Még három hétig bizonytalan a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) ügyfeleinek jövője, a cég kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) ágazatának bedőlése kapcsán ugyanis a július 24-re összehívott újabb közgyűlés dönthet a továbbiakról. Egyelőre két lehetőség van: vagy nem jelentkezik más biztosító a közel kétszázezer ügyfél és a mintegy 4,2 milliárd forintos tartalékhiány átvételére – ez esetben az egyesületi tagok kénytelenek rendezni a felmerülő károkat –, vagy pedig ajánlatot tesz más társaság, egyesület. Ha így lesz, akkor a közgyűlés dönt a befutóról. Hogy melyik változat az esélyesebb, nehéz megítélni, mindenesetre a biztosítóegyesület ügyeiben hivatalból eljáró Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által nem cáfolt, igaz, meg sem erősített sajtóértesülések szerint eddig hat biztosító – a Genertel, a Közlekedési Biztosító Egyesület, a K&H Biztosító, a Magyar Posta Biztosító, a Signal és az Union tájékozódott arról, hogy érdemes-e átvenni a MÁV-biztosító kgfb-szerződéseit. A cégeknek van mit megfontolniuk, a hatalmas ügyfélkör megszerzése ugyanis nem olcsó mulatság, mivel rendezni kell a MÁV ÁBE sokmilliárdos hiányát. A nagy áldozatvállalással megszerzett ügyfeleket ugyanakkor az év végi biztosítóváltási időszakban könnyen elhalászhatja egy vagy több kedvezőbb ajánlatot tevő versenytárs, a kockázat tehát nem csekély.
Mint azt Binder István, a PSZÁF szóvivője érdeklődésünkre közölte, az állomány átruházására nagyobb esély lenne, ha az egyesületi tagok megszavazták volna a pótbefizetést a korábbi közgyűlésen. Ezzel együtt valószínűnek tartja, hogy lesz ajánlatot tevő biztosító. – Ha mégse lenne jelentkező az üzletágra, az egyesület eszközeinek kimerülését követően a tagok kártérítési felelőssége lép életbe, azaz meg kellene téríteniük az általuk okozott károkat. Erről a károkozó vagy meg tud egyezni a károsulttal, vagy polgári peres eljárás elé néz – fogalmazott Binder István, hangsúlyozva: ebben az esetben sem szűnik meg a biztosított jogviszony. A szóvivő figyelmeztetett arra is, hogy bár a MÁV ÁBE sorsa bizonytalan, az ügyfelek kötelesek fizetni az éppen esedékes harmadik negyedévi kgfb-díjat, a csekkeket postázták, így azok a héten megérkezhetnek. Ha nem így történik, július 30-ig lehet befizetni az aktuális díjat.
Értesüléseink szerint a kormányzat a kgfb-szabályozás módosítását tervezi, többek között eltörölné a biztosítóváltási kampányidőszakot. A Kormányszóvivői Iiroda lapzártánkig nem reagált az ezzel kapcsolatos megkeresésünkre.
Közeleg az ukrán katasztrófa, így nyomul előre az orosz haderő
