Tegnap óta hat forinttal kell többet fizetnünk a kutakon egy liter üzemanyagért, aminek következtében a benzin átlagára 315, míg a gázolajé 336 forintnál alakult ki. Az utóbbi esetében nem kizárt, hogy az ár még az ősz elején átlépi a 350 forintos szintet.
– Valószínűsíthető, hogy a benzin átlagára az augusztusi fogyasztási csúcsidőszakban eléri a 320 forintot, a dízel pedig a 350-et, de kora ősszel ezen érték felett is alakulhat az árszint – mondta lapunknak Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója. Hozzátette, a gázolaj a világpiacon gyorsabban drágul, mint a kőolaj, így elképzelhető a drágulása akkor is, amikor a benzin és a fekete arany is olcsóbbodik. Ugyanakkor kiemelte, hogy az üzemanyagok drágulása a fogyasztás várható visszaesése miatt novemberben–decemberben mérséklődhet. Hegedűs azonban ez idő előtt elképzelhetőnek tartja, hogy a magyar közúti fuvarozók is demonstrációkat tartanak majd, mivel „nincs nagy különbség a magyar és az európai kamionosok helyzete és hozzáállása között”.
– Átfogó megállapodást kellene kötni az olajtermelők és a felhasználók között egy középtávú, globális programra – ez Gyurcsány Ferenc megoldása a magas árakra, amit az egyik kereskedelmi csatorna reggeli műsorában fejtett ki.
*
A miniszterelnök rámutatott, az áfa mérséklése legfeljebb rövid távon jelenthet megoldást a terhek enyhítésére, mivel az olaj ára tovább emelkedhet.
– Az Európai Unió nem fogja tudni rávenni a legnagyobb olajtermelő országokat és az olajcégeket az olaj árának csökkentésére – válaszolt Soros György magyar származású amerikai üzletember a távirati iroda kérdésére. Megjegyezte, ez egyrészt az olajtartalékok végessége, másrészt a globális klímaváltozás hatásai miatt nem sikerülhet. – Éppen ezért tartósan magas energiaárakkal kell számolni a világban – hangsúlyozta Soros.
Szavait pedig az Európai Parlament tegnapi ülésén is többen alátámasztották – legalábbis ami a rövid távot illeti. A tanácskozáson ugyanis az Európai Tanács és az Európai Bizottság képviselői ismertették a rekordmagasságú üzemanyagokkal kapcsolatban tervezett lépéseket, ám azok kizárólag hosszú távon vezethetnek eredményre. Hosszú távú szerkezeti megoldások, átláthatóbb energiapiacok, összehangolt cselekvések kellenek – hangzott el minden konkrétum nélkül. Andris Piebalgs energiaügyi biztos viszont leszögezte: „Nincsenek egyszerű válaszok a problémára, mivel az olajár már sohasem fog visszaesni a korábbi szintjére.”
A témában ma és holnap tárgyaló uniós miniszterelnök figyelmét kívánták felhívni tegnap azok a fuvarozók és gazdák Brüsszelben, akik hosszú órákra bénították meg a belga főváros közlekedését – számolt be a távirati iroda. A mintegy 1200 kamionhoz és traktorhoz három brüsszeli taxivállalkozás sofőrjei is csatlakoztak. A gazdák az uniós intézményeknek helyet adó negyed tőszomszédságában ideiglenesen letáboroztak, és főként amiatt fejezték ki nemtetszésüket, hogy az üzemanyagok árának emelkedését nem kompenzálja kielégítően a mezőgazdasági termékek felvásárlási ára.
A strandon lopkodta a slusszkulcsokat a két tinédzser, elég nagy eredményeket értek el két nap alatt
