A nagy halak már egymást falnák

Miközben az utolsó simításokat végzik a német Aldi élelmiszerdiszkont-lánc magyarországi piacra lépése előtt, a külföldi tulajdonú hazai áruházak agresszív terjeszkedéssel, összevonással és felvásárlásokkal igyekeznek megőrizni az árérzékeny magyar piacon kiharcolt pozíciójukat.

2008. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhét üzlettel startol két hét múlva az alacsony árakkal csábító Aldi diszkontlánc Magyarországon, így hamarosan érezhetően élesedik a verseny az élelmiszer-kereskedelemben. Szakértők szerint a 2006 óta a debütálását tervező német bolthálózat megjelenésére készülnek a már itt lévő versenytársak. Fúziók és sorozatos üzletnyitások tanúskodnak arról: az árérzékeny magyarok pénztárcájáért folyó verseny egyben a nagy láncok háborúja is.
A külföldi tulajdonú áruházak magyarországi úttörője a Tesco volt, a brit kereskedelmi cég 1996-ban nyitotta első hipermarketjét nálunk, mára 78-cal rendelkezik. A Tesco lendületét az sem vetette vissza, hogy hazánkban évek óta a hatóságok (fogyasztóvédelem, versenyhivatal, munkaügyi felügyelet) feketelistáit vezeti sorozatos, fogyasztókat is érintő törvénysértéseivel. Sőt annak ellenére, vagy talán pont azért, mert az anyavállalat honlapján lévő jelentés szerint a központ kevésbé elégedett a magyarországi eredményekkel, a Tesco terjeszkedése begyorsult. Míg tavalyelőtt 16, addig 2007-ben már 23 áruházat nyitottak nálunk. A brit befektető négy éve beszállt az üzemanyag-kereskedelembe, most 46 benzinkutat üzemeltet.
Terjeszkedésre adja a fejét a diszkont benzinkutak piacán szintén jelen lévő, francia érdekeltségű Auchan hipermarket-hálózat is. Mint azt a vevők táskájában kutató biztonsági intézkedéséről is híres cég vezérigazgatója lapunknak korábban nyilatkozta, a jövőben az Auchan is megduplázná itteni jelenlétét – tíz helyett húsz áruház a cél. Jean Paul Filliat elmondta: ennek az az ára, hogy az üzletek környékén lévő közutak, hidak fejlesztését az Auchan állja, így fizet az államnak a hódító terjeszkedésért.
Nemrégiben hírül adták: az osztrák Spar leányvállalata megvásárolja a német Tengelmann-csoporttól annak 174 magyarországi Plus áruházát. A magyarországi társaság 2003-ban már átvett a Tengelmanntól 22 Kaiser’s üzletet. A ma már több mint kétszáz boltot üzemeltető Spar-csoport tavaly 15-tel növelte magyar üzletei számát, s terjeszkedése nem áll meg.
Piackutatók felmérései szerint a hiper- és szupermarketek, diszkontok piaca agresszív módon bővül: tavaly már a napi fogyasztásicikk-forgalom több mint kétharmadát birtokolták. Ezzel együtt a megszorítások miatt spórolóssá vált lakosság egyre inkább az olcsóságot keresi – akár a minőség rovására is. Az árversenyben alul maradó kis boltok együttes fogalma 2007-ben 29 százalékra apadt. Nekik a jövőben sincs esélyük felvenni a versenyt a globális beszerzést folytató üzletláncokkal szemben az árukészlet, infrastruktúra terén, de legfőképp a kisvállalkozások tőkeszegénysége és az őket sújtó túlzott állami elvonások miatt.

Infláció alatt fejlődtek. A Nielsen piackutató összeállításából kiderül, összesen 122 magyarországi üzletével a 2007. évi bruttó árbevétel alapján még mindig a Tesco áruházlánc áll a napi fogyasztási cikkek kereskedelmi rangsorának élén. Tavaly a Tesco 554,9 milliárd forintos eredményt ért el, ami ugyanakkor az 544 milliárdos előző évi bevételhez képest szerényebb növekedést mutat. A rangsorban három magyar tulajdonú vállalat következik: 2924 boltjával a CBA 525 milliárd, míg a COOP (5283 egység) 440 milliárd, a Reál Hungária pedig 2310 üzlettel 331 milliárd forintos bevételt ért el. Őket követi a Spar 284,5 milliárdos eredményével, amit 204 egységében produkált. Az Auchan a lista hatodik helyét foglalja el, 212 milliárd forintos eredményével, amely hatszázalékos fejlődést jelent. A 17 legnagyobb hazai élelmiszer-kereskedelmi hálózatot vizsgáló Nielsen-lista szerint tavaly a boltok összesen 3310 milliárd forintnyi forgalmat értek el, míg 2006-ban 3176 milliárdot. Szakértők szerint ez azt mutatja, hogy az ágazat vezető vállalatai infláció alatti, 4,2 százalékos átlagos árbevétel-bővülést mutattak fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.