Két óra alatt elérhetjük vonattal az Adriát

A tervek szerint hamarosan komoly fejlesztések mehetnek végbe több nyugat-magyarországi vasúti szakaszon is, ám ehhez még meg kell győzni a brüsszeli döntéshozókat – ezért lobbizott a minap az unió fővárosában közösen a GYSEV, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., valamint a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet. Rövidesen megkezdik eddigi legnagyobb vasúti fejlesztésüket a horvátok is, amelynek eredményeként az országhatártól mindössze két- órányi közelségbe kerül az Adriai-tenger.

Munkatársunktól
2008. 07. 06. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két legelőrehaladottabb magyar vasúti nagyberuházási tervét mutatta be a minap Brüsszelben az Európai Bizottság (EB) illetékes szerveinek a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel, valamint a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezettel közösen. Mint arról a távirati iroda beszámolt, a magyar kormány felé hivatalosan a napokban adták be a támogatási kérvényt a Sopron– Szombathely– Szentgotthárd vasútvonal, valamint a Budapest–Kelenföld–Székesfehérvár vonal felújításával kapcsolatban. A kabinet döntése után kerülhetnek a pályázatok hivatalosan is Brüsszelbe, és a magyar tárgyalók reményei szerint a jövő év elején meg is születhet róluk a bizottsági jóváhagyás. Ez esetben a kivitelezés 2011-ben fejeződhet be. Az unió 85 százalék erejéig támogathatja a beruházásokat, amelyekhez magyar társfinanszírozás is szükséges, valamint a GYSEV révén a fejlesztésekbe az osztrák állam is beszáll.
Az unió fővárosába látogató cégek vezetői emlékeztettek arra, hogy az EU-ban az 50 millió euró fölötti pályázatok támogatásáról a döntés Brüsszelben születik meg, a mostani látogatás célja ezért az volt, hogy a formális beadás előtt megismertessék az Európai Bizottsággal a projekteket. – A találkozón megfogalmazott kérdések segítenek a hivatalos tenderre való felkészülésben. A GYSEV összesen 2600 oldalnyi pályázatot és 9 köbméternyi tervet vitt Brüsszelbe, különböző felekkel 50 szerződést kötöttünk, száz különböző önkormányzati egységgel egyeztettünk, és csak a részünkről összesen 10 ezer munkaórát vett igénybe eddig az előkészítés – érzékeltette a munka méreteit a távirati irodának nyilatkozó Székely Csaba, a vasúttársaság vezérigazgatója, aki szerint pozitív volt a találkozó légköre.
A Sopron–Szentgotthárd vonal felújítása összességében mintegy 50 milliárd forintos (körülbelül 200 millió eurós) beruházást jelent. A program részei közé tartozik a MÁV-tól hat éve átvett Sopron– Szombathely vonal korszerűsítése, a Szombathely–Körmend–Szentgotthárd vonal felújítása, Szombathelyen a Csaba utcai, illetve Sopronban a Kőszegi úti átjárók építése és a szükséges járműbeszerzés. A Kelenföld–Székesfehérvár vonal felújítása 99 milliárd forintos beruházással jár, amelynek során 43 kilométer hosszú, kétvágányú pályát hoznak rendbe teljesen, további 20 kilométernyi egyvágányú pályát pedig felújítanak és második vágánnyal egészítenek ki. A műszaki tartalomhoz tartozik az elektronikus biztosítóberendezések építése és a felsővezeték-rendszer felújítása, illetve az óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő rendszer kiépítése is.
Hazánkhoz hasonlóan Horvátország is komoly vasútfejlesztés előtt áll: déli szomszédunknál megkezdődött az eddigi legnagyobb vasúti beruházás előkészítése, amelynek eredményeként öt éven belül két párhuzamos, részben új sínpáron, 200 kilométeres sebességgel száguldhatnak majd óránként a vonatok a magyar határtól Fiuméig (Rijekáig). A még 1873-ban átadott, a Gyékényes–Botovo határátkelőtől a tengeri kikötőig tartó vasút hossza 330 kilométer, ezen az utasok jelenleg öt óra alatt juthatnak el az Adriáig, átlagosan 65 kilométeres sebességgel. A teherszállítmányoknak ugyanakkor már átlagosan 10 órára van szükségük e szakaszon, vagyis óránként alig 30 kilométeres sebességgel juthatnak el az áruk az adriai kikötőig.
A horvát Tengeri, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium tervei szerint az európai V/b jelű közlekedési folyosón a Gyékényes–Botovótól Károlyvárosig (Karlovac) tartó 148 kilométeres szakaszt felújítják, és kiépítenek egy párhuzamos sínpárt is. A vasútépítők Károlyvárostól teljesen új vonalat terveznek, amely 61 kilométerrel rövidebb lesz a mostaninál. Az új, 121 kilométer hosszú kettős vasútvonal délről közelíti majd meg Fiumét a Josipdol–Novi Vinodolski útvonalon. A teljes, 269 kilométeres távolságot mindössze két óra alatt teszik meg a személyszállító vonatok, amelyek akár 200 kilométeres sebességgel is száguldhatnak majd. Az áruszállító vagonokkal is öt órára rövidül a megtett út ideje, ami helyenként akár 120 kilométeres óránkénti sebességet jelent. Horvátország történetének eddigi legnagyobb vasúti beruházása összesen 8 milliárd kuna (mintegy 290 milliárd forint) költségvetéssel készül, ennek 75 százalékát az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank finanszírozza. Déli szomszédunk a várhatóan 2013 nyarára elkészülő fejlesztéssel az olaszországi Trieszttel és a közelében fekvő szlovéniai Koperrel is versenyre kelhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.