Tovább zuhant a kiskereskedelem: októberben folytatódott a boltok forgalmának hanyatlása a Központi Statisztikai Hivatal tegnapi jelentése szerint. Tavalyhoz képest közel öt százalékkal gyengébb eredményt értek el az üzletek ebben a hónapban, folyamatosan romló mutatók köszönnek vissza a legfrissebb adatokból.
A múlt év utolsó negyedévében már érezni lehetett a megszorítások szelét, mégis a kereskedelem mélyrepülése csak mostanában vált nyilvánvalóvá. Ennek oka, hogy míg tavaly hitelek felvételével védekezett a lakosság a terhek ellen, addig mostanra kimerültek a háztartások tartalékai. A többszöri áremelések miatt már élelmiszerekből is kevesebbet vásároltunk az utolsó negyedévben, míg ruhára, cipőre, fogyasztási cikkekre már év eleje óta nem futja annyi, mint 2006-ban. Idén szeptemberben például a tartós cikkek értékesítéséből már 10 milliárd forinttal kevesebb folyt be a kereskedők kasszájába, s a ruházati, építőipari cikkek esetében is jó néhány milliárdos a lemaradás.
Decemberben élelmiszerekből várhatóan 340-350 milliárd forint értékben vásárolunk majd. A különféle iparcikkek előreláthatóan hasonló értékben fogynak az utolsó hónapban, mint tavaly, ami 540 550 milliárdos forgalmat jelenthet. – Az viszont biztos, hogy a drágább fogyasztási termékek értékesítése elmarad a korábbiaktól – állapítja meg az Országos Kereskedelmi Szövetség. A karácsonyi szezon a csőd közelében járó kiskereskedőknek az utolsó esélyt jelenti, annak ellenére, hogy az elvékonyodott pénztárcák miatt az idén biztosan szerényebbre sikerül az ünneplés. A visszafogottabb karácsonyi bevásárlást ráadásul – a felmérések szerint – az emberek többsége főként a hipermarketekben intézi, megkímélve ezzel a multiláncokat a megszorítások következményeitől. Igaz ez az ünnepek előtti aranyvasárnapra és hétvégére is, amikor sokan kapkodva szerzik be a még hiányzó ajándékokat, leginkább az éjjel-nappal nyitva tartó plázákban. Az utolsó rohamban becslések szerint 50-60 milliárd forint értékű áru fogy majd az üzletekben.
Ezt mutatja az is, hogy 544 milliárd forintos forgalmával a múlt év legtöbb eladását lebonyolító Tesco áruházlánc idén sem panaszkodik az eredményeire. – Érezhetően korábban indult a karácsonyi szezon az élelmiszerek szempontjából is, nálunk a korábbi évektől eltérően sokkal hamarabb megugrottak a halak, húsok, friss áruk eladási adatai – mondta kérdésünkre Hardy Mihály. A kommunikációs igazgató tapasztalatai szerint az idén az emberek tudatosabban keresik az akciós árukat. A karácsonyi forgalom szempontjából úgy fogalmazott: a Tesco még a víz felett tartja magát. A Tesco szóvivője megerősítette, hogy a hipermarketlánc nem szenved a lakossági spórolástól.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten