Szakértők szerint az egyetlen túlélési esély a hazai kis boltok számára, ha láncokba szerveződve erősítik pozíciójukat az élelmiszer-kereskedelem piacán. Úgy látszik viszont, a magyar üzlethálózatok mégsem képesek annyira kivédeni a romló gazdasági környezet kedvezőtlen hatásait, mint külföldi tőkéjű multinacionális társaik.
Erről tanúskodik legalábbis a háromezer üzletet üzemeltető, magyar tulajdonú Coop-csoport idei előrejelzése. A Coop Hungary arra számít, hogy a hazai kiskereskedelmi értékesítés volumene az idén éves szinten egy-két százalékkal tovább csökken, emiatt hat százalék körüli árbevétel-növekedésre számít, szemben a múlt évi tíz százalékkal – közölte Murányi László, a Coop Hungary vezérigazgatója az MTI-vel. Hozzátette: nem tesz jót az eredményeknek, hogy tovább nőnek a boltok üzemeltetési költségei. Negatív hatású például a villamos energia drasztikus drágulása és a szakmunkások minimálbérének emelése, de az inflációs hatás sem kíméli a kasszát.
Tavaly az év első hat hónapjában még kifejezetten kedvező volt az élelmiszer-kiskereskedelmi piac bővülése, ám a kedvező tendencia 2007 második felében megtört. Ekkor az eladások volumene egy százalékkal csökkent – jegyezte meg a vezérigazgató. Ezzel együtt az előző évhez képest a Coopnak a megugró élelmiszerárak ellenére is sikerült tízszázalékos bevételnövekedéssel (plusz negyvenmilliárd forinttal) zárnia 2007-et.
A kormányzati megszorítások a CBA-hálózatra is kedvezőtlenül hatottak, mivel a reáljövedelmek csökkenése miatt visszaesett a vásárlóerő is – mondta kérdésünkre Malasics András, a hazai üzletlánc vezérigazgatója. A rezsiköltségek emelkedését, a megnövekedett személyi jellegű kiadásokat a CBA is megérezte eredményein, emiatt 2007-ben bruttó 13,5 milliárd forinttal kisebb forgalmat (összesen bruttó 525 milliárd forintot) értek el, mint egy évvel korábban. Tavaly januárban megszűnt ráadásul a hálózat Shell üzletekbe szállítása is, emellett 250 CBA kis bolt be is zárt, mivel nem tudta kigazdálkodni az átgondolatlan gazdasági szabályozásból eredő terheket – mondta a vezérigazgató. A hálózat ugyanakkor bízik a talpon maradásban, sőt a három–hat százalékos forgalomnövekedésben. Bár mint Malasics András mondta: ez nagyban függ attól, hogy 2008-ban miként alakulnak az energiaárak és a devizaműveletek kondíciói, illetve a vásárlóképes jövedelmet a továbbiakban milyen mértékben csapolják meg a kormányzati intézkedések.
A külföldi tőkéből hazánkba települt kereskedelmi áruházláncok tavalyi eredményei ugyan csak márciusban válnak ismeretessé, ám az mind az Auchannál, mind a Tescónál elhangzott már: a 2007. évre vonatkozóan a hipermarketeknek nincs okuk panaszra, mert a forgalom bővült, s a vásárlók száma még inkább.
Esernyő nélkül ma kockázatos elindulni