Két kézzel szórja a pénzt a kormány

Egy 2004-es kormányrendeletnek köszönhetően a kormánynak lehetősége nyílik arra, hogy közbeszerzési eljárás nélkül szerezzen be termékeket, szolgáltatásokat. E rendelet segítségével született meg a múlt héten indult és azóta is folyamatosan a kritikák kereszttüzében álló kormányszóvivői internetes oldal is.

Velkei Tamás
2008. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabad kezet ad a kabinetnek a Medgyessy-kormány alatt, 2004. május 25-én kelt kormányrendelet lényegében arra, hogy közbeszerzés nélkül szerezzen be eszközöket. A rendelet kiegészítő melléklete tartalmazza e termékek jegyzékét is, itt a számítástechnikai eszközök és programok mellett megtalálható például a repülőjegy-beszerzés és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások, az iratmegsemmisítő, a fekvőbútor, a telefonközpont, a színes tv, a közúti terepjáró és a nehéz terepjáró személygépkocsi, az áruszállító tehergépkocsi vagy a „tartálykocsis gépjárműüzemanyag-kiszállítás”.
A Vasárnapi Reggel információi szerint a múlt héten indult kormányszóvivő.hu internetes oldal is ennek szellemében született 200 millió forintért.
*
A Synergon és a Hewlett-Packard úgy jutott a zsíros szerződéshez, hogy a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság 2007-ben kiírt egy 15 milliárd forint összértékű közbeszerzést nagy teljesítményű számítógépek beszerzésére, a pályázóktól – lényegében a piac minden számottevő szereplőjétől – pedig bekért egy katalógust, amelyből most kedvére válogathatott.
Így juthatott a beruházás kapcsán 9,6 millió forintos, közvetítő, archiváló, beszédfelismerő és kereső szoftver szállításának megrendeléséhez a Digital Natives is, amelynek vezetője az a Honti Pál, aki korábban a Gyurcsány Ferenc cégbirodalmához tartozó Perfekt Rt.-nél volt marketingigazgató, de igazgatósági és felügyelőbizottsági tagja volt a 2002-ig a kormányfő tulajdonában lévő Altus Rt.-nek is. Nem ez az első megbízása, hiszen Honti egyik cége, a Mimóza Kft. korábban az SZDSZ-es vezetésű közlekedési minisztériumnak gyárthatott internetes játékokat és szoftverfejlesztési programokat 22 millió forintért.
Budai Bernadett a szóvivői honlap indulásakor úgy nyilatkozott: a kivitelező cégek tették a „legmegfelelőbb” érték/ár ajánlatot. Szakértők azonban sokallják a 180 millió forintot gépekre, „tervezésre, kiépítésre, rendszerintegrációra, folyamatkialakításra, szabályozásra, adatfeltöltésre és oktatásra”.
A kiadások között szereplő, 4,1 millió forintba kerülő MySQL szoftver pedig azért érdekes, mert ingyenesen letölthető az internetről. – Elgondolkodtató, hogy a kormányzati luxusportálbotrány kirobbanása másnapján egy blogger másfél óra alatt nulla forintból hozott létre egy honlapot, amelyen több tartalom volt, mint a 200 millióból félkészre „sikerült” kormányszóvivői honlapon – mondta vasárnap Pettkó András. Ezért az MDF-es politikus írásbeli kérdést intézett Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, mert szerinte „mesebeszéd”, hogy az élő, interneten is követhető sajtótájékoztatók miatt van szükség egy ilyen horribilis összegű beruházásra. Mindezek fényében pikáns, hogy a bevezetőben említett központosított közbeszerzési rendszerről, valamint a központi beszerző szervezet feladat- és hatásköréről szóló kormányrendeletet négy éve azért módosították, hogy az „állami ráfordításokat csökkentsék, a költségvetési előirányzatokat tervszerűen használják föl”.
A folyamatos kormányzati pazarlásra hívta föl a figyelmet Ágh Péter, a Fidesz országgyűlési képviselője. A politikus emlékeztetett: a kormány az átlagosnál négyszer nagyobb összegért festetett át egy biztonsági autót. A Fidesz választ szeretne kapni arra, miért került ennyibe az autó átfestése, és arra is kíváncsi, miért került az átlagos duplájába Gyurcsány Ferenc múlt heti szarajevói útja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.