Az olcsóság vált hazánkban divattá

2008. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Spórolás és akcióvadászat – ez lett a hazai kereskedelem slágere a magyar lakosság szemében. Szinte mindegy, honnan származik az áru, a fogyasztói kereslet a magas infláció, az alacsony reálbérek és a megszorítások következtében tavaly az olcsó termékek, a saját márkás árucikkek felé tolódott. A GfK piackutató vállalat legfrissebb, a 2007-es évet értékelő elemzéséből az is kiderül: mindez elsősorban a hipermarketek és a diszkontok értékalapú piaci részarányának növekedését hozta.
Ráadásul a háztartások napi fogyasztási cikkekre szánt kiadásai visszaestek. Mert ugyan a családok több pénzt adtak ki a mindennapi költések során, de – figyelemmel a 11,5 százalékos élelmiszer-inflációra – éves szinten e növekedés csak 6,7 százalékos volt. Ez azt jelenti, hogy a forgalomban visszaesés történt, miközben a vásárlói kosár sem lett úgy tele a beszerzések során, mint korábban.
A fogyasztók egyre inkább az olcsóbb saját, illetve kereskedelmi márkás termékek iránt érdeklődnek. Ezek jellemzője, hogy egy kereskedelmi cég a nevét adja az élelmiszer- és más fogyasztási cikkhez, és a termelő kiléte általában nem vagy alig ismert. A nemritkán külföldről behozott cikkek olcsóbbak, mint az adott terméktípusban ismertebb márkák, így az árérzékeny vevők körében egyre népszerűbbekké válnak. Tavaly a saját márkás áruk eladási forgalma már a piac 24 százalékát tette ki.
Az elektronikai készülékek és adathordozók piaca tavaly csaknem 300 milliárdos forgalmat jelentett, s leginkább a háztartási nagygépek, a televíziózás és videózás körébe tartozó áruk, illetve a számítástechnikai termékek fogytak. A tartós fogyasztási cikkek értékesítése ezzel együtt fájdalmasan – csaknem hat százalékkal – zuhant.
A piackutató leszögezi: a hipermarketek tavalyi erősödéséhez a versenytársaktól megszerzett forgalom is hozzájárult. A nagy láncok szinte minden más üzlettípustól csábítottak vásárlót, de főként a kisebb boltok a vevőharc vesztesei. Legfenyegetőbbek a kicsikre nézve mégis a diszkontok: az olcsóságáról ismert bolttípus egy év alatt jelentős szeletét kebelezte be a magyar kereskedelemnek. Nem hagyják magukat a szupermarketek sem: eladásaik a hipermarketekhez hasonló arányban, szintén más üzletek kárára nőttek a 2007-es évben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.