Célegyenesben a Volán-privatizáció?

Mára nyílt titok, hogy a kormány rövidesen, akár már hétfőn dönthet a Volán-társaságok értékesítéséről, mégpedig anélkül, hogy a szakmai érdekképviseleteket bevonták volna a döntésbe. Ha valóban így lesz, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége sztrájkot szervez. A privatizáció nagy esélyesének Wáberer Györgyöt tartják, aki – mint lapunkkal korábban közölte – tőzsdére vinné a személyszállító vállalatot.

Bodacz Péter
2008. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sztrájkot szerveznek a Volán-társaságoknál működő szakszervezetek, amennyiben a társaságok magánkézbe adásáról az érdekvédelmi szervezetek megkérdezése nélkül dönt június 30-i ülésén a kormány – közölte a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége. Az érdekképviselet közleménye szerint minden törvényes eszközt megragadnak, amennyiben a tulajdonos nem vonja be az érdekvédőket a döntéshozatali folyamatokba, így például aláírásgyűjtéssel kívánják elérni, hogy a parlament tűzze napirendre a Volán-cégek ügyét. Mint azt Horváth László, a szakszervezet alelnöke érdeklődésünkre kifejtette, a szakmabeli és sajtóértesülések egyaránt arra utalnak, hogy a kormány hamarosan dönt, azt azonban nem tudják, hogy a Volánok eladása egyáltalán napirendre kerül-e a hétfői ülésen.
– Nem kizárt, hogy most hozza meg a kormány a ránk és az utazóközönségre nézve sorsfordító döntését, amiről velünk mindeddig senki nem egyeztetett, senki nem kérte ki véleményünket, s ez elfogadhatatlan. Velünk együtt az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója és a Liga Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége is visszautasítja a Volán-társaságokat ért, a sajtóban megjelent vádakat, amelyek szerint azok szervezetlenek, lényegében roncsok szállítják az utasokat – fogalmazott Horváth, hozzátéve: éppen a szervezett működés teszi lehetővé a közszolgáltatási szerződésben előírt veszteséges szolgáltatások ellátását, hiszen a Volán-járatok teremtik meg az öszszeköttetést a zsáktelepülések, a kis falvak és a külvilág között.
Az érdekvédő szervezet alelnöke szerint a Volán-társaságok alapproblémája az, hogy a kormányzat a veszteséget nem, vagy csak részben ellentételezi. Arra a kérdésünkre, hogy az üzemanyag drágulása miatt sor kerülhet az esetleges tarifaemelésre, Horváth elmondta: ezzel valamelyest könnyebb lett volna a társaságok helyzete, egy
5-6 százalékos jegyáremeléssel a veszteséget azonban biztosan nem lehetne fedezni.
A Kormányszóvivői Irodánál érdeklődésünkre nem tudták megmondani, hogy miről fog tárgyalni a kormány a hétfői ülésén, így tehát még az sem biztos, hogy Volán-ügyben bármi is történne. Lapunk értesülései szerint a személyszállító vállalatcsoport megszerzésére a fő esélyes az a Wáberer György, aki a Volán teherszállítási üzletágát, a Tefut is felvásárolta.
– Nem a cégemet (a Waberer's Holding Zrt.-t) érdekelné a Volán, hanem engem. De nem hiszem, hogy a jelen politikai helyzetben ezzel foglalkoznának, így idén nem is várjuk a kiírást. Pedig olyan tőzsdeképes társaságot lehetne a Volánból is építeni, ami folyamatosan fejlődik, mégpedig úgy, hogy a tulajdonosoknak nem az osztalékfelvétel a céljuk – fogalmazott a vállalkozó lapunknak egy nemrégiben adott interjújában.

Lemaradó utasok. A MÁV Startnál minden jel arra utal, hogy nagy nehézségek árán tudják megoldani az egy-egy pályaszakasz felújításával járó kihívásokat. Mint arról számos olvasónk beszámolt, az Esztergom–Budapest szakaszon a vasúttársaság csúcsidőben nem biztosít elegendő férőhelyet, így a szerelvényekre a reggeli órákban képtelenség felférni. Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start szóvivője érdeklődésünkre közölte: a társaság legújabb büszkeségeit, a Desiro Siemens szerelvényeit technikai okok miatt nem sikerült összekapcsolni, ezért azokból járatonként mindössze egy közlekedett. – A műszaki hibák helyreállítása után a vonatok ismét dupla egységgel közlekednek. A kellemetlenségek miatt utasaink szíves elnézését kérjük – tette hozzá a szóvivő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.