Tavaly 1,2 milliárd forintnál is magasabb bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztókat megtévesztő vállalkozásokat. 2007-ben rekordszámban érkeztek panaszok és bejelentések a hivatalhoz, ezért volt a horribilis büntetési eredmény – közölte Mihálovits András szóvivő. Megtudtuk, hogy a GVH fogyasztóvédelmi szempontból az idén főként a kereskedelmi és a távközlési cégeket, a pénzintézeteket és az egészségre ható termékek, étrend-kiegészítők piacát veszi górcső alá, de vizsgálat indulhat bármely más területen is – akár egyéni bejelentés alapján.
Tavaly a versenyhatósági határozatok több mint fele született fogyasztói befolyásolás megállapításával. A kereskedelmi vállalatok reklámjaiban gyakori a megtévesztő, becsalogató akciós gyakorlat, emiatt, s mert a cégek többsége „visszaesőnek” számít, 2008-ban ezeknél az eseteknél még szigorúbban fog majd a versenyhivatal tolla.
A banki hitelkártyák piacán eddig folytatott vizsgálatsorozat során nyolc pénzintézet került „versenybíróság” elé, mert tájékoztatási gyakorlatuk néhány esetben indokolatlan piaci előnyhöz juttatta őket.
A távközlés területén a társaságok egymás ügyfeleire vadásznak, néha átlépve a jogszabályi kereteket – mondta a szóvivő. Emiatt van szükség kommunikációs stratégiájuk fokozott ellenőrzésére. A távközlési és az internetes társaságok között ugyanis több az olyan, amelyik alkalmatlannak tűnik az általa reklámozott teljesítményre – tette hozzá Mihálovits.
Bizalmi terméknek számítanak az egészségre ható készítmények. Nemegyszer volt rá példa, hogy a cégek – visszaélve az emberek egészség iránti vágyával – inkorrekt tájékoztatással próbálták elsózni árujukat, amiért a GVH az idén további vizsgálódást helyez kilátásba.
A következő három évre szóló bérmegállapodás is azt jelzi, hogy középtávon is javul a tervezhetőség a gazdaságban