Medgyessy 2002-ben megígérte, Gyurcsány sem építi

A délkeleti országrészen át sem autópálya, sem gyorsforgalmi út nem fut a Partium, Erdély felé. Ugyan egy évtizede rajzolják a nyomvonalat, de a megvalósítás rendre csak ígéret marad. Jellemző, hogy a két ország gyorsforgalmi útja még a rajzasztalon sincs összekötve, köztük húsz kilométeres a szakadék. Nemrég bal- és jobboldali önkormányzati vezetők megalakították az M44-es munkacsoportot. Remélik, hogy összefogva sikerül jobb belátásra bírniuk a kormányt.

V. Fehér József
2008. 07. 31. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M44-es lassabban készül, mint a Luca széke, pedig Medgyessy Péter már a 2002-es választási kampányban megígérte a dél-alföldi régió lakóinak a Kecskemétet Békéscsabával és az országhatárral összekötő utat, amely a térséget a partiumi, bánsági nagyvárosokkal is összekapcsolná. Jelenleg még a terv nyomvonala is csak Békéscsabáig fut.
A gazdasági állapotokat tekintve sokan érzik úgy, hogy hamarabb megépül az Arad– Nagyvárad közötti autópálya, mint az M44-es. A magyar lendület mostanra olyannyira alábbhagyott, hogy a rajzasztalon sem született meg a két út csatlakoztatásának ötlete, pedig kézenfekvő volna. Mindössze húsz kilométer a differencia, de a legújabb Gyurcsány-kormány közlekedéstervezéssel foglalatoskodó tisztviselői sem óhajtják azt áthidalni.
A Körösök vidékén elunták a teszetosza fejlesztőket, legutóbb már az MSZP-s Sinka József, Békésszentandrás előző ciklusbéli polgármestere is azt kérdezte, mikor kezdődhet el a munka. Erre Sziklai Zoltán, a megyei önkormányzat osztályvezetője azt felelte, hogy tudomása szerint a Tiszakürt–Kondoros közötti szakasz az engedélyezést közvetlenül megelőző állapotban van. Az építés elkezdése 2010-re tehető, a finanszírozás módja pedig a gyakran emlegetett (és kritizált) PPP. Azt a területfejlesztési szakember is kifogásolta, hogy Arad felé nincs öszszekötés.
A 44-es út Aradig történő vezetésének szükségességét már Domokos László, a Békés Megyei Közgyűlés fideszes elnöke is többször felvetette, legutóbb például az Arad–Békés megyei vegyes bizottság ülésén. Erre azután került sor, hogy Lakitelken megalakult az M44-es munkacsoport. A lakiteleki találkozást Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke kezdeményezte. A találkozóra meghívást kaptak az érintett települések polgármesterei, országgyűlési képviselői és az út által kettészelt megyék elnökei. A tanácskozáson szintén elhangzott, hogy az M44-es építése 2010-ben vagy egy kicsivel korábban kezdődhet meg Kecskemét és Békéscsaba között.
– Békés megye elemi érdeke, hogy minél hamarabb megépüljön a gazdaságfejlesztést elősegítő gyorsforgalmi út – mondta Domokos László. – Hiba, hogy a rendezési terv készítői csak a megyeszékhelyig húzták ceruzájuk hegyét. Szinte kínálja magát, hogy a nyomvonalat meghosszabbítsák az aradi, nagyváradi autópályáig. Alapvető, hogy minél több út fusson Románia felé. Az M44-es út megépítésének csúszása miatt minden évben öt-tízezer embert veszítünk el. Pedig a megvalósulás elősegíthetné a gazdasági pozíciók erősítését és a munkahelyteremtést.
A szocialista Varga Zoltán, az előző megyegyűlés elnöke azt jósolta, hogy a PPP program miatt újabb problémák várhatók. Szerinte már most látszik, hogy a területrendezési tervet módosítani kell. – Akár így, akár úgy, a beruházáshoz szükséges pénzt nem
könnyű biztosítani – vélekedett. – A túloldal észak–déli autópályájával ajánlatos számolni, ennek az ellenkezője butaság volna.
Azzal tehát mindenki egyetért, hogy az M44-es végpontja Arad lehetne, s a nyomvonalnak Gyulától folytatódnia kell a Nagyvárad–Arad kiemelt útig. Arad megye elnöke újabban részt vesz az M44-es akciócsoport munkájában. Iosif Matula kinyilvánította, hogy jónak tartja és támogatásáról biztosította az elképzelést. Szavát meghallották a térség politikusai, csak a döntéshelyzetben lévők hallgatnak egyelőre.
Molnár László, Békéscsaba MSZP-s országgyűlési képviselője sem az első sajtótájékoztatót tartotta már a témában. A közélet iránt érdeklődőket kissé szkeptikussá tette, hogy nála is gyakran változnak az M44-es építésének kezdési és befejezési időpontjai. Legutóbb már bővítésről beszélt, s arról, hogy a munkálatok egy éven belül megindulhatnak. Szerinte azon útszakaszok, amelyekre van építési engedély, belátható időn belül gyorsforgalmiak lehetnek. Képzeletében Kecskeméttől Békéscsabáig kétszer két sáv fut.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.