Tizenhét üzlettel startol két hét múlva az alacsony árakkal csábító Aldi diszkontlánc Magyarországon, így hamarosan érezhetően élesedik a verseny az élelmiszer-kereskedelemben. Szakértők szerint a 2006 óta a debütálását tervező német bolthálózat megjelenésére készülnek a már itt lévő versenytársak. Fúziók és sorozatos üzletnyitások tanúskodnak arról: az árérzékeny magyarok pénztárcájáért folyó verseny egyben a nagy láncok háborúja is.
A külföldi tulajdonú áruházak magyarországi úttörője a Tesco volt, a brit kereskedelmi cég 1996-ban nyitotta első hipermarketjét nálunk, mára 78-cal rendelkezik. A Tesco lendületét az sem vetette vissza, hogy hazánkban évek óta a hatóságok (fogyasztóvédelem, versenyhivatal, munkaügyi felügyelet) feketelistáit vezeti sorozatos, fogyasztókat is érintő törvénysértéseivel. Sőt annak ellenére, vagy talán pont azért, mert az anyavállalat honlapján lévő jelentés szerint a központ kevésbé elégedett a magyarországi eredményekkel, a Tesco terjeszkedése begyorsult. Míg tavalyelőtt 16, addig 2007-ben már 23 áruházat nyitottak nálunk. A brit befektető négy éve beszállt az üzemanyag-kereskedelembe, most 46 benzinkutat üzemeltet.
Terjeszkedésre adja a fejét a diszkont benzinkutak piacán szintén jelen lévő, francia érdekeltségű Auchan hipermarket-hálózat is. Mint azt a vevők táskájában kutató biztonsági intézkedéséről is híres cég vezérigazgatója lapunknak korábban nyilatkozta, a jövőben az Auchan is megduplázná itteni jelenlétét – tíz helyett húsz áruház a cél. Jean Paul Filliat elmondta: ennek az az ára, hogy az üzletek környékén lévő közutak, hidak fejlesztését az Auchan állja, így fizet az államnak a hódító terjeszkedésért.
Nemrégiben hírül adták: az osztrák Spar leányvállalata megvásárolja a német Tengelmann-csoporttól annak 174 magyarországi Plus áruházát. A magyarországi társaság 2003-ban már átvett a Tengelmanntól 22 Kaiser’s üzletet. A ma már több mint kétszáz boltot üzemeltető Spar-csoport tavaly 15-tel növelte magyar üzletei számát, s terjeszkedése nem áll meg.
Piackutatók felmérései szerint a hiper- és szupermarketek, diszkontok piaca agresszív módon bővül: tavaly már a napi fogyasztásicikk-forgalom több mint kétharmadát birtokolták. Ezzel együtt a megszorítások miatt spórolóssá vált lakosság egyre inkább az olcsóságot keresi – akár a minőség rovására is. Az árversenyben alul maradó kis boltok együttes fogalma 2007-ben 29 százalékra apadt. Nekik a jövőben sincs esélyük felvenni a versenyt a globális beszerzést folytató üzletláncokkal szemben az árukészlet, infrastruktúra terén, de legfőképp a kisvállalkozások tőkeszegénysége és az őket sújtó túlzott állami elvonások miatt.
Infláció alatt fejlődtek. A Nielsen piackutató összeállításából kiderül, összesen 122 magyarországi üzletével a 2007. évi bruttó árbevétel alapján még mindig a Tesco áruházlánc áll a napi fogyasztási cikkek kereskedelmi rangsorának élén. Tavaly a Tesco 554,9 milliárd forintos eredményt ért el, ami ugyanakkor az 544 milliárdos előző évi bevételhez képest szerényebb növekedést mutat. A rangsorban három magyar tulajdonú vállalat következik: 2924 boltjával a CBA 525 milliárd, míg a COOP (5283 egység) 440 milliárd, a Reál Hungária pedig 2310 üzlettel 331 milliárd forintos bevételt ért el. Őket követi a Spar 284,5 milliárdos eredményével, amit 204 egységében produkált. Az Auchan a lista hatodik helyét foglalja el, 212 milliárd forintos eredményével, amely hatszázalékos fejlődést jelent. A 17 legnagyobb hazai élelmiszer-kereskedelmi hálózatot vizsgáló Nielsen-lista szerint tavaly a boltok összesen 3310 milliárd forintnyi forgalmat értek el, míg 2006-ban 3176 milliárdot. Szakértők szerint ez azt mutatja, hogy az ágazat vezető vállalatai infláció alatti, 4,2 százalékos átlagos árbevétel-bővülést mutattak fel.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban