Mostanában egymásnak adják a kilincset a politikusok a Kaszpi-tenger régiójának fővárosaiban. Gyurcsány Ferenc előtt pár nappal országa pozícióit erősítendő éppen az orosz elnök járt az energiatartalékokban gazdag térségben, de gyakori vendégek az amerikai, az uniós és a kínai politikusok is. A megbeszélések középpontjában a gázszállítás áll. Oroszország a befolyását igyekszik megőrizni, hiszen tudja, hogy a régióbeli tartalékok szállítási útvonalainak ellenőrzése nélkül még nem igazán energia-nagyhatalom, Amerika Moszkvát igyekszik visszaszorítani, míg az EU energiabeszerzéseinek diverzifikálását próbálja e régió bekapcsolására alapozni. Erről szólna a még sehol sem tartó, az igények három-négy százalékát kielégítő, de a függőséget mégiscsak csökkentő Nabucco.
Ebbe a nagypolitikai játszmába keveredett az ütközőzónában lévő Magyarország, amely már szerződést írt alá a részvételről az európai projekt vetélytársának számító orosz Déli Áramlatban. Ezzel Gyurcsány atlanti össztűzbe került, s azóta igyekszik bizonyítani, hogy mindkét vezeték iránt nyitott. Erről szól a mostani út is, hiszen Gyurcsány és Gurbangul Berdimuhamedov türkmén elnök tegnapi asgabati megbeszélései középpontjában egyértelműen a Nabucco, a magyar energiafüggőség lazítása állt.
A bakui és asgabati megbeszélések is igazolták, hogy a Nabuccónak csak akkor van esélye, ha Iránból és Irakból is tud gázt tölteni a vezetékbe. Ha lesz gáz, akkor lesz nagybefektető is, hiszen a német RWE mellett a törökök által politikai okokból kiszorított Gaz de France is beszállna. Aktívabbá teheti az eddig igen lassú uniót, hogy távozik a projekt közben Hága polgármesterévé választott koordinátora, Jozias van Aartsen, akinek posztjára a legelszántabban lengyel és román politikusok pályáznak.
Feltámadt a BL-győztes, óriási meccsen lett Európa új királya
