Csúszásban a regadó egyedi elbírálása

Bár már alig két hét múlva életbe kellene léptetnie a magyar kormánynak a regisztrációs adó külön szabályok szerinti megállapítására alkotott eljárást, a gépkocsik bevizsgálását előreláthatólag végezni köteles közlekedési hatóságnál még nem értesültek a feladatról.

2008. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel még nem készültek el a végrehajtási rendeletek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalosan nem tud róla, hogy rá várna a regisztrációs adó egyedi elbírálását alátámasztó műszaki vizsgálatok elvégzése – mondta lapunknak Rusai-Firisz Andrea kommunikációs referens. Kérdésünkre, hogy miképpen felelnek meg a törvényi előírásnak április 1-jén, ha még hozzá sem fogtak az előkészítéshez, a kommunikációs munkatárs nem tudott válaszolni. Azt az értesülésünket sem kommentálta, hogy a fővárosban nem is lesz vizsgahely, így aki nem elégedett a törvényben szereplő adómértékkel, az Csengersimára vagy Békéscsabára utazhat.
Mint ismeretes, április 1-jén lép életbe a regisztrációs adóról szóló törvény módosítása, amely szerint lehetővé kell tenni a személygépjármű-importőrök számára, hogy használt autó behozatalakor a rendeletben megszabott díjtáblázattól eltérő adó megállapítását kérje a hatóságtól, ha a gépkocsi állapota ezt indokolttá teszi. Erre a szabályozásra az Európai Bíróság ítélete kötelezte a magyar kormányt, miként arra is, hogy a 2004–2005-ben behozott használt autók után különbözetet fizessen a importőröknek, emellett avultatási táblázattal vegye figyelembe a behozott autók életkorát. – Az egyedi elbírálásra minden olyan országban módot adnak, ahol regisztrációs adót vetnek ki – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének elnöke. Ennek az az értelme, hogy a regisztrációs adó szabályozás által meghatározott szempontok – az autó forgalomba helyezésének pontos ideje, a motor űrmérete és környezetvédelmi besorolása – mellett figyelembe lehessen venni a futásteljesítményt, a gumiabroncsok, egyes karosszériaelemek állapotát. Az elnök példaként említette, előfordulhat, hogy két azonos korú, hasonló motorral szerelt autó közül a családi használatú csak néhány tízezer kilométert futott, míg egy céges flottaautó akár több mint százezret is. Ez – a kopott gumikat is figyelembe véve – akár 10-20 százalékkal csökkentheti a fizetendő adót.
A Levegő Munkacsoport felvetésére, miszerint a környezetvédők attól tartanak, megindulhat a roncsautók áradata Magyarország felé, Fojt Attila úgy reagált, a veszély nem valós. Mint az említett példa mutatta, a gépjárművek korát, környezetvédelmi besorolását a továbbiakban is a korábbi törvényi szabályozás határozza meg. Éves szinten 3,5–5 ezer egyedi adómegállapítási kérelemre lehet számítani. Egy-egy ilyen vizsgálat 30 ezer forintba kerül, ezt indokolt esetben a költségvetés állja, ám ha az ellenőrzést feleslegesen végezték el, az ügyfél fizet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.