Ugyan a statisztikai adatok szerint az idén jelentősen visszaesett a nem élelmiszert árusító üzletek forgalma – főként a tartós fogyasztási cikkek piacán –, a kereskedők mégis arra számítanak, hogy a karácsonyi ajándékozási szezonban helyreállnak a háztartási gépek és a szórakoztató-elektronikai eszközök eladási mutatói. Autónavigációs rendszer, játékkonzol, mp4-lejátszó, plazmatévé – a GfK Hungária Piackutató Intézet idei előrejelzése szerint ezek a luxuscikkek kerülnek a legtöbb magyar család karácsonyfája alá.
A lakosság egész évben kényszerűen spórolt, emiatt az idén új jelenséget figyeltek meg a szakértők: a nem „életbe vágóan fontos” eszközök, mint például új hűtőszekrény vagy televízió beszerzését a magyarok többsége hónapról hónapra halogatta, vagy a vételt mostanra, az év végi ajándékvásárlás idejére időzítette.
*
Napjainkban a boltok előre hozott akciókkal, kedvezményes árakkal és hitelekkel csábítják költésre a karácsonyi meglepetés után kutató vásárlót, aki könnyen hagyhat így több tíz-, sőt százezreket a kasszánál. Akár áruhitelből, akár készpénzből vásárolt „luxustermékkel” tervezzük megajándékozni a családtagokat, jó tudni, hogy ha a karácsonyfa alá 150 ezer forintnál drágább termék kerül, illetéket kell utána fizetni az adóhatóságnak. Erről a hatályos illetéktörvény rendelkezik.
Eszerint például egy drágább számítógép, mosógép vagy művészeti alkotás, netán összespórolt plazmatévé ajándékozásáról a vásárlástól számított harminc napon belül jelentést kell tennünk az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak. A szóban vagy írásban bevallott ajándékozásról igazolást állítanak ki, az ezután megállapított illetéket pedig akkor is be kell fizetni, ha az adakozás a legszűkebb családi körben történik. Ekkor az ingóság számlával igazolt értéke alapján 11-től 21 százalékig terjed az illeték mértéke, a tágabb rokonság körében 15-től 30 százalékig, míg barát, ismerős, más megajándékozott esetén 21–40 százalék lehet a fizetnivaló, amelyet a megajándékozottnak kell teljesítenie.
Adószakértők szerint ennél olcsóbb tartós fogyasztási cikk esetén is érdemes ajándékozási szerződést kötnünk, mert ugyan az is illetékfizetési kötelezettséggel jár, ám ha a megajándékozott vagyonosodási vizsgálatba keveredik, szerződés híján magyarázkodhat, miből tellett neki „luxustévére”.
Adakozik a Reál. Tizenkét gyermekalapítványt támogat több mint 24 millió forint értékben saját márkás termékeinek értékesítéséből a Reál Hungária Élelmiszer Zrt. 2007-ben, az adományokat tegnap adták át ünnepélyes keretek között. Az idén összegyűjtött támogatással együtt a magyar tulajdonú társaság az utóbbi öt évben több mint 87 millió forinttal segítette budapesti és vidéki kórházak működését. Az alapítványok nagyrészt működésükhöz, illetve a gyermekek magasabb színvonalú kezeléséhez szükséges eszközök beszerzésére fordították a felajánlás rájuk eső részét. A bolthálózat forgalma az első három negyedévben 4,46 százalékkal bővült. A mutató ugyan alatta marad az elmúlt években produkált számoknak, a cég teljesítménye azonban annak ellenére is pozitív értékeket mutat, hogy szakértők az év végéig a teljes kiskereskedelmi forgalom 3-4 százalékos visszaesését prognosztizálják. A borús kilátásokat az elemzők többek között a tovább emelkedő élelmiszerárakkal indokolják.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten