A „verseny” vesztesei

2008. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legendákból nincs hiány arról, hogy a magyarországi beszállító cégek milyen kiszolgáltatott helyzetben vannak a hazánkba települt multiáruházakkal szemben, a hivatalos fórumokon azonban máig sem nagyon sérelmezik tapasztalataikat a vállalkozók.
– Az egyik multi áruházlánc szerint mi nem károsultak vagyunk, hanem egy verseny vesztesei – mondta lapunknak Kalmárné Kádár Zsuzsa. A fél éve működő Multinacionális Cégek Károsultjainak Egyesülete elnöke szerint azonban tisztázni kellene, mit nevezünk versenynek. Úgy látja, abból a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által megrendelt szeptemberi tanulmányból is – amely a szállítók és a multik kapcsolatát vizsgálja – világosan kiderül, hogy a hazai piacon az egyenlő feltételek eleve nem adottak. – Ebben a bizonyos „piaci versenyben” már el is véreztünk – közölte.
Az elnök szerint az említett tanulmányban félelem szülte a kisvállalkozások pozitív válaszait, miközben a valóságban panaszkodnak, kiszolgáltatottnak érzik magukat – nem véletlen, hogy egyre többen keresik meg az egyesületet, összefogást sürgetve. A helyzetük ugyan kiszolgáltatott, ám az egykor szintén beszállítóként működő Kalmárné szerint az is segít a vállalkozókon, ha a multiáruházzal való megállapodás valamennyi pontját írásban rögzítik, s nem az eddigi gyakorlatot követik, miszerint több kérdésben csak szóbeli egyezség születik. Így például az úgynevezett belistázáskor, amikor a kereskedő megállapodik a beszállítóval az együttműködésről, illetve a szállítási körülményekről és határidőkről, írásban kellene határozni. Ugyanígy, a beszállítóknak ragaszkodniuk kellene ahhoz, hogy a mennyiségeket és árakat, amelyekben megállapodtak, ugyancsak pontosan rögzítsék a szerződésben. A felmérés is megállapítja, hogy az áruházak legtöbbször pénzt kérnek azért, hogy az áruk polcra kerüljenek, s díjakat számítanak fel különféle szolgáltatásokért is. Egy szállító átlagosan öt jogcímen ad az általa megszabott árból úgynevezett visszatérítést a kereskedőnek. Az elnök szerint ezeket a sarcokat sem szóban kell „bevállalni”, mert így fordulhat elő, hogy év közben újabb díjakat találnak ki a kiszolgáltatott partnernek.
– Csak tyúklépésnyi javulást tapasztalunk ezen a téren, mert míg a kereskedelmi törvény életbelépése után egy évvel sem érkezett bejelentés, addig jelenleg három panasz ügyében folyik vizsgálat – tudtuk meg a GVH szóvivőjétől. Mihálovits András elmondta: ám ezek nem olyan nagy horderejű ügyek, mint például a kereskedők által kivetett sarcok vagy a késedelmes fizetés, inkább a törvény működésével kapcsolatos észrevételek. A GVH most a szeptemberi felmérés tanulságait elemzi, s keresi a megoldást, miként javíthatna a beszállítók hangulatán. – De az érintettek segítsége nélkül ez sokkal nehezebb – mondta a szóvivő. Megtudtuk, februárban utóvizsgálat indul abban az ügyben, amelyet a Tesco esetében felmerült jelentős piaci erővel való visszaélés gyanúja miatt indított és zárt le tavaly a hivatal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.