Robbanhat az árbomba

Újabb árháború előtt a hazai élelmiszer-kereskedelem: hamarosan megnyitja kapuit az első Aldi áruház, alaposan felkavarva majd a diszkontokat kedvelő lakosságot, nem kevésbé a versenytársakat. A német multivállalat még mindig titkolózik, ám a gőzerővel folyó építési munkálatok és az aktív munkaerő-toborzás arra utal, hogy a diszkontbomba már ebben a hónapban robbanhat.

2008. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyszabású reklámhadjárat, óriásplakátok, álláshirdetések tanúskodnak arról, hogy hamarosan újabb szereplővel bővül a hazai élelmiszerdiszkontok sora. Egy szórólapon például bolti eladót keresnek négy új Aldi áruházba: heti 25 órában, havi bruttó 110 ezer forintért. Budakeszin, Budaörsön, Piliscsabán és a főváros XVI. kerületében, úgy tűnik, már az utolsó simításokat végzik, miközben a cég hivatalosan senkinek nem nyilatkozik. Ám azt a piac jelenlegi szereplői is tudni vélik: legkésőbb kora tavasszal a német tulajdonú Aldi is harcba száll a magyar vásárlókért folytatott versenyben.
A sajátosan agresszív ár- és készletpolitikát érvényesítő „diszkontguru” Ausztriában és Németországban már bizonyított, s a jelek szerint nálunk is nagy számokban gondolkodik. Ahogy azt a 12 milliárd forintnyi beruházással megépült biatorbágyi logisztikai központot kivitelező Strabag képviselőjétől lapunk korábban megtudta, tíz éven belül 300-400 üzletet birtokolna itt a német óriás, s még két-három 70 ezer négyzetméteres logisztikai bázist épít az országban.
Olcsóság, szűkebb választék s túlnyomórészt külföldről a polcra kerülő saját márkás portékák – ezek a diszkontáruházak eszközei. Térhódításuk hazánkban egyértelműen annak köszönhető, hogy az egyre vékonyabb pénztárcájú lakosság rendkívül érzékeny az árakra. – A diszkontok terjedésével ugyanakkor csökkent a hagyományos, 400 négyzetméteres és még kisebb alapterületű üzletek piaci részesedése, különösen az élelmiszerek magyarországi kiskereskedelmében – mondta Nevihostényi Éva, a Nielsen marketing-tanácsadója. Tavaly már 18 százalékkal részesedtek az élelmiszer-eladásokból a diszkontok. A Nielsen adatai szerint az utóbbi négy évben évente egy százalékkal emelkedett ez a mutató.
Először a Lidl 2004-es magyarországi belépése rendezte át az erőviszonyokat, amikor tizenkét áruház nyitotta meg egyszerre kapuit. A lánc a hazánkban már jelen lévő más hálózatoktól hódította el jellemzően közepes jövedelmű vásárlóit. Szakértők szerint most is erre lehet majd számítani, mivel a kereskedelem telítődött mára – más üzletek vevőinek elhalászása nélkül tehát nem terem babér egy újabb szereplőnek.
– Bár az élelmiszer-kereskedelemben tavaly nagyjából tíz százalékkal csökkent az üzletek száma, a koncentrálódó piacon még mindig öldöklő verseny van, ami élesebbé válik az Aldi belépésével – jegyezte meg lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint ahhoz, hogy valaki ebben a versenyben helyt tudjon állni, legalább kétszáz üzletből álló hálózatot kell építenie. Az Aldi és a Lidl több országban is fej fej mellett halad. A Lidl képviselője korábban azt mondta lapunknak: nem félnek a nagy konkurens megjelenésétől, hiszen az olcsóság a fogyasztónak jó, a piacot pedig minőségfejlesztésre, élesebb versenyre ösztönzi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.