Konferencia a népzene oktatásáról

Kodály Zoltán és Bartók Béla népzenei munkásságához képest csaknem száz évet kellett várni, hogy beindulhasson a magyar Zeneakadémián a hangszeres népzenei képzés a komolyzenei szakokkal egyenrangúan. A tapasztalatok megvitatására első alkalommal rendeztek Budapesten nemzetközi konferenciát a felsőfokú népzeneoktatásról.

2008. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkerülhetetlen az élő népzenével, a forrással való találkozás – így foglalhatnánk össze a tanulságokat, hiszen az eltérő adottságok miatt minden országban egy kicsit más modell vált be. Míg a legtöbb helyen a népzeneoktatás a „klasszikus” zeneakadémiák egyik tanszékén működik, Írországban külön egyeteme van, a limericki Irish World Academy of Music and Dance, ahol négyszáz hallgatót fogadnak. A növendékeknek itt egy kiegészítő vállalkozói diplomát is meg kell szerezniük, s az egyik szemesztert tanulmányaikhoz kötődő munkahelyen töltik – színházaknál, együtteseknél, archívumoknál.
Svédországban és Finnországban inkább a miénkhez hasonló a helyzet, hiszen egy nagy múltú zenei egyetem, a svéd királyi akadémia és a finn Sibelius akadémia fogadta be tanszékként a népzenét. Svédországban a 600 hallgatóból már 41 népzene szakos, s ezenfelül 36-an doktori fokozatért tanulnak, pedig 1976-ban mindössze négy hegedűssel indultak. Hozzánk hasonlóan ott is az volt az egyik kényszerítő erő, hogy elindult az alapfokú népzenei oktatás, a törvények értelmében ehhez azonban felsőfokú szakképzettség kellett volna, ilyet pedig főiskola híján nem lehetett szerezni. Finnországban ősszel ünneplik a 25. tanévet a népzenei tanszéken, ahol már hatvan fölött van a hallgatók száma, sőt újabban a 18 év alattiakkal is foglalkoznak juniorképzés révén. Aki ide jár, annak a hangszerkészítésbe is bele kell kóstolnia, és ahogy Kristiina Ilmonen fogalmaz, önképző emberekké kell válnia. Azt általánosságban elmondhatjuk: a többség azért jelentkezik a képzésekre, mert előadóművész szeretne lenni, mégis sokan később kutatóként, tanárként vagy akár a hangtechnika, illetve a zenei menedzsment területén helyezkednek el.
Richter Pál, a magyar Zeneakadémia népzene szakirányának vezetője (amely remélhetőleg idővel hivatalosan is megkaphatja a tanszék rangot) az élő népzenével való megismerkedés fontosságát hangsúlyozta. Reméli, hogy a későbbiekben a klasszikus zenét hallgató diákok is szívesen áthallgatnak majd hozzájuk, aminek eredményeképpen új, izgalmas produkciók jöhetnek létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.