Az M44-es lassabban készül, mint a Luca széke, pedig Medgyessy Péter már a 2002-es választási kampányban megígérte a dél-alföldi régió lakóinak a Kecskemétet Békéscsabával és az országhatárral összekötő utat, amely a térséget a partiumi, bánsági nagyvárosokkal is összekapcsolná. Jelenleg még a terv nyomvonala is csak Békéscsabáig fut.
A gazdasági állapotokat tekintve sokan érzik úgy, hogy hamarabb megépül az Arad– Nagyvárad közötti autópálya, mint az M44-es. A magyar lendület mostanra olyannyira alábbhagyott, hogy a rajzasztalon sem született meg a két út csatlakoztatásának ötlete, pedig kézenfekvő volna. Mindössze húsz kilométer a differencia, de a legújabb Gyurcsány-kormány közlekedéstervezéssel foglalatoskodó tisztviselői sem óhajtják azt áthidalni.
A Körösök vidékén elunták a teszetosza fejlesztőket, legutóbb már az MSZP-s Sinka József, Békésszentandrás előző ciklusbéli polgármestere is azt kérdezte, mikor kezdődhet el a munka. Erre Sziklai Zoltán, a megyei önkormányzat osztályvezetője azt felelte, hogy tudomása szerint a Tiszakürt–Kondoros közötti szakasz az engedélyezést közvetlenül megelőző állapotban van. Az építés elkezdése 2010-re tehető, a finanszírozás módja pedig a gyakran emlegetett (és kritizált) PPP. Azt a területfejlesztési szakember is kifogásolta, hogy Arad felé nincs öszszekötés.
A 44-es út Aradig történő vezetésének szükségességét már Domokos László, a Békés Megyei Közgyűlés fideszes elnöke is többször felvetette, legutóbb például az Arad–Békés megyei vegyes bizottság ülésén. Erre azután került sor, hogy Lakitelken megalakult az M44-es munkacsoport. A lakiteleki találkozást Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke kezdeményezte. A találkozóra meghívást kaptak az érintett települések polgármesterei, országgyűlési képviselői és az út által kettészelt megyék elnökei. A tanácskozáson szintén elhangzott, hogy az M44-es építése 2010-ben vagy egy kicsivel korábban kezdődhet meg Kecskemét és Békéscsaba között.
– Békés megye elemi érdeke, hogy minél hamarabb megépüljön a gazdaságfejlesztést elősegítő gyorsforgalmi út – mondta Domokos László. – Hiba, hogy a rendezési terv készítői csak a megyeszékhelyig húzták ceruzájuk hegyét. Szinte kínálja magát, hogy a nyomvonalat meghosszabbítsák az aradi, nagyváradi autópályáig. Alapvető, hogy minél több út fusson Románia felé. Az M44-es út megépítésének csúszása miatt minden évben öt-tízezer embert veszítünk el. Pedig a megvalósulás elősegíthetné a gazdasági pozíciók erősítését és a munkahelyteremtést.
A szocialista Varga Zoltán, az előző megyegyűlés elnöke azt jósolta, hogy a PPP program miatt újabb problémák várhatók. Szerinte már most látszik, hogy a területrendezési tervet módosítani kell. – Akár így, akár úgy, a beruházáshoz szükséges pénzt nem
könnyű biztosítani – vélekedett. – A túloldal észak–déli autópályájával ajánlatos számolni, ennek az ellenkezője butaság volna.
Azzal tehát mindenki egyetért, hogy az M44-es végpontja Arad lehetne, s a nyomvonalnak Gyulától folytatódnia kell a Nagyvárad–Arad kiemelt útig. Arad megye elnöke újabban részt vesz az M44-es akciócsoport munkájában. Iosif Matula kinyilvánította, hogy jónak tartja és támogatásáról biztosította az elképzelést. Szavát meghallották a térség politikusai, csak a döntéshelyzetben lévők hallgatnak egyelőre.
Molnár László, Békéscsaba MSZP-s országgyűlési képviselője sem az első sajtótájékoztatót tartotta már a témában. A közélet iránt érdeklődőket kissé szkeptikussá tette, hogy nála is gyakran változnak az M44-es építésének kezdési és befejezési időpontjai. Legutóbb már bővítésről beszélt, s arról, hogy a munkálatok egy éven belül megindulhatnak. Szerinte azon útszakaszok, amelyekre van építési engedély, belátható időn belül gyorsforgalmiak lehetnek. Képzeletében Kecskeméttől Békéscsabáig kétszer két sáv fut.
Iszonyatos baleset a 4-esen: egy ember a roncsok közé szorult
