Nem készült költségbecslés az autópályákra, miközben csökkent az Országgyűlés ellenőrző szerepe – állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2007-ben befejezett autópálya-ellenőrzésekről készített összefoglalójában. Mint arról az MTI beszámolt, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló törvény 2003 és 2007 között 687 kilométer gyorsforgalmi útszakasz megépítését irányozta elő, ebből összesen 413 kilométert helyeztek forgalomba. A tavalyra tervezett átadások közül egy sem történt meg, az ekkor elkészült autópályák törvénybeli átadási határideje 2006 volt. Az ÁSZ észrevételei alapján a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló törvény tavaly júliusi módosítása óta az Országgyűlés ellenőrző szerepe korlátozottan érvényesül, ugyanis nem jogszabály tartalmazza az építések éves ütemezését, a beruházások befejezésének időpontját és az előkészítés alatt álló gyorsforgalmi útszakaszokat. A Parlament tehát nem kapott tájékoztatást a gyorsforgalmi úthálózat építésére fordított pénzek felhasználásáról. A jelentés szerint az ellenőrzött autópálya-szakaszok megépítése 356 milliárd forintba került, a finanszírozás kizárólag állami pénzeszközökből történt úgy, hogy nem létezett a beruházások költségeinek optimalizálására irányuló tulajdonosi, beruházói stratégia. – A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nem végzett előzetes árkalkulációt a beruházások reális költségére, a tervezőktől sem rendelt a kiviteli tervekhez költségbecslést – állítja a számvevőszék.
– Az ÁSZ-jelentés ékes bizonyíték arra, hogy a Gyurcsány-kormány az emberek pénzét pazarolva, megmagyarázhatatlanul drágán és átláthatatlanul bonyolítja az állami nagyberuházásokat. Az ország érdeke azt kívánja, hogy ez a gyakorlat minél előbb érjen véget – reagált a jelentésre Tállai András. A fideszes politikus leszögezte: a következő polgári kormány meg fog vizsgálni minden korrupciógyanús esetet.
Lelopták a Magyar Szövetség névtábláját
