Holnap jár le a MÁV Általános Biztosító ügyfeleinek átvételére kiírt pályázat, de egyelőre úgy tűnik, egyik hazai társaság sem vállalja magára ezt a terhet. Fivling István, a Signal Biztosító vezérigazgatója, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke lapunknak elmondta: jelenleg úgy tűnik, nem állnak sorba a biztosítók a MÁV- ügyfelekért. Hozzátette: a tisztességesen gazdálkodó társaságokat nem lehet arra kötelezni, hogy átvegyék egy inkorrekt versenytársuk veszteségeit.
További problémát jelent, hogy a MÁV egyesületi keretek között működik, ezért a tagok a tulajdonosok, így ők tartoznak felelősséggel – állítja Fivling István. A biztosítónak három-négy milliárd forint póttőkére van szüksége a biztonságos működéshez, vagyis tagonként körülbelül húsz-harmincezer forint hiányzik. Bár az a lehetőség is fennáll, hogy a tagoknak kell fizetniük, a vezérigazgató szerint ez a megoldás elég valószínűtlen. Mindazonáltal a MÁV ügyfelei egyelőre szinte semmit nem vesznek észre a problémákból, mivel a Pénzügyi Szer-
vezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szakemberei intézik tovább az ügyeket. A gondok igazán akkor kezdődnek, ha elfogynak a tartalékok – véli Fivling István. Akkor akár magasabb tagdíj vagy pótdíj befizetése is szóba kerülhet.
Az ügyfeleknek persze az lenne a legjobb megoldás, ha egy másik biztosító a már korábban, a MÁV-val lefektetett feltételek szerint átvenné őket, ám erre kevés esélyt látnak a társaságok. A Napi Gazdaság által megkérdezett biztosítók egyelőre azt állítják, jelen feltételek mellett nem adnak be ajánlatot az állomány átvételére. Ugyanakkor Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunknak azt nyilatkozta: még korai lenne a pályázat sikertelenségéről beszélni, hiszen akár utolsó nap, pénteken is érkezhet ajánlat.
Jelenleg három lehetőség áll a pályázók előtt: az első a teljes állomány átvétele a múlttal és minden kötelezettséggel együtt. A második a jelenlegi ügyfélkör átvétele a mostani ügyfélkör múltjával, viszszamenőleges hatállyal. Míg a harmadik a jelenlegi állomány átvétele, minden mostantól felmerült kár fizetési kötelezettségével, utólagos elszámolási lehetőséggel. A Napi Gazdaság információi szerint a fenti feltételek nem felelnek meg
a szóba jöhető társaságoknak, ugyanakkor néhány biztosító hajlana arra a megoldásra, ha a MÁV-ügyfelek egy idő után átszerződhetnének más társaságokhoz, persze nem a MÁV-val kötött feltételek szerint, hanem az adott biztosító díjszabásával.
Felborult egy sétahajó a Duna-deltában, többen meghaltak
