Az utolsó roham milliárdjai

Kétségbeejtőnek tartják a szakértők a hazai kereskedelem idei teljesítményét, ami a kormányzati megszorítások és a lakosság spórolása miatt évek óta nem sikerült olyan rosszul, mint most. A karácsony előtti utolsó hétvégén ugyan várhatóan erejükön felül költekeznek majd az emberek, ám ennek jobbára a hipermarketek lesznek a haszonélvezői.

2007. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább zuhant a kiskereskedelem: októberben folytatódott a boltok forgalmának hanyatlása a Központi Statisztikai Hivatal tegnapi jelentése szerint. Tavalyhoz képest közel öt százalékkal gyengébb eredményt értek el az üzletek ebben a hónapban, folyamatosan romló mutatók köszönnek vissza a legfrissebb adatokból.
A múlt év utolsó negyedévében már érezni lehetett a megszorítások szelét, mégis a kereskedelem mélyrepülése csak mostanában vált nyilvánvalóvá. Ennek oka, hogy míg tavaly hitelek felvételével védekezett a lakosság a terhek ellen, addig mostanra kimerültek a háztartások tartalékai. A többszöri áremelések miatt már élelmiszerekből is kevesebbet vásároltunk az utolsó negyedévben, míg ruhára, cipőre, fogyasztási cikkekre már év eleje óta nem futja annyi, mint 2006-ban. Idén szeptemberben például a tartós cikkek értékesítéséből már 10 milliárd forinttal kevesebb folyt be a kereskedők kasszájába, s a ruházati, építőipari cikkek esetében is jó néhány milliárdos a lemaradás.
Decemberben élelmiszerekből várhatóan 340-350 milliárd forint értékben vásárolunk majd. A különféle iparcikkek előreláthatóan hasonló értékben fogynak az utolsó hónapban, mint tavaly, ami 540 550 milliárdos forgalmat jelenthet. – Az viszont biztos, hogy a drágább fogyasztási termékek értékesítése elmarad a korábbiaktól – állapítja meg az Országos Kereskedelmi Szövetség. A karácsonyi szezon a csőd közelében járó kiskereskedőknek az utolsó esélyt jelenti, annak ellenére, hogy az elvékonyodott pénztárcák miatt az idén biztosan szerényebbre sikerül az ünneplés. A visszafogottabb karácsonyi bevásárlást ráadásul – a felmérések szerint – az emberek többsége főként a hipermarketekben intézi, megkímélve ezzel a multiláncokat a megszorítások következményeitől. Igaz ez az ünnepek előtti aranyvasárnapra és hétvégére is, amikor sokan kapkodva szerzik be a még hiányzó ajándékokat, leginkább az éjjel-nappal nyitva tartó plázákban. Az utolsó rohamban becslések szerint 50-60 milliárd forint értékű áru fogy majd az üzletekben.
Ezt mutatja az is, hogy 544 milliárd forintos forgalmával a múlt év legtöbb eladását lebonyolító Tesco áruházlánc idén sem panaszkodik az eredményeire. – Érezhetően korábban indult a karácsonyi szezon az élelmiszerek szempontjából is, nálunk a korábbi évektől eltérően sokkal hamarabb megugrottak a halak, húsok, friss áruk eladási adatai – mondta kérdésünkre Hardy Mihály. A kommunikációs igazgató tapasztalatai szerint az idén az emberek tudatosabban keresik az akciós árukat. A karácsonyi forgalom szempontjából úgy fogalmazott: a Tesco még a víz felett tartja magát. A Tesco szóvivője megerősítette, hogy a hipermarketlánc nem szenved a lakossági spórolástól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.