Régi álma teljesül a hazai gépiparnak jobb híján eddig csak régi remekeiért rajongóknak és az egyre népesebb táborral rendelkező motorostársadalomnak: több mint 30 év után ugyanis újra indul a magyar motorgyártás. A Danuvia Motor Craft Kft. – fejlesztőinek, tervezőinek 14 éves munkája eredményeként – nemrégiben mutatta be két új, Danuvia nevet viselő modelljét. A motorok paramétereinek sorolása előtt azonban érdemes felidézni a patinás név föltámasztásnak előzményeit. – A motorok iránti rajongás és megszállottság nem ötletszerűen jött, 25 éves családi és szakmai hagyományon alapszik – mondja érdeklődésünkre Mayer Péter, a Danuvia Motor Craft egyik ügyvezetője. A cég alapítói és szakemberei – köztük a magyar motorgyártás újraindításán munkálkodó horvát Vladimir Kovacevic – korábban már komoly eredményeket értek el a motorkerékpársportban mint versenyszervezők, pályatervezők vagy mint különböző teljesítménynövelő alkatrészek feltalálói. Mayer szavai szerint különböző fejlesztéseik felkeltették a Magyar Feltalálók Szövetségének érdeklődését is, akik meghívták tagjaik közé, a munka eredményeként pedig mára saját modellekkel is büszkélkedhetnek.
A projekt beindításához körülbelül egymilliárd forintra van szükség, ezt egyelőre magánforrásból próbálják biztosítani, de a menedzsment egyéb – például pályázati úton történő – finanszírozási lehetőségeket is vizsgál. Hogy az évtizedek alatt befektetett munka és a nem csekély anyagi áldozat megtérül-e, nem a majdani vásárlókon múlik, legalábbis erre utal, hogy Mayerék legoptimistább várakozásait is messze meghaladja az érdeklődés, ráadásul nem csak hazánkban. – Komoly megrendeléseket kaptunk Magyarországról, Horvátországból, Ausztriából, Svédországból, de még az Egyesült Államokból is. Felkeresett minket egy amerikai befektető egy tengerentúli kereskedőhálózat kialakítását ajánlva, s már kapcsolatban állunk az oroszországi kereskedelmi kamara képviselőivel is – mondja a méltán optimista ügyvezető. Arról azonban nem kíván nyilatkozni, hogy terveik szerint a vállalkozás hány emberrel működne, s éves szinten hány motor gyártásával számolnak. Mayer a járgányok áráról sem mondott semmit, sajtóértesülések szerint azonban meglehetősen alacsony, másfél millió forintos áron már hozzá lehet jutni az új Danuviához. Méltóan a magyar márkanévhez, a cég lokálpatriotizmusa felől sem lehet kétség, a beszállítók fele ugyanis hazai vállalkozás, de a tervek szerint a későbbiekben növelni kívánják a magyar beszállítók arányát.
A két modell a SupeRetro és a Nova supermoto, s az egyedi igényeknek megfelelően a vásárló választhatja meg a járgány színét, felszerelését és teljesítményét, így tehát e két típusnak is számos változata és árkategóriája létezik. Mayer szavai szerint a jövőben több újabb típust is bemutatnak, de emellett tervezés alatt állnak vízi járművek, valamint sport- és business-repülőgépek gyártásának előkészítése is folyamatban van.
Míg a Danuvia motorokat rövidesen az utakon is láthatjuk, a másik nagy hazai motormárkát, a Pannóniát nagy csend övezi. Tavaly karácsonyi lapszámunkban beszámoltunk utóbbi újraéledéséről is, akkor Mázló Imrétől, a Pannónia Motors Magyarország vezetőjétől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy új fejlesztésű motorjukat várhatóan májusban mutatják be, s 2008 végéig a gyártás is megindul a majdani várpalotai üzemben. Korábbi közlésünk óta azonban mindössze egy weboldal készült el, ahol néhány tervrajzon és a gyár számítógépes látképén kívül semmilyen érdemi információ nem található. A céget telefonon is próbáltuk elérni, ám többszöri próbálkozásunkra is csak az üzenetrögzítő kapcsolt be.
Hatalmas fekete füst és a mindent elnyelő lángok – brutális videón a főváros közepén kiégő busz
