Persze az Iparművészeti Múzeum előtt is kígyózó sor, persze, hogy késve jutunk be. Odabent a kifutón Halasi Rita „budapestdecsodás” elnevezésű kollekcióját vonultatja fel egy kisebb modellcsapat. Bár a minta mint márkahordozó címszóval nyomott anyagokból szabott öltözékek a mai főváros életének epizódjaiból táplálkoznak, nekem előző állomásunk jut eszembe, a Terror Házának időszaki kiállítása, a hatvanas évek szexuális forradalmáról. A színek, a forma, sőt még a visszafogott ledérség is az a retró. A következő kollekció, amire felfigyelek, Bagdi Kataliné. Jól sikerült, alternatív formakísérletei puha textilek izgalmas redőződéseire alapulnak. Ruhái kifejezetten azoknak készültek, akik imádják, ha sok anyagot viselhetnek a testükön.
Az idén diplomázott textilesek bemutatóján a közönség következő felhördülése Kiss Farkas Dóra öltözékeinek szól. Nemcsak azért, mert végre férfiviseletek is kifutóra kerültek velük, de azért is, mert dinamikus formáikkal, visszafogott színeikkel tökéletesen illeszkednek a tervező futurisztikus koncepciójába, mégis épp hogy súrolják a hordhatóság határait.
Hogy innen-e, vagy onnan, azt mindenki maga döntse el, tény, hogy a homogén, kissé fényes anyagok a szürke és a fehér különböző árnyalataiban meglepően testhez állónak bizonyultak úgy is mint a polgári űrrepülés formaruhái, de úgy is mint légiutas-kísérők karcsúsított, elegáns egyenöltözéke. Találó módon az utas kezébe még táskát is tervezett a fiatal textiles, Kiss Farkas Dóra. Zöld Diana Testvonalak formációi című kollekciójának láttán ugyan nem a test vonalai az elsők, amelyek eszünkbe jutnak, viszont meghökkentő merészsége általános tetszést vált ki a tömegből. A vörös-fekete, magasított gallérokkal és pluszvégtagokkal kiegészített felsőöltözékek elegáns, matt anyagait csillogó szilikonnadrágokkal állítja kontrasztba.
Az esti bemutató Mojzes Dóra ruháival zárul. Az organikus formákból összeálló futurisztikus látvány rögtön célt ér, nemcsak a negyvenes évek karcsúsított sziluettjének garantált sikere miatt, de azért is, mert a fiatal tervezőnő habozás nélkül díszíti öltözékeit izgalmas vonalakkal. Így például egyértelmű tetszésnyilvánítást vált ki a közönségből sárkányszerű kabátja, amely elölről csak nagyvonalú eleganciát sejtet, hátközépből kinövő hatalmas, egymásra rakódó rétegekből álló csuklyája azonban természetes arányaival mégis meglehetősen extravagánssá teszi.
Még egy búcsúfelvonulás, modell, ruha és alkotó együtt a kifutón, aztán elsötétül a terem. Jókora tömeg hullámzik kifelé az Iparművészetiből, a végzős egyetemisták diplomamunkáinak mustráján kétségtelenül a ruhabemutató volt a leglátványosabb program a Mome maratonon.
Takács Péter kíméletlenül helyretette Magyar Pétert
