Serceg a röntgenlemez

1956, egy pesti kórház. Tüdőröntgen: a lány derékig vetkőzik, a fiúk az ajtóból lesik, az elkészült felvételt közösen viszik egy pinceműhelybe, hogy amerikai bakelitlemezt másoltassanak rá. Forog a röntgenlemez, rajta a lány mellkasának képe és rock ’n’ roll, serceg a tű, kezdődhet a tánc – odakint a Nap utcában puskaropogás.

Muray Gábor
2007. 11. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyanok ezek a Nap utcai fiúk, akár Tibor Fischer kamaszai A béka segge alatt című ’56-os regényben: harcosak és szerelmesek, rajonganak a rockyért. Presley, Haley és a Comets – a Szabad Európa hangjai Nagy Imre belénk vésődött szavaival keverednek.
Ez a mi 1956-os jubileumunk végül tehát személyes emlékszilánkokból kovácsolódott össze, nem akadt rendező, aki a forradalom és szabadságharc egészét – magát a történelmet – választotta volna tárgyául, a Mansfeld, a Sínjárók, a Liberté ’56, az 56 csepp vér, az ezek közül látványosságában, költségvetésében kirívó Szabadság, szerelem s most, egy év késéssel A Nap utcai fiúk kivétel nélkül emberi sorsdrámák, hősmesék, intim történetek, díszletként a tankokkal, a Molotov-koktélokkal, a szétlőtt homlokzatokkal. 1956 csak háttér, gyújtópont, korhangulat. A Nap utcai fiúk, ahogy a címe is utal rá, akár egy, a Pál utcai fiúk centenáriumára készülő Molnár Ferenc-regényátirat is lehetne, a grund itt egy mozi, a vörös ingesek szovjet katonák, a csúzli pedig vállra vetett puska. Lehetne, de mégsem az. A történet 1956. október 23-án kezdődik, és november 4-én ér véget: Juli (Gáspár Kata, Gáspár Sándor lánya) Totyával (Czecző Sándor) jár, de Gábort (Bárnai Péter) is szereti – ez a kamaszosan ártatlan szerelmi háromszög valójában a „sztori”, amelyet maga a történelem csűr-csavar ezekben a zűrzavaros napokban. Amelyről persze Szomjas igyekezett politikailag korrekt képet felmutatni (olyannyira, hogy amikor a főhős az agyonveretés elől menti meg az ÁVO-gyanús áldozatot, még Havas Szófia is elégedetten dőlhet hátra), a forradalom hősei viszont nagyjából egyformák abban, hogy jót akarnak, viszont jóságukban is gyarló, naiv emberek.
Hiába a Magyar Filmművészek Szövetségének főtitkára a rendező, hiába a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnök-vezére az operatőr, úgy tűnik, nem sok jutott a filmszakmai húsosfazékból a Nap utcai fiúkra; ’56 nem más, mint néhány ködbe vesző tankocska, köröttük a szénporos tűzfalak és rengeteg közelkép, mintha egy olcsó stúdiótévéfilm peregne, amin a lőporszagban nehézkesen tébláboló kezdő színészpalánták csak rontanak. Ezt az öregszagú fiatalosságot, kínos színpadiasságot jól ellensúlyozza a Grunwalsky-féle képi világ, az archív felvételekhez igazodó tónus, a szándékos roncsoltság; a szín gyakran monokróm, a felület karcolt, a kocka ugrál, s ez jól is van így, hiszen a kitalált mozi kitalált védelmezőit beemeli a valóságba, egyszersmind megtörténtté teszi a meg nem történtet. Szomjas messzire kanyarodott a Roncsfilm-féle örökzöld humortól, viszont megtartotta a narrált szerkezetet, ami sehogy nem passzol ehhez a drámai történethez, ráadásul előrevetíti, hogy a narrátor túléli a szabadságharc tizenkét napját.
A végső ütközetnél már teljes az érdektelenség. A ködből előtűnik ismét egy tank, s a tűzpárbajban a szabadság és a szerelem egyszerre hal meg – mindezt Gábor, a mesélő-főhős olyan enervált közönnyel fogadja, hogy ásítozva cihelődni kezdünk. Kár érte, a katarzis elszáll, marad a kép a röntgenfelvételen, marad a rock ’n’ roll, és marad a kesernyés hiányérzet, mint a jubileum összes ’56-os filmje után.
(A Nap utcai fiúk – színes magyar filmdráma, 89 perc. Rendezte Szomjas György. Forgalmazza a HungariCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.