Ez nem a hiúság vására

Tizenkettedik alkalommal rendezték meg a csángó bált a Petőfi Csarnokban, ahol az elmúlt évekhez hasonlóan telt ház várta a gyimesi és moldvai magyarok műsorát, majd a hajnalig tartó táncházat. Az esemény fővédnöke, Sólyom László köztársasági elnök nyitóbeszédében hangsúlyozta: a csángók hagyománya a magyar kultúra legveszélyeztetettebb darabja.

2008. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csángó bál más, mint a többi, ez nem a gazdagok felvonulása, nem a hiúság vására. Akik itt vagyunk, azért jöttünk, hogy együtt legyünk. Együtt vagyunk azokkal, akik eljöttek a csángó vidékről, hogy bemutassák a csángó kultúrát, és együtt vagyunk azokkal is, akik csángóként kijöttek ide Magyarországra dolgozni. Az, hogy együtt vagyunk, nemcsak azt jelenti, hogy most, hanem azt is, hogy mindig együtt vagyunk a csángókkal és a határon túli nemzetrészekkel – mondta nyitóbeszédében Sólyom László, az esemény fővédnöke. A köztársasági elnök hangsúlyozta: a csángók hagyománya a magyar kultúra legveszélyeztetettebb darabja, mivel a románok kétségbe vonják magyarságát. – Sajnos, a katolikus egyház sem áll mellé, sőt. Ezért meg kellene hallani annak a pusztinai asszonynak a szavait, aki azt mondta: jobban tudok románul imádkozni, de akkor a fejem máshol van, s mikor mondom magyarul, az belemegy a szívembe – tette hozzá Sólyom László. A köztársasági elnök a ma is élő csángó kultúra lényegét egy történettel szemléltette. Valaki így szólított meg egy csángó embert: jaj, mi nagyon szeretjük a csángókat, hogy így megőrzik nekünk a hagyományt! Akkor ne szeresd a csángókat – hangzott a felelet –, mert ők nem őrzik a hagyományt, hanem benne élnek.
Igaz, a csángó bálra többnyire azok jönnek el évről évre, akik ezt pontosan tudják, mégis fontos hangsúlyozni, hogy ami Moldvában és Gyimesben történt az elmúlt évtizedekben, évszázadokban, az nem a hagyományőrzés szándékával történt. A csángók számára ezek a dalok, táncok, imák a mindennapok részét képezték, sajátos nyelvi dialektusuk jelentette az anyanyelvüket. A hagyományőrzés fogalma mostanában jelent meg, amikor Gyimesben a klasszikus hegedűt tanuló gyermekek azért kezdtek népzenét is játszani, hogy az élő formájában kiveszőben lévő népzenei kincsüket továbbéltessék, amikor a fiatalok a diszkó helyett tudatosan járnak össze táncot tanulni, amikor az elsősorban magyarországiaknak rendezett tánctáborokba vagy a délutáni magyar nyelvórákra azzal a szándékkal íratják be a szülők gyermekeiket, hogy magyar identitást adjanak nekik. Ez éppen a tudatosság miatt egy nagyon fontos állomás, hiszen ezzel párhuzamosan megindult a modernizáció és a felzárkózás, amiért olyan sokan félreértésből elítélik azokat, akik például a hagyományos viselet helyett farmerban járnak és népzene helyett (vagy mellett) slágereket is hallgatnak. Az elzártságából fakadóan évtizedekkel elmaradt Moldva ugyanis fejlődni akar, utol akarja érni anyagilag és szellemileg is a nagyvilágot, és ezért nem haragudhatunk senkire, sőt, ezt a folyamatot támogatnunk kell, nem elfelejtve, hogy a csángóság – és az egész magyarság – megmaradása azon múlik, hogy az elkerülhetetlen változások alatt mennyire tudjuk megőrizni közös magyar gyökereinket. Éppen ezért kell mindent megtenni hazai és nemzetközi téren egyaránt, hogy a csángók erőszakos elrománosítását megállíthassuk, és hogy a kihalás előtt álló élő hagyományos kultúra helyét átvegye a hagyományőrzés. Valahol erről szólnak a csángó bálok, amelyek azért a pozitív példákat is felsorakoztatják: Petrás Mária gyönyörű kerámiáit, amelyben a régi motívumok élnek tovább, a hagyományőrzők műsorát, a magyar nyelv oktatása és a magyar nyelvű hitélet mellett folytatott küzdelmek apró eredményeit, amelyekről az idén a pusztinai Mátyás István számolt be.
Embernek ének őrzi az időt – ezt a mottót kapta a kétórás műsor, amelyben az idén a népszokások helyett a történelmi aspektus került előtérbe, a dallamok a középkortól a polgárosodás hatásai felé vezetve mutatták be a hagyományos zene- és tánckultúra különböző rétegeit, s szintén a történelmet idézte a katolikus moldvai magyarok középkori emlékeit bemutató tablókiállítás. A hagyományőrzők és a magyarországi táncházasok színes kavalkádját ezúttal számos olyan dokumentum egészítette ki, amelyek a csángóság hosszú ideje tartó elrománosítására és az ez ellen folyó küzdelmekre világítottak rá. A koncertek és a táncház egészen hajnalig tartott két különböző helyszínen, a nehézségek ellenére bizonyítva, hogy a néphagyomány az új közegben, a modern világban is lehet élő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.