A jövőre startoló beruházás mintegy kétszázmilliárd forintba kerül. Gyurcsány Ferenc kormányfő rendkívüli sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a Mercedes zöldmezős beruházásáért cserébe az unió szabályai szerint adható legmagasabb állami támogatást kapja. Hogy ez konkrétan mennyi, azt a korábbi esetekhez hasonlóan egy ideig nem hozzák nyilvánosságra, de ha azt vesszük alapul, hogy a dél-koreai Hankook gumigyár 131 milliárd forintos beruházásához nem egészen 16 milliárd forint állami támogatást kapott, akkor a Mercedesnek akár 20-22 milliárd forint is juthat. Ha a szokásos támogatási struktúrát követi a kormány, ez az összeg adó jellegű kedvezményekből, képzési támogatásból, illetve készpénzből tevődik majd össze. A távirati iroda összefoglalója szerint az új üzem 2011-ben már százezer autót gyárt majd, és közvetlenül 2500, közvetve, beszállítókon keresztül mintegy tízezer embernek adhat munkát. A vállalat a két új modellről egyéb részleteket nem árult el, azok egyike a különböző sajtójelentések szerint a Mercedes kisméretű sportautója lehet, amely a BMW tervezett X1-es típusának lesz a vetélytársa, a másik esetleg egy coupé modell.
*
A beruházás elnyeréséért a hírek szerint komoly versenyfutás zajlott a térség országai, sőt városai között, hiszen Miskolc is szerepelt az aspiránsok listáján. Hogy végül miért Kecskemétre esett a választás, arról Gaál József, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Hírszerzőnek azt mondta, a Mercedesnél sokat nyomott a latba a kedvező beszállítói környezet. Kecskeméten van például a Knorr Bremse fékeket gyártó üzeme, valamint a Phoenix Mecano műanyag és alumínium berendezéseket gyártó egysége is. A nyilatkozatból kiderült, hogy a már meglévő jó kapcsolat is sokat jelenthetett, Gaál József saját cége például a Mercedes gyártó berendezéseihez szállít már régóta eszközöket, és a városban több más cég is szállít a Daimlernek. A választásról a német társaság németországi szóvivője a távirati irodának nyilatkozva azt mondta, hogy a kecskeméti helyszín a konszern számára a legjobb előfeltételeket biztosítja. – Olyan helyszínt kerestünk, ahol biztosítani lehet a márkával szembeni magas követelményeket – fűzte hozzá.
– A város logisztikai helyzete és egyéb feltételek biztosítása alapvetően hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Daimler-Benz Kecskeméten építi fel új gyártóüzemét – mondta Zombor Gábor, Kecskemét fideszes polgármestere. Emlékeztetett arra: az iparűzési adó két százalékról fokozatosan 1,5 százalékra csökken öt év alatt a városban. A német fél beruházást előkészítő szakemberei átvilágították Kecskemétet, felmérték az infrastruktúra, a szakképzés, a munkaerőpiac, az egészségügy és a szociális ellátás rendszerét, a város gazdálkodását és adórendszerét. A város kedvezményeket nyújt a német befektetőnek, amiket egyelőre szintén nem hoztak nyilvánosságra. A polgármester elmondta, hogy a város két hónapja kapott értesítést az ITD Hungarytól arról, hogy egy német beruházó érdeklődik magyarországi helyszínek felől, és az egyik kiválasztott település Kecskemét.
MÁV: Egy ilyen forgalmú pályaudvar lezárása nem tud jókor jönni
