A kétes ügyek felelősei eltűntek

Nem ért egyet a vasúttársaság körüli gazdálkodást elmarasztaló számvevőszéki jelentés több pontjával sem a MÁV. A Magyar Államvasutak vezetése tegnap ugyanakkor elismerte, hogy több kétes ügylet felelősét sem találták meg. A számvevőszék azt javasolja a kormánynak: vizsgálja ki az eseteket, és intézkedjen a számonkérésről.

Munkatársunktól
2008. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem fogadta el az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentésének több állítását tegnapi sajtótájékoztatóján a Magyar Államvasutak (MÁV) vezetése. Heinczinger István, a vasúttársaság vezérigazgatója kifejtette: a MÁV Cargo értékesítésében nem látnak kivetnivalót, azt a privatizációs törvényben rögzített eljárási rend szerint bonyolították le. A MÁV észrevételeiből fény derült arra is, hogy az ÁSZ által aggályosnak minősített, kétes ügyletek felelőseinek számon kérése nem vezetett eredményre.
A számvevőszék jelentésében foglalkozott például a Nyugati pályaudvar melletti nyolc és fél hektáros ingatlan szabálytalan eladásával is. A MÁV 2003 novemberében hirdette meg a területet, azonban a vasút a pályázat kiírása előtt nem szerezte be az ingatlanra elővásárlási joggal rendelkező cégek lemondó nyilatkozatát, s erről a MÁV a vételi felhívásában téves informá-ciókat adott. Az ÁSZ jelentésében rögzítette: az államvasutak vezetősége a mulasztás miatt kialakult tisztázatlan jogi helyzet ellenére sem állította le az ingatlan értékesítését. Neumann Márta, a MÁV jogi igazgatója tegnap az üggyel kapcsolatban közölte, hogy a hibás eljárásban végül a legtöbbet ígérőnek adták el a területet. Az ügyletből jogszerűtlenül kihagyott társaság pert indított, amit 2006-ban a Legfelsőbb Bíróság döntése zárt le. Az ítélet alapján az elővásárlásra jogosult cég kapta meg az ingatlant, ám mind a területet végül megszerző vállalkozás, mind az első vevő kártérítési igényt nyújtott be a MÁV-nak. Előbbi jelezte: összesen 17 milliárd forint kár érte, utóbbi pedig arról tájékoztatta a vasúttársaságot, hogy elmaradt hasznai 27 milliárdra rúgnak. Eddig egyik cég sem fordult bírósághoz követelésének behajtása miatt, ám ezt még megtehetik. A MÁV vizsgálatot indított, amely alapján feljelentést tett a rendőrségen, ám a nyomozó hatóság 2007 nyarán bűncselekmény hiányában megszüntette az eljárást – ismertette az ügy további fejleményeit Neumann Márta.
A vasúttársaság jogi igazgatója beszámolt még az ÁSZ-jelentésben szintén szereplő, 1,2 millió dollár értékű orosz államadósság törlesztése körül kialakult helyzetről. Ezen ügylet is az igazságszolgáltatás elé került, de ebben az esetben sem állapították meg a felelős személyét, a bíróság ugyanis bizonyítottság hiányában megszüntette az eljárást. A tranzakciót bonyolító korábbi alkalmazott ellen ugyan munkaügyi pert indított a MÁV, ám ennek tárgyalását a büntetőügy befejezéséig felfüggesztette az eljáró ítélkező fórum.
A felesleges tehervagonok eladása ügyében is indult büntetőeljárás. Egy 2003-as szerződés ellenértékeként a MÁV a vevőtől fedezetlen váltót fogadott el. A céget azóta felszámolták, így a vasúttársaság nem jutott hozzá pénzéhez. Itt is tett feljelentést az államvasutak, ám ez esetben is sikertelenül. Az Állami Számvevőszék jelentésében azt javasolta a kormánynak: vizsgálja ki a kétes ügyeket – mások mellett a MÁV Cargo magánosítását –, állapítsa meg, kit milyen mértékben terhel felelősség, és intézkedjen az érintettek számonkéréséről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.