Legkorábban ősszel hozhatják nyilvánosságra, mekkora állami támogatásban részesült a német Daimler Benz kecskeméti beruházása – mondta Kilián Csaba, az ITD Hungary magyar befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési ügynökség befektetési igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján. A távirati iroda tudósításából kiderül: Kilián szerint azért kell negyedévet várni az adatok közzétételére, mert a dotáció mértékét az Európai Uniónak is jóvá kell hagyni, s az uniós döntés meghozatala legalább három hónapot vesz igénybe. Kilián Csaba szavaival egybecseng Gyurcsány Ferenc korábbi nyilatkozata. A miniszterelnök szerdán, a Mercedes gyár hazánkba településének bejelentésekor kifejtette: a megállapodás részleteit a szerződés aláírása és annak brüsszeli jóváhagyása után közlik.
Addig tehát csak találgatni lehet arról, mekkora összegű kedvezményben részesül a Daimler Benz. Gyurcsány Ferenc szerdán azt közölte: a magyar állam a megadható legnagyobb mértékű támogatásban részesítette a német autógyárat, amelynek összege az Index internetes hírújság és a Világgazdaság című napilap becslése szerint is elérheti a negyvenmilliárd forintot. Azért, hogy a Daimler Benz hazánkban építi fel üzemét, az állam készpénzt, adókedvezményt, valamint képzési és munkahely-teremtési támogatást is nyújt. Az Index úgy számolt: mivel a tagországok a beruházás értékének legfeljebb 15 százalékát adhatják készpénzben a befektetőnek, ezért a németek számlájára a kétszázmilliárdos befektetés után harmincmilliárd forintot utalhat a magyar kormány. Az adókedvezmény összege tíz évre tízmilliárd forintot tehet ki. A kecskeméti önkormányzat emellett az iparűzési adó csökkentésével és más, eddig nem ismert kedvezményekkel csábította a Daimlert.
Egyelőre nem tudni még, hol épül fel a gyár. A helyszínt tudakoló kérdésünkre a kecskeméti polgármesteri hivatalnál elmondták: a Daimler kérésére a beruházás tervezett helyszínéről semmiféle tájékoztatást nem adnak. A Népszabadság ugyanakkor tegnapi számában azt írta, hogy a létesítményt mintegy négyszáz hektáros – jelenleg mezőgazdasági művelés alatt álló – területen húzzák fel. A napilap azt is tudni véli, hogy e földek majd’ negyven személy tulajdonában állnak. Mint ismeretes, a Hankook gumigyárának helyét a beruházásról szóló döntés meghozatala előtt jól értesültek felvásárolták. A német cég azért is döntött amellett, hogy Magyarországon valósítja meg beruházását, mert a kecskemétiek semmilyen információt nem szivárogtattak ki.
A Daimler elsősorban a rendkívül alacsony munkabérek miatt választotta hazánkat – mondta kérdésünkre Boros Imre volt PHARE-miniszter, majd hozzátette: előnyt jelentett Kecskemét jó infrastruktúrája, valamint az, hogy Magyarországon kellő szabad munkaerő van. A fideszes politikus szerint a külföldi tőke becsábítása mellett elengedhetetlen volna a kis- és középvállalkozások támogatása is.
Takács Péter kíméletlenül helyretette Magyar Pétert
