Két legelőrehaladottabb magyar vasúti nagyberuházási tervét mutatta be a minap Brüsszelben az Európai Bizottság (EB) illetékes szerveinek a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel, valamint a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezettel közösen. Mint arról a távirati iroda beszámolt, a magyar kormány felé hivatalosan a napokban adták be a támogatási kérvényt a Sopron– Szombathely– Szentgotthárd vasútvonal, valamint a Budapest–Kelenföld–Székesfehérvár vonal felújításával kapcsolatban. A kabinet döntése után kerülhetnek a pályázatok hivatalosan is Brüsszelbe, és a magyar tárgyalók reményei szerint a jövő év elején meg is születhet róluk a bizottsági jóváhagyás. Ez esetben a kivitelezés 2011-ben fejeződhet be. Az unió 85 százalék erejéig támogathatja a beruházásokat, amelyekhez magyar társfinanszírozás is szükséges, valamint a GYSEV révén a fejlesztésekbe az osztrák állam is beszáll.
Az unió fővárosába látogató cégek vezetői emlékeztettek arra, hogy az EU-ban az 50 millió euró fölötti pályázatok támogatásáról a döntés Brüsszelben születik meg, a mostani látogatás célja ezért az volt, hogy a formális beadás előtt megismertessék az Európai Bizottsággal a projekteket. – A találkozón megfogalmazott kérdések segítenek a hivatalos tenderre való felkészülésben. A GYSEV összesen 2600 oldalnyi pályázatot és 9 köbméternyi tervet vitt Brüsszelbe, különböző felekkel 50 szerződést kötöttünk, száz különböző önkormányzati egységgel egyeztettünk, és csak a részünkről összesen 10 ezer munkaórát vett igénybe eddig az előkészítés – érzékeltette a munka méreteit a távirati irodának nyilatkozó Székely Csaba, a vasúttársaság vezérigazgatója, aki szerint pozitív volt a találkozó légköre.
A Sopron–Szentgotthárd vonal felújítása összességében mintegy 50 milliárd forintos (körülbelül 200 millió eurós) beruházást jelent. A program részei közé tartozik a MÁV-tól hat éve átvett Sopron– Szombathely vonal korszerűsítése, a Szombathely–Körmend–Szentgotthárd vonal felújítása, Szombathelyen a Csaba utcai, illetve Sopronban a Kőszegi úti átjárók építése és a szükséges járműbeszerzés. A Kelenföld–Székesfehérvár vonal felújítása 99 milliárd forintos beruházással jár, amelynek során 43 kilométer hosszú, kétvágányú pályát hoznak rendbe teljesen, további 20 kilométernyi egyvágányú pályát pedig felújítanak és második vágánnyal egészítenek ki. A műszaki tartalomhoz tartozik az elektronikus biztosítóberendezések építése és a felsővezeték-rendszer felújítása, illetve az óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő rendszer kiépítése is.
Hazánkhoz hasonlóan Horvátország is komoly vasútfejlesztés előtt áll: déli szomszédunknál megkezdődött az eddigi legnagyobb vasúti beruházás előkészítése, amelynek eredményeként öt éven belül két párhuzamos, részben új sínpáron, 200 kilométeres sebességgel száguldhatnak majd óránként a vonatok a magyar határtól Fiuméig (Rijekáig). A még 1873-ban átadott, a Gyékényes–Botovo határátkelőtől a tengeri kikötőig tartó vasút hossza 330 kilométer, ezen az utasok jelenleg öt óra alatt juthatnak el az Adriáig, átlagosan 65 kilométeres sebességgel. A teherszállítmányoknak ugyanakkor már átlagosan 10 órára van szükségük e szakaszon, vagyis óránként alig 30 kilométeres sebességgel juthatnak el az áruk az adriai kikötőig.
A horvát Tengeri, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium tervei szerint az európai V/b jelű közlekedési folyosón a Gyékényes–Botovótól Károlyvárosig (Karlovac) tartó 148 kilométeres szakaszt felújítják, és kiépítenek egy párhuzamos sínpárt is. A vasútépítők Károlyvárostól teljesen új vonalat terveznek, amely 61 kilométerrel rövidebb lesz a mostaninál. Az új, 121 kilométer hosszú kettős vasútvonal délről közelíti majd meg Fiumét a Josipdol–Novi Vinodolski útvonalon. A teljes, 269 kilométeres távolságot mindössze két óra alatt teszik meg a személyszállító vonatok, amelyek akár 200 kilométeres sebességgel is száguldhatnak majd. Az áruszállító vagonokkal is öt órára rövidül a megtett út ideje, ami helyenként akár 120 kilométeres óránkénti sebességet jelent. Horvátország történetének eddigi legnagyobb vasúti beruházása összesen 8 milliárd kuna (mintegy 290 milliárd forint) költségvetéssel készül, ennek 75 százalékát az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank finanszírozza. Déli szomszédunk a várhatóan 2013 nyarára elkészülő fejlesztéssel az olaszországi Trieszttel és a közelében fekvő szlovéniai Koperrel is versenyre kelhet.
Világháborús bomba miatt ezreket kellett evakuálni + fotók
