Túlélésre játszanak a boltok

Rendkívüli árleszállítás, 50–70 százalékos akciók – sokak szerint most érdemes lenullázni amúgy is vékony pénztárcánkat, hiszen a kereskedők évek óta január–februárban kínálják „áron alul” beragadt készleteiket. Az idén a vállalkozók többsége a túlélésre játszik, miközben a lakosság fogyasztása már 2007-ben is csak a két évvel azelőtti szintet érte el.

2008. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január–február az akciók időszaka, márciusban érkezik a tavaszi kínálat. Májusban vélhetően majd a húsvéti locsolókölnit kínálják áron alul – ironizált kérdésünkre Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta: a szezonkövető leárazásoknak általában két küldetésük van. Egyrészt, mivel az emberek kiköltekeznek az ünnepekre, az év elején átlagosan 30 százalékkal visszaesik az üzletek forgalma, a boltok akciókkal csábítják további vásárlásra a lakosságot. Másrészt a főként szezonális árut kínáló butikosok így igyekeznek megszabadulni a nyakukon maradt készlettől, hiszen amíg benne áll a pénzük, addig ők sem tudnak előrukkolni friss kínálattal. Ilyenkor a legtöbb akcióval a ruházati és cipőkereskedelemben találkozunk, de előfordul a műszaki cikkek terén, sőt az élelmiszerüzletekben is, például a karácsonyi szaloncukortömegtől próbálnak így a szavatossági idő betartásával megszabadulni.
A kereskedők általában eleve úgy kalkulálják ki az eredeti árat, hogy az később olcsóbban is fedezze legalább a költségeket, ráadásul legtöbbjük már novemberben számít a januári forgalom-visszaesésre. Ellentétben az általános vélekedéssel, miszerint az árut amúgy is két-háromszoros áron sózzák rá a vevőre, a butikos korántsem szakít akkorát az eladott darabokon – tudtuk meg Vámos Györgytől. Hiszen egy-egy eladott termék bevételéből még le kell vonni a húszszázalékos forgalmi adót és minden más, vállalkozót terhelő költséget, mire kiderül, akció nélkül mennyi is maradt az árus zsebében. A főtitkár hangsúlyozta, hogy a szezon végi akciózás nem más, mint kényszerpálya.
Idén ráadásul a helyzet még bizonytalanabb: mivel 2007-ben az eladott árumennyiség pusztán a két évvel korábbi szintet érte el, jó néhány vállalkozás most már a túlélésre játszik. Az a kereskedő, aki leárazásokkal vészeli át az ínséges időket, biztos veszteséget könyvelhet el – jelentette ki a főtitkár. Hazánkban nincs konkrét szabály, mikor és milyen mértékben lehet akciózni az üzletekben, ám azt a fogyasztóvédelem is árgus szemmel figyeli, milyen trükkökkel próbálják megtéveszteni a vásárlót. Tilos a félrevezető reklám vagy a téves árfeltüntetés, de az is jogszabályba ütközik, ha a boltos nem cseréli ki az akciós árut – a leárazás ugyanis nem ad felmentést a minőségi reklamáció orvoslása alól. A kirakatra felragasztott „70 százalék” feliratokhoz sem árt közelebb menni, mert általában apró betű tájékoztat arról, hogy az óriási kedvezmény csak néhány termékre vonatkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.