Indirekt demokrácia

Lóránt Károly
2008. 07. 17. 8:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Eiffel-torony Európa kék színeibe burkolózott a július elsején kezdődött francia elnökség köszöntésére. A franciák nagy ambícióval készítették elő elnökségüket: még tavaly nyáron kidolgoztak egy harminchárom oldalas programot, ami több mint száz konferencia és egyéb esemény megrendezését irányozza elő elnökségük hat hónapja alatt.
A program az uniós együttműködés minden lényeges és kevésbé lényeges területét lefedi, ezért a különböző kommentárok más és más kérdést emelnek ki belőle. Kétségtelen, hogy az egyik legfontosabb közülük a közös védelmi politika. Sarkozy – felülemelkedve De Gaulle korábbi fenntartásain – visszatért a NATO közös irányító testületébe, de azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a katonai szervezet döntéseiben lényegesen nagyobb szerepet kapjon Európa, ezen belül Franciaország. Emellett Párizs az egyik legambiciózusabb támogatója egy hatvanezer fős közös európai hadsereg felállításának. Hogy ennek mi lenne a feladata, az Bernard Kouchner francia külügyminiszter egyik nyilatkozatából derül ki: „A július elsején kezdődő francia elnökségnek lehetővé kell tennie, hogy új távlatokat nyissunk a biztonság és védelem területén; hogy hatékonyabban küzdjünk a terrorizmus, a tömegpusztító fegyverek elterjedése ellen; hogy megerősítsük energiabiztonságunkat; hogy megteremtsük a feltételeket az állandó strukturált együttműködésre (a védelem terén), amely nyitott lesz mind a huszonhét ország számára.”
Az állandó strukturált együttműködésben, egyelőre, Európa főbb katonai hatalmai, Franciaország, az Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország, Olaszország és Lengyelország venne részt, egyenként tízezer katonával járulva hozzá a közös európai hadsereghez. Bár az európai hadsereg általános feladatai világosak, a konkrét akciókban való részvétel eléggé bizonytalan, mert az európai közvéleményt nem egyszerű meggyőzni, hogy katonafiainak valahol Afganisztánban vagy Afrikában kell meghalniuk Európa vitális érdekei miatt, de talán még a vezetők maguk sem tudnának könnyen megegyezni abban, hogy hol kellene leginkább bombázni, vagy békét fenntartani.
Egy másik prioritás, amelyet a franciák maguk elé tűztek, hogy megfelelő embereket találjanak az unió elnöki és külügyminiszteri posztjára, amely posztokat a lisszaboni szerződés hozná létre a jelenlegi féléves rotációval működő elnökség helyett. Eredetileg a liszszaboni szerződést a francia elnökség idejére már ratifikálni kellett volna, és már ki is jelölték az egyes posztokra szóba jöhető embereket. Így a két és fél évre szóló Európai Unió elnöke cím várományosa a volt brit miniszterelnök, Tony Blair, de szóba jött még az erősen föderalista elkötelezettségű luxemburgi kormányfő, Jean-Claude Juncker és a dán miniszterelnök, Anders Fogh Rasmussen is. Hasonlóképpen a külügyminiszteri poszt várományosai többek között az unió jelenlegi külügyi főképviselője, Javier Solana és a volt német külügyminiszter, Joschka Fischer. A lisszaboni szerződésre adott ír nem azonban egyelőre lehűtötte a választottak ambícióit, s felkeltette az egész európai politikai elit dühét az ír népszavazáson nemmel kampányolók ellen.
Addig is, amíg az íreket egy újabb szavazás során sikerül rávenni a lisszaboni szerződés elfogadására, elgondolkodhatunk, hogyan is fog működni a lisszaboni „indirekt demokrácia”, amelyben nem az európai polgárok, hanem az európai miniszterelnökök döntik el: kik legyenek Európa vezetői, anélkül, hogy felfogásukat, programjukat bárki is ismerné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.