Elvéreznek a kiskereskedők

Másfél órás sorban állás, kifosztott polcok, milliók a kasszában – így zárták a tavalyi évet a magyarországi hipermarketek. A 2007-es kiskereskedelmi mélyrepülésben azonban csak a multiláncok ünnepelhettek december végén, mert a kicsik közül sokan már a karácsonyi forgalmat sem érték meg.

2008. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még az Auchan vezetőit is meglepte, hogy a két ünnep között mekkora forgalmat bonyolítottak le a hipermarketlánc üzletei országszerte. – Az előző év végi időszakhoz képest ezúttal több volt a vevőnk és a bevételünk is – mondta lapunknak a lánc magyarországi szóvivője. Gillemot Katalin úgy látja, ez főként annak köszönhető, hogy a megszorítások miatt árérzékennyé vált vásárlók jobban beosztják kevéske pénzüket. Az Auchan friss forgalmi adatai ugyan még nem ismertek, de az már biztos, hogy tavaly a tíz egység 2006-ban produkált 202 milliárd forintnyi forgalmát is közel nyolcmilliárddal felülmúlták. – A fejlődés infláció feletti – közölte a szóvivő, hozzátéve, hogy a magyarországi nagyáruházak valamennyien „kellemesen zárták” a tavalyi évet.
Úgy tűnik tehát, a megszorítások nyertesei az ünnepi szezonban is a külföldi tulajdonú hipermarketláncok és a plázák lettek, valamint a kimondottan olcsó tömegárut kínáló diszkontok, ezzel szemben a kis boltok rossz évet zártak, és sok közülük végleg lehúzta a rolót. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György tájékoztatása szerint már 2006-ban is erőteljes csökkenésnek indult a kis üzletek száma, s ez a tendencia tavaly sem változott meg. A statisztikák szerint csak az első fél évben ezer egyéni vállalkozó bukott bele az üzletbe, miközben a nagyvállalatok piaci részesedése mind az élelmiszerek, mind az egyéb áruk értékesítése terén folyamatosan nőtt. Ebben az időszakban ugyanis a több mint húsz üzlettel rendelkező multihálózatok kétszáznál is több új egységet nyitottak, s tekintve agresszív terjeszkedési politikájukat (decemberben egy nap alatt például három városban nyílt Tesco áruház), a kicsik kilátásai a jövőben sem biztatók.
– Amikor meghirdették a megszorításokat, már lehetett sejteni, hogy zuhanni fog a kereskedelem, de arra mi sem számítottunk, hogy a második fél évben a pénzszűkében lévő vásárlók miatt ennyi üzlet kénytelen bezárni – mondta Vámos György. Szerinte januárban az eddigi felére is visszaeshet a boltok értékesítése. Még az első fél évben is biztos a további forgalomcsökkenés, de némi remény van rá, hogy júliustól a reálbérek és az infláció alakulásától függően némiképp javul a helyzet. Igaz, ebben bíztak egy évvel ezelőtt is, miközben a helyzet mostanra lett válságos.
Az év utolsó hónapjában csaknem 900 milliárd forintot hagytak az emberek a boltok kasszáiban, ami szerényebb eredmény az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Élelmiszerekre 340-350 milliárd forintot költöttünk decemberben. Ez az inflációt is figyelembe véve szintén kisebb értékű, mint a 2006-os ünnepi szezonban elért eredmény. A legfájdalmasabb a kereskedőknek az éves szinten hat százalékkal visszaesett iparcikk-értékesítés – ezen még az ajándékvásárláskor pénztárakban hagyott félezermilliárd forint sem szépített. Hiába a novembertől meghirdetett szokatlan akciók, az ünnepi forgalom csak a karácsony előtti héten indult be. Élelmiszer-vásárlás szempontjából nem is csitult egészen szilveszter napjáig, legalábbis a multiláncok üzleteiben. Sőt, a karácsony utáni akciós iparcikkek is szépen fogytak az Auchannál, ahogy azt a szóvivőtől megtudtuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.