Az énekes kultúra szolgálatában

Aligha kell magyarázni bárkinek is, milyen felbecsülhetetlen érték, mekkora befektetés a jövőbe a Szentegyházi Gyermekfilharmónia, amely idén ünnepelte alapításának huszonötödik  évfordulóját. A Magyar Örökség-díjas együttes vezetője, Haáz Sándor hét végi adventi anyaországi turnéjuk alkalmából a látványos sikerek mellett a nehézségekről és az akadályokról is mesélt lapunknak.

2007. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Haáz Sándor közel három évtizede tanít Szentegyházán, s ezalatt hatalmas missziót végzett a környéken. Ahogy általában a kisebb erdélyi városokban és a falvakban, Szentegyházán sincs zeneiskola, az eredetileg vonós ének-zene tanárnak köszönhetően azonban a Gyermekfilharmónián belül, a tanulók háza zenekörein az elmúlt negyedszáz év alatt több mint 1200-an tanultak meg énekelni vagy valamilyen hangszeren játszani, de ennek a sokszorosa azok száma, akik szimpatizáltak a kezdeményezéssel, s bár különböző okok miatt nem vettek benne hosszú évekig aktívan részt, ismerkedtek egy-egy hangszerrel vagy a kóruséneklés örömével. Ez különösen akkor nagy eredmény, amikor látjuk, hogy más helyeken ez az időszak éppen a hanyatlásé: a hagyományos népi kultúra már, a nagyvárosi klasszikus műveltség pedig még nincs jelen a falvakban, így a fiataloknak szórakozásra, együttlétre nem marad más, mint a kocsma és a diszkó.
A Gyermekfilharmónia látványos sikerei, a szemekbe könnyet csaló székely ruhás gyermekhad mögött azonban egyre több a nehézség. – A baj ott kezdődött, amikor a kilencvenes években nagy tömeg hagyta el Székelyföldet, elsősorban az értelmesebbje keresett másfelé boldogulást, így nemcsak létszámában, hanem minőségében is sokat romlott az iskolánk – mondja Haáz Sándor. – 1978-ban, amikor tanítani kezdtem, 40-44 fős osztályok voltak, most pedig alig húsz fő a létszám, ennek is több mint a fele gyenge vagy cigány. A cigányok egyébként nem gyengék, remekül éneklő cigány lányaim vannak a kórusban, csak nehéz őket szocializálni, bevonni egy ilyen rendszerbe, mint a filharmónia. Nekik például nem futja útlevélre – fogalmaz az együttes vezetője, aki hozzáteszi: mostanában a cigány gyermekek integrálásán fáradozik, és már látszanak a biztató jelek.
Ennek ellenére a népességfogyás szomorú jövőt fest, és Haáz Sándor ezt sem titkolja – Valószínű, hogy a mostani száznegyven fős létszámot még valameddig tartani tudjuk, de nem olyan minőségben, mint amilyen eddig volt. Azonban amíg ennyien énekelnek, és nem passzív időtöltéssel múlatják az életüket, mint amilyen a tévé, a videó, a számítógép, addig azért lehetőség van a nyelv, a népdal, az énekes kultúra átmentésére – mondja a kiváló zenetanár.
Haáz Sándor nem csak a filharmóniával támogatja a népzene átörökítését: népdalvetélkedőket szervez, népdalos könyveket ad ki, és az iskolai énekóráin is komoly hangsúlyt fektet a népdalkincs bővítésére. Emellett egyfajta turisztikai „áruba” is bocsátotta a népdalt. A Gyermekfilharmónia ugyanis az általa beindított faluturizmussal keresi meg a pénzt a turnékra és az egyéb költségekre, a vendégül látott, zömében anyaországi csoportoknak pedig a kórustagok segítségével a szabad estéken népdalokat tanítanak. A hangszeres népzene oktatását is zászlajukra tűzték, hiszen ezt táncház és prímásképző táboraikban tanítják, az így létrejövő táncházi zenekarok muzsikájára pedig a gyermekek rendszeresen táncolnak, például a turnékon. Emiatt minden szeptember elején a néptáncokat is megtanítják a filharmónia énekeseinek, táncosainak.
Haáz Sándor azonban nem elégedett: annak ellenére, hogy a filharmóniásoknál úgy tűnik, bevált a kísérlet, ismerik és szeretik hagyományaikat, ez megmarad iskolai tevékenységnek, és még mindig nem vált a falu életének szerves részévé. Mint fogalmaz, a lánc ott szakad meg, amikor a házasulás előtt álló fiatalok kikerülnek ebből a nevelési körből, és csak tíz-tizenöt évvel később – amikor a gyermekük találkozik a filharmóniával – élik át újra a régi élményeiket. – Számomra nagyon fontos, hogy olyan hangszerekkel lássam el a települést, amelyek később meg fogják váltani ezeknek a családoknak az életét. Ha a szekrény tetején porosodik az anyuka régi hegedűje, az előbb-utóbb felkelti a gyermek érdeklődését, és ezért az a gyermek vagy a népdaloknál, vagy a klasszikusoknál fog kikötni – mondja. És valóban: egyre több szentegyházi család énekel-muzsikál otthon esténként, s ezért önmagában megéri a sok munka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.