Tavaly tavasszal „egyértelmű volt” a milliárdos postásbicikli-tenderen győztes Cronopont Kft. ügyvezetője, Tóth László számára, hogy a Magyar Posta kerékpárokat akar vásárolni, ezért 2007 elején szerződést kötött a szlovén Krpan típusú kerékpárok forgalmazására. Ezt maga Tóth nyilatkozta tegnap a Közbeszerzési Döntőbizottság bírói tanácsa előtt abban a jogorvoslati eljárásban, amelyet a posta kezdeményezett a Cronopont ellen szerződés egyoldalú megváltoztatása miatt. Az ügyvezető elismerte, már ekkor, vagyis 2007 tavaszán „számítottak” a pályázatra, és tisztában voltak a „postai igényekkel”, ezért választották éppen a Krpan-modelleket. Pedig a pályázatot csak fél évvel később, ősszel írták ki, a piac többi szereplője csak akkor szembesülhetett a „postai igényekkel”.
Ez a „beismerő vallomással” fölérő nyilatkozat is megerősíti a posta belső vizsgálatának eredményét, amely szerint „vélhetőleg sérült a közbeszerzési eljárás versenysemlegessége és tisztasága”, hiszen az állami cég kapcsolattartója, az azóta elbocsátott Gergely László információkat szivárogtatott ki a tender meghirdetése előtt a későbbi győztesnek. A Cronopont illetékesei tegnap azt állították: nem kaptak érdemi információkat Gergely Lászlótól. (Gergely korábban azt nyilatkozta: a döntéseket a posta vezetői hozták, és az, hogy egyedüli felelősnek állítják be, nem független attól, hogy a korábbi vezérigazgatóból, Szabó Pálból miniszter lett.)
A tegnapi tárgyaláson az is kiderült, hogy a posta által korábban „specifikusnak” nevezett kerékpár alkatrészei kereskedelmi forgalomban is megvásárolhatók, vagyis azokból bármely cég össze tudta volna szereltetni a kívánt járműveket. Azonban Zsadányi László, a Cronopont egyik tulajdonosa szerint az öt éven keresztüli szervizelés követelménye a riválisaikat elriasztotta az indulástól. Több hazai kerékpárgyártó cég azért nem indult a pályázaton, mert arról értesültek, azt a Cronopont nyeri majd.
A posta azért indított eljárást a Cronopont ellen, mert állításuk szerint a tudtuk és beleegyezésük nélkül helyezték át a gyártás-összeszerelés műveletét Magyarországra (az esztergomi Neuzer Kft.-hez), ezzel megváltozott az áru származási helye és szerintük a minősége is. A Cronopont illetékeseinek tegnapi tanúvallomása szerint már márciusban tájékoztatták a posta vezetőit a gyártás áthelyezéséről , de az állami cég akkor ezt nem kifogásolta.
Ismert, a csaknem ötezer Krpan kerékpár az öt éven keresztüli szervizeléssel együtt darabonként 230 ezer forintba kerül. Eddig száz darabot kapott meg a posta, amely a szerződés felbontását fontolgatja.

Új részletek derültek ki a Huszti testvérek tragédiájáról