Európa-szerte jelentős változáson megy keresztül a kiskereskedelmi piac, amelyben egyre nagyobb szerepet kapnak az integrált kereskedelmi parkok. A Cushman & Wakefield (C&W) nemzetközi ingatlan-tanácsadó felmérése arról tanúskodik, hogy míg korábban a piacot az egymás mellett felépült önálló szakáruházak csoportja jellemezte, addig a jövő a parkoké, amelyeknél nem utolsó szempont, hogy a beruházók számára működőképesebb lehetőséget kínáljon. – Ami Magyarországot illeti, Debrecenben, Miskolcon, Győrben és Szegeden épül hamarosan ilyen megapark – jelezte Szabó Viktória, a C&W kiskereskedelmi üzletágának magyarországi vezetője. Budapesten az első ilyen központ a Market Central Ferihegy lesz. A beruházás az üzletközpontok következő generációját képviseli a hipermarketek és a nagy alapterületű, fedett bevásárlóközpontok (plázák) robbanásszerű elterjedése után. Az újfajta épületkomplexum egy városközpontra hasonlító földszintes üzletsoron alapul. Ahogy arról a Ferihegy közelében beruházó amerikai anyavállalatú AIG/Lincoln honlapján beszámol: a Market Central Ferihegy bérbe adottsága már csaknem százszázalékos. Az új bérlők jellemzően külföldi tőkével bíró nevek a kereskedelem különböző területein, így a Tesco, a Praktiker, a Deichmann vagy a C&A is biztosan előrukkol újabb üzletével a területen.
Eközben ismét begyorsul a plázapiac. A bevásárlóközpontok összterülete tavaly ugyan hazánkban átlépte a kétmillió négyzetméteres határt, idén az új nyitások hangsúlya a Napi Gazdaság információi szerint a fővároson kívülre helyeződik. Tavasszal ugyanis átadják az egri Agria Parkot, az M1 Outletet, és beindul a kisebb, Stop Shop, illetve Family Center jellegű kereskedelmi parkok terjeszkedése Gödöllőn, Érden, Miskolcon, Salgótarjánban, Pécsett, Szegeden is – írja a lap.
A fővárosban jövőre nyit a budai Skála helyén épülő, 35 ezer négyzetméteres kereskedelmi központ. Ezenkívül a Deák Ferenc utcai tőzsdepalotában egy kilencezer négyzetméteres bevásárlógaléria épül, míg a Blaha Lujza téren egy háromezer négyzetméteres üzleti rész segít abban, hogy a vevők a városban maradjanak. Jövőre megnyit az átalakított Divatcsarnok is, Párizsi Nagyáruház néven. 2009-ben a Határ útnál a Neo Center is kitárhatja kapuit, ha sikerül időben megkezdeni a kivitelezést.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!