Vis maior másfél millióért

Hétvége Rómában – némi kényszerpihenővel megtoldva. Így járt olvasónk nemrégiben, amikor az olasz fővárosban tett látogatása végén az előre befizetett hazaútjáról lemaradt. Vagyis a Wizz Air légitársaság aznap a menetrend szerinti időnél korábban indult vissza Budapestre, a szárazföldön hagyva közel száz, beszállásra váró magyar utast. A fapados szerint a reptéri sztrájk miatt vis maior, azaz előre nem várt esemény történt, amiért a céget nem terheli felelősség.

2007. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap helyett kedd este, busszal indulhattunk haza a pesti utazási irodánál befizetett római vakációnkról, köszönhetően a Wizz Airnek, amely egyszerűen ott hagyott minket a reptéren – mesélte lapunknak Csitári Tibor, az egyik pórul járt utas. Elmondta: a hazaindulás napján néhány órás sztrájkot jelentettek be a repülőtéri dolgozók, emiatt déli 12 és délután négy között egyetlen gép sem indulhatott vagy szállhatott le a bázison. – A többi társaság kivárta, amíg vége a sztrájknak, s elsődleges volt számukra, hogy utasaikat biztonságban hazajuttassák. A magyarokat szállító Wizz Air viszont az eredeti 13 óra helyett fél 12-kor elhagyta Rómát, nélkülünk – mesélte, majd hozzátette: a Wizz Air a további ellátásukról sem gondoskodott, sőt, amikor felhívták a cég ügyfélszolgálatát, a munkatárs közölte, problémájukkal forduljanak a helyi nagykövetséghez. Olvasónk már máskor is hallott hasonló incidensről, amikor a Wizz Air a gazdaságos üzemeltetésének elsődlegessége miatt külföldön hagyta utasait. Holott, emlékeztetett, létezik egy 261/2004-es számú európai uniós rendelet, amely az utasok védelmében rendelkezik ezekre az esetekre. Bár a rendelet nem arról szól, hogy a légitársaság minden késés vagy törlés esetén fizet, csak ha az saját hibájából történt.
A Wizz Air szerint a társaságot nem terheli felelősség. Ez sajnálatos módon egy vis maior eset – közölte kérdésünkre Kázmér Natasa szóvivő. Elmondta: a sztrájk miatt a légicégnek az utasok és a saját üzemelési szempontjait mérlegelve kellett meghozni egy gyors és a legkevésbé fájdalmas döntést. Így indult haza a gép másfél órával korábban, tíz perccel a sztrájk megkezdése előtt, az utasok hatvan százalékával. – Ha nem ezt tesszük, a repülőgép beláthatatlan ideig ott ragad, így a többi járat menetrendje is jelentős csúszást szenvedett volna, további több száz embernek bosszúságot, a légitársaságnak pedig üzemelési problémákat okozva – mondta a szóvivő. Mindezek miatt szerinte a 261/2004 rendelet értelmében a légitársaságot kártérítési kötelezettség sem terheli az utasok felé, mivel a Wizz Air felajánlotta a jegyár visszatérítését vagy az ingyenes átfoglalást, illetve a rendeletben meghatározott segítséget. Hozzátette: a Wizz Airnél a késések 95 százaléka külső okok miatt történik.
Ügyfelei kényelméről végül az utazást szervező Unitravel iroda gondoskodott, ahogy hazautazásukról is két nappal később, 19 órás autóbuszos úton. Mindez másfél millió forintos pluszkiadást jelentett számára. – Nem a sztrájk volt a probléma, hanem hogy a kapitány idő előtt elindult – vázolta lapunknak az utazást szervező Unitravel iroda vezetője. Bujtásné Bajkai Csilla elmondta: a Wizz Air sem utasaikat, sem az őket képviselő idegenvezetőt nem tájékoztatta a repülőtéren, hogy változik a menetrend. Rajtuk kívül még vagy 60-80 egyénileg utazó magyar rekedt kint. A nem várt költség részleteinek egyeztetése az utazási iroda és a légitársaság között folyamatban van, a pórul járt utasok az irodától kapnak tájékoztatást a továbbiakról, mivel közvetlenül velük álltak szerződésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.