazai boltok, egyre romlanak az értékesítési mutatók. A kereskedők egy része már csak a szokásos év végi bevásárlási rohamban bízik. A karácsonyi szezon többek számára az utolsó mentőövnek számít, már csak ez mentheti meg a csődtől az üzletet. A reálkeresetek idei csökkenése, a már most hatalmasra duzzadt lakossági hitelállomány és a tovább növekvő terhek azonban beárnyékolják a bizakodó várakozásokat.

2007. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drasztikusan zuhan az iparcikkek forgalma ebben az évben, mert a lakosság azokon a háztartási, irodai és szórakoztató termékeken spórol, amelyek megvásárlása még elhalasztható. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a magyar kereskedelem idei eladásai az év első nyolc hónapjában két százalékkal csökkentek tavalyhoz képest, ráadásul, már a többször drágult élelmiszereknél is megfigyelhető a fogyasztás visszaesése.
Szakértők korábban azzal számoltak, hogy a boltok a második fél évben megállnak a lejtőn, de a szeptember–októberi áremelések miatt ezek a várakozások nem teljesültek. A kereskedelem összességében három-négy százalékos csökkenést könyvelhet majd el erre az évre – jósolta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint az iparcikkek értékesítése az őszi hónapokban éri el mélypontját, és csak a karácsony hozhat majd némi javulást. Ám a főtitkár szerint idén sem az esetleges ajándékvásárlási láz, sem az ünnepek miatti élelmiszer-vásárlások nem fordítják majd meg az összességében negatív mérleget. Mivel idén az ünnepekre is szerényebben készülnek az emberek, a decemberi értékesítések is várhatóan pár százalékkal a tavalyi szint alatt maradnak. Mindenki megszenvedi a mostani áremeléseket – tette hozzá Vámos György. Ugyanakkor az áru- és fogyasztási hitelek állománya is biztosan ismét megugrik majd.
A főtitkár elmondta: a kereskedők előre hozott akciókkal próbálják a boltba csalogatni a vevőket, így január helyett már december elején találkozhatunk az „egyet fizet, kettőt kap” felhívással, szokatlan leárazásokkal vagy a vásárlót a bolthoz láncoló ajándékutalvány-, beválthatócsekk-ajánlatokkal. Muszáj ugyanis év végén menteni, ami menthető, mert az év eleji hónapok még nehezebbek lesznek, így aki nem tud decemberben megerősödni, félő, hogy később lehúzhatja a rolót – állapította meg a szakember. Azt még nem tudni, hogy pontosan hány boltos mehet tönkre az idén, az viszont biztos, hogy a kis cégeknek ez az év sokkal nehezebb volt a korábbinál. Ennek oka az is, hogy a nagy alapterületű áruházak és az üzletláncok olcsó, saját márkás termékei egyre keresettebbek manapság.
Ráadásul a hagyományos boltoknak komoly kihívást jelent az internetes kereskedelem fejlődése is, több felmérés szerint ugyanis mind többen választják a vásárlás eme formáját, főként a tartós fogyasztási cikkek terén a Gfk Hungária piackutató cég felmérései szerint. Jobban jár az a vevő, aki a számítógépe előtt állítja össze a karácsonyi bevásárlólistát, mint aki a hagyományokhoz ragaszkodva mély lélegzetet vesz, és beleveti magát az ünnepi forgatagba – ezt a tanulságot szűrte le egy brit fogyasztóvédelmi csoport is az MTI tudósítása szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.