Általánosan lassult tavaly óta a magyarországi kiskereskedelem, a vásárlóképes jövedelem apadt, a bolti árak viszont nőttek, a megszorításoktól kivérzett családok pedig egyre árérzékenyebbek. Mint azt a 2008 első negyedévéről szóló statisztikák is mutatják, a tartós fogyasztási cikkek piaca továbbra is mélyrepülésben van, ám már az élelmiszeren is egyre inkább spórol a lakosság.
Bajban vannak viszont emiatt a kereskedők, s az éles árversenyben szokatlan kedvezményekkel, vásárlócsalogató akciókkal csábítják a magyar pénztárcát.
Nem segíti ebben viszont a vállalkozókat a január elseje óta érvényben lévő áfatörvény. Az új szabályok szerint ugyanis az egyet fizet, kettőt kap típusú akcióknál (ahol a termék árát csak egyszer kell kifizetni, mégis dupla árut vihet haza a vásárló) a kereskedő nem vonhatja le az ajándékba adott cikk utáni forgalmi adót (áfát). Erről ráadásul külön nyilvántartást is kell vezetni, ami az amúgy is túlzott adminisztrációval terhelt vállalkozóknak plusz- nyűgöt jelenthet – mondták a lapunk által megkérdezett könyvelők. A kereskedő elvileg bízhat abban is, hogy ellenőrzéskor nem tűnik fel a revizornak a külön áfa-nyilvántartás hiánya.
Megoldást jelenthet erre, ha a boltos eleve fél áron, és nem akcióban kínálja portékáját, mert azután nem kell dupla áfát felszámolnia. A törvény szerint ugyanis ha egy árucikket leáraz a kereskedő, adót csak a csökkentett ár után kell fizetnie. Kérdés, mennyire éri meg az apadó kasszával és növekvő vállalkozói terhekkel küszködő hazai kereskedőnek, hogy áruját esetleg még a tavalyinál is olcsóbban kénytelen eladni – vetik fel a szakértők.
Bár az egyet fizet, kettőt kap típusú akció csak az egyik fajtája a kedvezményes lehetőségeknek, a helyzet mégsem teljesen egyértelmű. Emiatt a vállalkozók állásfoglalásért fordulnak a pénzügyi tárcához – tudtuk meg az Országos Kereskedelmi Szövetségtől. Szerintük ugyanis az adóhatóság ellenőrzési szempontjaiból sem derül ki, vizsgálat esetén miként kutatják az engedményekhez kapcsolódó áfamérték elszámolását.
Nyit az Aldi. A korábban beharangozott tizenhét helyett egyelőre öt üzlettel indul országszerte holnap a német diszkonthálózat, az Aldi. Csütörtökön a tartós fogyasztási cikkek magyarországi piacát rengeti meg az extra nyitási kedvezményekkel csábító üzletlánc. Annak ellenére ugyanis, hogy az Aldi világszerte élelmiszerdiszkont-hálózatként ismert, első akciós ajánlatában élelmiszert nem, viszont egyebek mellett televíziót, porszívót kínál diszkontáron.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között