Spórolás és akcióvadászat – ez lett a hazai kereskedelem slágere a magyar lakosság szemében. Szinte mindegy, honnan származik az áru, a fogyasztói kereslet a magas infláció, az alacsony reálbérek és a megszorítások következtében tavaly az olcsó termékek, a saját márkás árucikkek felé tolódott. A GfK piackutató vállalat legfrissebb, a 2007-es évet értékelő elemzéséből az is kiderül: mindez elsősorban a hipermarketek és a diszkontok értékalapú piaci részarányának növekedését hozta.
Ráadásul a háztartások napi fogyasztási cikkekre szánt kiadásai visszaestek. Mert ugyan a családok több pénzt adtak ki a mindennapi költések során, de – figyelemmel a 11,5 százalékos élelmiszer-inflációra – éves szinten e növekedés csak 6,7 százalékos volt. Ez azt jelenti, hogy a forgalomban visszaesés történt, miközben a vásárlói kosár sem lett úgy tele a beszerzések során, mint korábban.
A fogyasztók egyre inkább az olcsóbb saját, illetve kereskedelmi márkás termékek iránt érdeklődnek. Ezek jellemzője, hogy egy kereskedelmi cég a nevét adja az élelmiszer- és más fogyasztási cikkhez, és a termelő kiléte általában nem vagy alig ismert. A nemritkán külföldről behozott cikkek olcsóbbak, mint az adott terméktípusban ismertebb márkák, így az árérzékeny vevők körében egyre népszerűbbekké válnak. Tavaly a saját márkás áruk eladási forgalma már a piac 24 százalékát tette ki.
Az elektronikai készülékek és adathordozók piaca tavaly csaknem 300 milliárdos forgalmat jelentett, s leginkább a háztartási nagygépek, a televíziózás és videózás körébe tartozó áruk, illetve a számítástechnikai termékek fogytak. A tartós fogyasztási cikkek értékesítése ezzel együtt fájdalmasan – csaknem hat százalékkal – zuhant.
A piackutató leszögezi: a hipermarketek tavalyi erősödéséhez a versenytársaktól megszerzett forgalom is hozzájárult. A nagy láncok szinte minden más üzlettípustól csábítottak vásárlót, de főként a kisebb boltok a vevőharc vesztesei. Legfenyegetőbbek a kicsikre nézve mégis a diszkontok: az olcsóságáról ismert bolttípus egy év alatt jelentős szeletét kebelezte be a magyar kereskedelemnek. Nem hagyják magukat a szupermarketek sem: eladásaik a hipermarketekhez hasonló arányban, szintén más üzletek kárára nőttek a 2007-es évben.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban