Kamionos tüntetések várhatók

A gázolaj ára nyár végén–ősz elején átlépheti a literenkénti 350 forintos szintet – vélik egyes szakértők, ám novemberben mérséklődhet a drágulás. Az Európai Unió továbbra is csak hosszú távú lépéseket tervez az üzemanyagárak csökkentése érdekében, miközben a fuvarozók már az unió döntéshozóinál tüntettek. Nem kizárt, hogy a magyar kamionosoknál is elpattan a húr.

Dékány Lóránt
2008. 06. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap óta hat forinttal kell többet fizetnünk a kutakon egy liter üzemanyagért, aminek következtében a benzin átlagára 315, míg a gázolajé 336 forintnál alakult ki. Az utóbbi esetében nem kizárt, hogy az ár még az ősz elején átlépi a 350 forintos szintet.
– Valószínűsíthető, hogy a benzin átlagára az augusztusi fogyasztási csúcsidőszakban eléri a 320 forintot, a dízel pedig a 350-et, de kora ősszel ezen érték felett is alakulhat az árszint – mondta lapunknak Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója. Hozzátette, a gázolaj a világpiacon gyorsabban drágul, mint a kőolaj, így elképzelhető a drágulása akkor is, amikor a benzin és a fekete arany is olcsóbbodik. Ugyanakkor kiemelte, hogy az üzemanyagok drágulása a fogyasztás várható visszaesése miatt novemberben–decemberben mérséklődhet. Hegedűs azonban ez idő előtt elképzelhetőnek tartja, hogy a magyar közúti fuvarozók is demonstrációkat tartanak majd, mivel „nincs nagy különbség a magyar és az európai kamionosok helyzete és hozzáállása között”.
– Átfogó megállapodást kellene kötni az olajtermelők és a felhasználók között egy középtávú, globális programra – ez Gyurcsány Ferenc megoldása a magas árakra, amit az egyik kereskedelmi csatorna reggeli műsorában fejtett ki.
*
A miniszterelnök rámutatott, az áfa mérséklése legfeljebb rövid távon jelenthet megoldást a terhek enyhítésére, mivel az olaj ára tovább emelkedhet.
– Az Európai Unió nem fogja tudni rávenni a legnagyobb olajtermelő országokat és az olajcégeket az olaj árának csökkentésére – válaszolt Soros György magyar származású amerikai üzletember a távirati iroda kérdésére. Megjegyezte, ez egyrészt az olajtartalékok végessége, másrészt a globális klímaváltozás hatásai miatt nem sikerülhet. – Éppen ezért tartósan magas energiaárakkal kell számolni a világban – hangsúlyozta Soros.
Szavait pedig az Európai Parlament tegnapi ülésén is többen alátámasztották – legalábbis ami a rövid távot illeti. A tanácskozáson ugyanis az Európai Tanács és az Európai Bizottság képviselői ismertették a rekordmagasságú üzemanyagokkal kapcsolatban tervezett lépéseket, ám azok kizárólag hosszú távon vezethetnek eredményre. Hosszú távú szerkezeti megoldások, átláthatóbb energiapiacok, összehangolt cselekvések kellenek – hangzott el minden konkrétum nélkül. Andris Piebalgs energiaügyi biztos viszont leszögezte: „Nincsenek egyszerű válaszok a problémára, mivel az olajár már sohasem fog visszaesni a korábbi szintjére.”
A témában ma és holnap tárgyaló uniós miniszterelnök figyelmét kívánták felhívni tegnap azok a fuvarozók és gazdák Brüsszelben, akik hosszú órákra bénították meg a belga főváros közlekedését – számolt be a távirati iroda. A mintegy 1200 kamionhoz és traktorhoz három brüsszeli taxivállalkozás sofőrjei is csatlakoztak. A gazdák az uniós intézményeknek helyet adó negyed tőszomszédságában ideiglenesen letáboroztak, és főként amiatt fejezték ki nemtetszésüket, hogy az üzemanyagok árának emelkedését nem kompenzálja kielégítően a mezőgazdasági termékek felvásárlási ára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.