Még az Auchan vezetőit is meglepte, hogy a két ünnep között mekkora forgalmat bonyolítottak le a hipermarketlánc üzletei országszerte. – Az előző év végi időszakhoz képest ezúttal több volt a vevőnk és a bevételünk is – mondta lapunknak a lánc magyarországi szóvivője. Gillemot Katalin úgy látja, ez főként annak köszönhető, hogy a megszorítások miatt árérzékennyé vált vásárlók jobban beosztják kevéske pénzüket. Az Auchan friss forgalmi adatai ugyan még nem ismertek, de az már biztos, hogy tavaly a tíz egység 2006-ban produkált 202 milliárd forintnyi forgalmát is közel nyolcmilliárddal felülmúlták. – A fejlődés infláció feletti – közölte a szóvivő, hozzátéve, hogy a magyarországi nagyáruházak valamennyien „kellemesen zárták” a tavalyi évet.
Úgy tűnik tehát, a megszorítások nyertesei az ünnepi szezonban is a külföldi tulajdonú hipermarketláncok és a plázák lettek, valamint a kimondottan olcsó tömegárut kínáló diszkontok, ezzel szemben a kis boltok rossz évet zártak, és sok közülük végleg lehúzta a rolót. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György tájékoztatása szerint már 2006-ban is erőteljes csökkenésnek indult a kis üzletek száma, s ez a tendencia tavaly sem változott meg. A statisztikák szerint csak az első fél évben ezer egyéni vállalkozó bukott bele az üzletbe, miközben a nagyvállalatok piaci részesedése mind az élelmiszerek, mind az egyéb áruk értékesítése terén folyamatosan nőtt. Ebben az időszakban ugyanis a több mint húsz üzlettel rendelkező multihálózatok kétszáznál is több új egységet nyitottak, s tekintve agresszív terjeszkedési politikájukat (decemberben egy nap alatt például három városban nyílt Tesco áruház), a kicsik kilátásai a jövőben sem biztatók.
– Amikor meghirdették a megszorításokat, már lehetett sejteni, hogy zuhanni fog a kereskedelem, de arra mi sem számítottunk, hogy a második fél évben a pénzszűkében lévő vásárlók miatt ennyi üzlet kénytelen bezárni – mondta Vámos György. Szerinte januárban az eddigi felére is visszaeshet a boltok értékesítése. Még az első fél évben is biztos a további forgalomcsökkenés, de némi remény van rá, hogy júliustól a reálbérek és az infláció alakulásától függően némiképp javul a helyzet. Igaz, ebben bíztak egy évvel ezelőtt is, miközben a helyzet mostanra lett válságos.
Az év utolsó hónapjában csaknem 900 milliárd forintot hagytak az emberek a boltok kasszáiban, ami szerényebb eredmény az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Élelmiszerekre 340-350 milliárd forintot költöttünk decemberben. Ez az inflációt is figyelembe véve szintén kisebb értékű, mint a 2006-os ünnepi szezonban elért eredmény. A legfájdalmasabb a kereskedőknek az éves szinten hat százalékkal visszaesett iparcikk-értékesítés – ezen még az ajándékvásárláskor pénztárakban hagyott félezermilliárd forint sem szépített. Hiába a novembertől meghirdetett szokatlan akciók, az ünnepi forgalom csak a karácsony előtti héten indult be. Élelmiszer-vásárlás szempontjából nem is csitult egészen szilveszter napjáig, legalábbis a multiláncok üzleteiben. Sőt, a karácsony utáni akciós iparcikkek is szépen fogytak az Auchannál, ahogy azt a szóvivőtől megtudtuk.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó