Január–február az akciók időszaka, márciusban érkezik a tavaszi kínálat. Májusban vélhetően majd a húsvéti locsolókölnit kínálják áron alul – ironizált kérdésünkre Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta: a szezonkövető leárazásoknak általában két küldetésük van. Egyrészt, mivel az emberek kiköltekeznek az ünnepekre, az év elején átlagosan 30 százalékkal visszaesik az üzletek forgalma, a boltok akciókkal csábítják további vásárlásra a lakosságot. Másrészt a főként szezonális árut kínáló butikosok így igyekeznek megszabadulni a nyakukon maradt készlettől, hiszen amíg benne áll a pénzük, addig ők sem tudnak előrukkolni friss kínálattal. Ilyenkor a legtöbb akcióval a ruházati és cipőkereskedelemben találkozunk, de előfordul a műszaki cikkek terén, sőt az élelmiszerüzletekben is, például a karácsonyi szaloncukortömegtől próbálnak így a szavatossági idő betartásával megszabadulni.
A kereskedők általában eleve úgy kalkulálják ki az eredeti árat, hogy az később olcsóbban is fedezze legalább a költségeket, ráadásul legtöbbjük már novemberben számít a januári forgalom-visszaesésre. Ellentétben az általános vélekedéssel, miszerint az árut amúgy is két-háromszoros áron sózzák rá a vevőre, a butikos korántsem szakít akkorát az eladott darabokon – tudtuk meg Vámos Györgytől. Hiszen egy-egy eladott termék bevételéből még le kell vonni a húszszázalékos forgalmi adót és minden más, vállalkozót terhelő költséget, mire kiderül, akció nélkül mennyi is maradt az árus zsebében. A főtitkár hangsúlyozta, hogy a szezon végi akciózás nem más, mint kényszerpálya.
Idén ráadásul a helyzet még bizonytalanabb: mivel 2007-ben az eladott árumennyiség pusztán a két évvel korábbi szintet érte el, jó néhány vállalkozás most már a túlélésre játszik. Az a kereskedő, aki leárazásokkal vészeli át az ínséges időket, biztos veszteséget könyvelhet el – jelentette ki a főtitkár. Hazánkban nincs konkrét szabály, mikor és milyen mértékben lehet akciózni az üzletekben, ám azt a fogyasztóvédelem is árgus szemmel figyeli, milyen trükkökkel próbálják megtéveszteni a vásárlót. Tilos a félrevezető reklám vagy a téves árfeltüntetés, de az is jogszabályba ütközik, ha a boltos nem cseréli ki az akciós árut – a leárazás ugyanis nem ad felmentést a minőségi reklamáció orvoslása alól. A kirakatra felragasztott „70 százalék” feliratokhoz sem árt közelebb menni, mert általában apró betű tájékoztat arról, hogy az óriási kedvezmény csak néhány termékre vonatkozik.
Kábítószer-kereskedőket fogtak a rendőrök a Havanna-lakótelepen