időjárás 3°C Virgil 2022. november 27.
logo

Étteremmustra fél áron

Thurzó Katalin
2008.02.16. 23:00

„Torkoskodjon velünk, messze még a fürdőruhaszezon! A torkos csütörtök biztosítja hozzá az ötvenszázalékos mínuszt, amiért megéri az a kis pluszkiló!” – ezzel a nem túl frappáns szlogennel hirdeti hetek óta a mai torkos csütörtököt a Magyar Turizmus Zrt. A nagyböjt második napján féláras gasztronómiai élmények ígéretével csábítják a lakosságot, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy újra megteremtsék a vendéglőbe járás hazai hagyományait.

A már régi-új néphagyománynak számító torkos csütörtökön, a mai napon a felhíváshoz csatlakozó 1068 étterem vállalta, hogy „a la carte” kínálatából vagy a saját maga által kidolgozott torkos menüből, illetve az ehhez elfogyasztott italok árából 50 százalékos kedvezményt ad minden vendégének.
Hogy miért a nagyböjt első napját jelentő hamvazószerda utáni csütörtökre időzítették a nagyevős akciót? A népi hagyomány szerint egykoron a nagyböjtöt egy napra felfüggesztették, hogy a farsangról maradt ételt elfogyasszák, emellett zsíros ételeket és fánkot készítettek. Húsvétig ez az utolsó alkalom a kiadós étkezésre – tudtuk meg az ötletgazda Magyar Turizmus (MT) Zrt.-től.
A korábbi évekhez képest az idén újdonság, hogy cukrászdák és a MÁV-Start Zrt. menetrendjében meghirdetett belföldi IC-vonatokhoz kapcsolt utasellátó étkezőkocsik is beszálltak a torkoskodási akcióba. (Már ha a sztrájk miatt egyáltalán elindulnak a vonatok – a szerk.) A mai napon torkoskodásra csábító üzletek listája a www.menjunkenni.hu honlapon, illetve a szervező MT Zrt. által kiadott torkos katalógusban olvasható, bár – amint az tegnapi körképünkből kiderült – a legtöbb étteremben már minden hely foglalt.
A telt házzal legalább e napon dübörgő üzletek ugyanakkor nem a haszon miatt szálltak be a kampányba. – A torkos csütörtök a tisztességes magyar vendéglátás országos reklámkampánya. Az azonban tévhit, hogy nagy pénzt hozna a konyhára – közölte Háber Tamás, a pécsi Aranykacsa étterem tulajdonosa. – Ezt ugyanakkor le kell nyelnünk, mert ilyenkor abban bízik a vendéglős, hogy hosszú távon nyer több vendéget magának – mondta Háber.
A statisztikák ugyanakkor azt mutatják, a magyarok nyolcvan százaléka manapság feleslegesnek tartja az éttermi költekezést, és csupán huszonnyolc százalékuk gondolja úgy: étteremben tömné tele a hasát naponta – ha tehetné. Piackutatók arra is rámutatnak, évről évre csökken azon magyarok aránya, akiknek belefér a családi költségvetésbe az éttermi „luxusköltés”.
– Az, hogy a torkos csütörtökön telt házzal üzemelünk, azt bizonyítja, hogy a lakosságnak van igénye a kulináris kikapcsolódásra, azonban pénze egyre kevésbé – összegezte Háber Tamás, hozzátéve: ugyanazok az arcok, akik a torkos csütörtökön megjelennek az étteremben, általában nem jönnek vissza egyhamar.
Bizakodva tekint viszont a mai napra a fővárosi Kaltenberg étterem tulajdonosa. Papp Dánieltől megtudtuk: hetek óta készülnek a torkos akcióra, így tegnapig már nagyjából ezernyi előrendelés futott be, és van olyan vendég, aki már délelőtt 11 órakor ételhordóval áll sorba az akciós menüért. A budapesti éttermes a tavalyi akció után úgy tapasztalta, bővült a vendégköre.
Jegyzet a 7. oldalon

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.