Többszörösen visszaeső multiláncok

2007. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon „multibetegség” a törvény szerint a vásárlók megtévesztésének nevezett, a kereskedők által pontatlan szállítással, emberi hanyagsággal magyarázott gyakori botlás hazánkban? A piaci verseny tisztaságát a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzi, s a hatóság legutóbb november elején bírságolt meg nyolcvanmillió forintra három hazánkban működő áruházláncot, amiért megtévesztették a fogyasztókat. Az Auchan, a Metro és a Cora félrevezető reklámjaik miatt nem először állt a GVH előtt, büntetésük összege már a százmillió forintot is jócskán meghaladja.
Most a Tesco újpesti áruházában derült fény „megtévesztésgyanús” esetekre, ahol az Origo internetes portál fogyasztóvédői tapasztaltak hónapokon keresztül téves árazást. A Váci úti Tescóban az utóbbi fél évben volt olyan kéthetes időszak, amikor hat vásárlásból négynél fordult elő árprobléma – jegyzi meg a honlap. A portál szerint általános például, hogy az akciósként feltüntetett árucikk a pénztárnál az eredeti, magasabb áron szerepel. Ez jellemzően olyan, napi kezelésű portékáknál fordul elő, mint a zöldség és a gyümölcs. Megesik, hogy helyes a kiírt ár, ám nem az oda illő termék van mögötte. Az is furcsa, ha a termék dobozán lévő vonalkód az adatbázisban teljesen más termékhez kapcsolódik: az Origo szerzője például emiatt porszívóként fizetett ki egy kézi mixert, természetesen drágábban.
Vásárlói megtévesztés miatt a Tesco is járt már versenyhatósági tárgyaláson, nem kevesebb, mint tizenötször – közölte Mihálovits András, a GVH szóvivője. 2000 óta így eddig 226 millió forint büntetést szabtak ki a brit láncra, két eljárás most is folyamatban van. Úgy tűnhet tehát, a vásárlói megtévesztésnek minősülő esetek beleférnek a multiláncok gyakorlatába, akiket az sem tántorít el, ha visszaesőként egyre súlyosabb bírságokat ró ki rájuk a hatóság.
– Bennünket szívesebben ellenőriznek a hatóságok, mert nagyok vagyunk és egyre több áruházunk nyílik az országban – jelentette ki lapunknak a Tesco szóvivője. Hardy Mihály szerint több mint tízezer árat változtatnak meg például egy hét végi akciózás során, s a mostani 118 üzletben, 22 ezer alkalmazottal a nagy számok törvénye alapján kikerülhetetlenek ezek a „bakik”. – Ahol emberek dolgoznak, mindig is előfordulnak kisebb mulasztások, ráadásul nem ritka, hogy a beszállítók késnek az akcióhoz megrendelt áruval, ezért nincs ott az időben a polcokon – mondta. Hardy szerint a jogszabályok nem rögzítik pontosan, ki számít visszaesőnek, s mivel ezek a vétségek nem évülnek el, ezért tartják sokan főbűnösnek a multikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.