Étteremmustra fél áron

„Torkoskodjon velünk, messze még a fürdőruhaszezon! A torkos csütörtök biztosítja hozzá az ötvenszázalékos mínuszt, amiért megéri az a kis pluszkiló!” – ezzel a nem túl frappáns szlogennel hirdeti hetek óta a mai torkos csütörtököt a Magyar Turizmus Zrt. A nagyböjt második napján féláras gasztronómiai élmények ígéretével csábítják a lakosságot, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy újra megteremtsék a vendéglőbe járás hazai hagyományait.

2008. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A már régi-új néphagyománynak számító torkos csütörtökön, a mai napon a felhíváshoz csatlakozó 1068 étterem vállalta, hogy „a la carte” kínálatából vagy a saját maga által kidolgozott torkos menüből, illetve az ehhez elfogyasztott italok árából 50 százalékos kedvezményt ad minden vendégének.
Hogy miért a nagyböjt első napját jelentő hamvazószerda utáni csütörtökre időzítették a nagyevős akciót? A népi hagyomány szerint egykoron a nagyböjtöt egy napra felfüggesztették, hogy a farsangról maradt ételt elfogyasszák, emellett zsíros ételeket és fánkot készítettek. Húsvétig ez az utolsó alkalom a kiadós étkezésre – tudtuk meg az ötletgazda Magyar Turizmus (MT) Zrt.-től.
A korábbi évekhez képest az idén újdonság, hogy cukrászdák és a MÁV-Start Zrt. menetrendjében meghirdetett belföldi IC-vonatokhoz kapcsolt utasellátó étkezőkocsik is beszálltak a torkoskodási akcióba. (Már ha a sztrájk miatt egyáltalán elindulnak a vonatok – a szerk.) A mai napon torkoskodásra csábító üzletek listája a www.menjunkenni.hu honlapon, illetve a szervező MT Zrt. által kiadott torkos katalógusban olvasható, bár – amint az tegnapi körképünkből kiderült – a legtöbb étteremben már minden hely foglalt.
A telt házzal legalább e napon dübörgő üzletek ugyanakkor nem a haszon miatt szálltak be a kampányba. – A torkos csütörtök a tisztességes magyar vendéglátás országos reklámkampánya. Az azonban tévhit, hogy nagy pénzt hozna a konyhára – közölte Háber Tamás, a pécsi Aranykacsa étterem tulajdonosa. – Ezt ugyanakkor le kell nyelnünk, mert ilyenkor abban bízik a vendéglős, hogy hosszú távon nyer több vendéget magának – mondta Háber.
A statisztikák ugyanakkor azt mutatják, a magyarok nyolcvan százaléka manapság feleslegesnek tartja az éttermi költekezést, és csupán huszonnyolc százalékuk gondolja úgy: étteremben tömné tele a hasát naponta – ha tehetné. Piackutatók arra is rámutatnak, évről évre csökken azon magyarok aránya, akiknek belefér a családi költségvetésbe az éttermi „luxusköltés”.
– Az, hogy a torkos csütörtökön telt házzal üzemelünk, azt bizonyítja, hogy a lakosságnak van igénye a kulináris kikapcsolódásra, azonban pénze egyre kevésbé – összegezte Háber Tamás, hozzátéve: ugyanazok az arcok, akik a torkos csütörtökön megjelennek az étteremben, általában nem jönnek vissza egyhamar.
Bizakodva tekint viszont a mai napra a fővárosi Kaltenberg étterem tulajdonosa. Papp Dánieltől megtudtuk: hetek óta készülnek a torkos akcióra, így tegnapig már nagyjából ezernyi előrendelés futott be, és van olyan vendég, aki már délelőtt 11 órakor ételhordóval áll sorba az akciós menüért. A budapesti éttermes a tavalyi akció után úgy tapasztalta, bővült a vendégköre.
Jegyzet a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.