Negyvenmilliárd jut a Daimlernek?

Csak ősszel hozzák nyilvánosságra, pontosan mekkora összegű támogatást nyújtott hazánk a Daimler Benznek azért, hogy Kecskeméten építse fel gyárát. Lapinformációk szerint a német autógyár összesen negyvenmilliárd forintos támogatást kaphat.

Munkatársunktól
2008. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkorábban ősszel hozhatják nyilvánosságra, mekkora állami támogatásban részesült a német Daimler Benz kecskeméti beruházása – mondta Kilián Csaba, az ITD Hungary magyar befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési ügynökség befektetési igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján. A távirati iroda tudósításából kiderül: Kilián szerint azért kell negyedévet várni az adatok közzétételére, mert a dotáció mértékét az Európai Uniónak is jóvá kell hagyni, s az uniós döntés meghozatala legalább három hónapot vesz igénybe. Kilián Csaba szavaival egybecseng Gyurcsány Ferenc korábbi nyilatkozata. A miniszterelnök szerdán, a Mercedes gyár hazánkba településének bejelentésekor kifejtette: a megállapodás részleteit a szerződés aláírása és annak brüsszeli jóváhagyása után közlik.
Addig tehát csak találgatni lehet arról, mekkora összegű kedvezményben részesül a Daimler Benz. Gyurcsány Ferenc szerdán azt közölte: a magyar állam a megadható legnagyobb mértékű támogatásban részesítette a német autógyárat, amelynek összege az Index internetes hírújság és a Világgazdaság című napilap becslése szerint is elérheti a negyvenmilliárd forintot. Azért, hogy a Daimler Benz hazánkban építi fel üzemét, az állam készpénzt, adókedvezményt, valamint képzési és munkahely-teremtési támogatást is nyújt. Az Index úgy számolt: mivel a tagországok a beruházás értékének legfeljebb 15 százalékát adhatják készpénzben a befektetőnek, ezért a németek számlájára a kétszázmilliárdos befektetés után harmincmilliárd forintot utalhat a magyar kormány. Az adókedvezmény összege tíz évre tízmilliárd forintot tehet ki. A kecskeméti önkormányzat emellett az iparűzési adó csökkentésével és más, eddig nem ismert kedvezményekkel csábította a Daimlert.
Egyelőre nem tudni még, hol épül fel a gyár. A helyszínt tudakoló kérdésünkre a kecskeméti polgármesteri hivatalnál elmondták: a Daimler kérésére a beruházás tervezett helyszínéről semmiféle tájékoztatást nem adnak. A Népszabadság ugyanakkor tegnapi számában azt írta, hogy a létesítményt mintegy négyszáz hektáros – jelenleg mezőgazdasági művelés alatt álló – területen húzzák fel. A napilap azt is tudni véli, hogy e földek majd’ negyven személy tulajdonában állnak. Mint ismeretes, a Hankook gumigyárának helyét a beruházásról szóló döntés meghozatala előtt jól értesültek felvásárolták. A német cég azért is döntött amellett, hogy Magyarországon valósítja meg beruházását, mert a kecskemétiek semmilyen információt nem szivárogtattak ki.
A Daimler elsősorban a rendkívül alacsony munkabérek miatt választotta hazánkat – mondta kérdésünkre Boros Imre volt PHARE-miniszter, majd hozzátette: előnyt jelentett Kecskemét jó infrastruktúrája, valamint az, hogy Magyarországon kellő szabad munkaerő van. A fideszes politikus szerint a külföldi tőke becsábítása mellett elengedhetetlen volna a kis- és középvállalkozások támogatása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.