Emlékezés a 43-as úton

Már a 2004–2007-es uniós költségvetési időszakban be kellett volna terjeszteni azokat a terveket, amelyek a 43-as út felújítására, elkerülő utak építésére vonatkoztak. A halálútként emlegetett szakasz sorra szedi áldozatait, Románia és Bulgária uniós csatlakozása után háromszorosára nőtt a tranzitforgalom. A tavalyi, nyolc áldozatot követelő buszbaleset áldozatainak emlékére demonstrációt szerveztek tegnap Makón.

Csibra Tibor
2008. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtótájékoztatóval egybekötött megemlékezést tartottak tegnap a tavalyi, nyolc halálos áldozattal járó buszbalesetre emlékezve Makón. Forgalomlassító demonstrációt tartottak a helyiek a várost átszelő 43-as úton, visszaszámlálót helyeztek el az út mellett, figyelmeztetve arra, hogy 2010-re ígérte a kormány az elkerülő út befejezését, illetve ellátogattak egy lakóházhoz, hogy azon mutassák be a hatalmas tranzitforgalom által okozott károkat.
Márton Imre, a makói képviselő-testület fideszes tagja, a rendezvény szervezője lapunknak elmondta, két fakeresztet helyeztek el az út mellett. Egy feketét az eddigi áldozatok emlékére, egy fehéret pedig azért, hogy mindenki figyelmét felhívják a szakasz veszélyeire. A résztvevők már tavaly is jelezték, hogy Románia és Bulgária uniós csatlakozásával az amúgy is katasztrofális közlekedési viszonyok még tovább romlanak a halálútként is emlegetett 43-ason: az átkelőkön mért teherforgalom háromszorosára nőtt. Márton Imre úgy véli, ha a határon a külföldi kamionokra kirótt 150 forintos kilométerenkénti illeték helyben maradna, nagy segítség lenne az autópálya és az elkerülő utak megvalósításában. A szakasz – amelyen naponta 2500 teherkocsi halad át – szörnyű állapotban van, csak a településeken kívüli részek rendbetételére másfél milliárd forintot kellene áldozni. Az úthibák közrejátszanak az elviselhetetlenné váló zajszennyezés és vibráció fokozódásában. Az ott élők további veszteséget szenvednek azzal, hogy házaik tönkremennek, a telkek elértéktelenednek. Az utak tervezése, kivitelezése kikerült a közútkezelők hatásköréből, ezeket a munkákat már a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) koordinálja. A közútkezelő anyagi helyzetét érzékelteti, hogy nyolcmillió forintot tudna elkülöníteni Makó belső úthálózatának felújítására.
A kormány a 2006-os választási kampányban ígéretet tett arra, hogy júniusra a teljes szakasz elkészül az elkerülő utakkal együtt. Ez az időpont többször módosult, legutóbb 2010. augusztus 31-re, viszont még a tervezés sem kezdődött el. Lapunk megkérdezte az Európai Parlament képviselőjét, Becsey Zsoltot, aki elmondta, hogy a projekttervet már tavaly be kellett volna nyújtani Brüsszelnek, de ez még nem történt meg. Az NFÜ későbbre ígért választ azon kérdésünkre, hogy mikor kívánják az unió elé terjeszteni terveiket, illetve mekkora önrészben állapodnának meg az érintett önkormányzatokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.