Mivel még nem készültek el a végrehajtási rendeletek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalosan nem tud róla, hogy rá várna a regisztrációs adó egyedi elbírálását alátámasztó műszaki vizsgálatok elvégzése – mondta lapunknak Rusai-Firisz Andrea kommunikációs referens. Kérdésünkre, hogy miképpen felelnek meg a törvényi előírásnak április 1-jén, ha még hozzá sem fogtak az előkészítéshez, a kommunikációs munkatárs nem tudott válaszolni. Azt az értesülésünket sem kommentálta, hogy a fővárosban nem is lesz vizsgahely, így aki nem elégedett a törvényben szereplő adómértékkel, az Csengersimára vagy Békéscsabára utazhat.
Mint ismeretes, április 1-jén lép életbe a regisztrációs adóról szóló törvény módosítása, amely szerint lehetővé kell tenni a személygépjármű-importőrök számára, hogy használt autó behozatalakor a rendeletben megszabott díjtáblázattól eltérő adó megállapítását kérje a hatóságtól, ha a gépkocsi állapota ezt indokolttá teszi. Erre a szabályozásra az Európai Bíróság ítélete kötelezte a magyar kormányt, miként arra is, hogy a 2004–2005-ben behozott használt autók után különbözetet fizessen a importőröknek, emellett avultatási táblázattal vegye figyelembe a behozott autók életkorát. – Az egyedi elbírálásra minden olyan országban módot adnak, ahol regisztrációs adót vetnek ki – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének elnöke. Ennek az az értelme, hogy a regisztrációs adó szabályozás által meghatározott szempontok – az autó forgalomba helyezésének pontos ideje, a motor űrmérete és környezetvédelmi besorolása – mellett figyelembe lehessen venni a futásteljesítményt, a gumiabroncsok, egyes karosszériaelemek állapotát. Az elnök példaként említette, előfordulhat, hogy két azonos korú, hasonló motorral szerelt autó közül a családi használatú csak néhány tízezer kilométert futott, míg egy céges flottaautó akár több mint százezret is. Ez – a kopott gumikat is figyelembe véve – akár 10-20 százalékkal csökkentheti a fizetendő adót.
A Levegő Munkacsoport felvetésére, miszerint a környezetvédők attól tartanak, megindulhat a roncsautók áradata Magyarország felé, Fojt Attila úgy reagált, a veszély nem valós. Mint az említett példa mutatta, a gépjárművek korát, környezetvédelmi besorolását a továbbiakban is a korábbi törvényi szabályozás határozza meg. Éves szinten 3,5–5 ezer egyedi adómegállapítási kérelemre lehet számítani. Egy-egy ilyen vizsgálat 30 ezer forintba kerül, ezt indokolt esetben a költségvetés állja, ám ha az ellenőrzést feleslegesen végezték el, az ügyfél fizet.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot