Nulla órától sztrájkolnak a vasutasok

Ma nulla órától határozatlan idejű sztrájkba kezdett a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). Mivel az elégséges szolgáltatásokról sem született megállapodás, káoszra lehet számítani a vasúti közlekedésben.

Bákonyi Ádám
2008. 07. 24. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem teljesült a remény, hogy a kisebbségi kormány esetleg változtat a korábbi „nincs alku” hozzáálláson – indokolta Gaskó István, hogy a VDSZSZ ma nulla órától határozatlan ideig újrakezdte gördülősztrájkját, amelynek időtartamát nehéz megjósolni, a korábbi gyakorlat szerint néhány óráig, de akár napokig is eltarthat.
A szervezet elnöke úgy vélte, követeléseik és velük együtt a vasutasság „politikai bosszú” áldozataivá váltak, ami a VDSZSZ egészségbiztosítási törvény elleni fellépésére vezethető vissza. Pedig emiatt a kisebbségi kormány inkább hálás lehetne, hiszen most azt állítják, hogy csak az SZDSZ kényszerítette őket a társadalombiztosítás privatizálására – jegyezte meg Gaskó István.
A VDSZSZ július 1-jén jelentette be, ha nem lesz jelentős előrelépés a menedzsmentekkel zajló egyeztetéseken, folytatják a sztrájkot. Az érdekképviselet két legfontosabb követelése továbbra is tízszázalékos többletbéremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett és a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára, ahogyan azt Kóka János volt szakminiszter szóban megígérte.
*
Negyvennégy sikertelen tárgyalási forduló és számos felfüggesztett sztrájk alapján Gaskó István úgy vélte, a minisztérium vezetőit egyedül az foglalkoztatja, hogy a többi vasutas-szakszervezet mit szól a VDSZSZ követeléseihez, amelyekkel bár azok is egyetértenek, mégsem tesznek a megvalósulásukért. – Bár a megállapodás érdekében számos kompromiszszumra készek vagyunk, nem tehetjük és nem is tesszük meg, hogy elállunk jogos követeléseinktől – jelentette ki Gaskó. Mivel az elégséges szolgáltatásokról sem született megállapodás, teljes káoszra lehet számítani a sztrájk alatt, amiért a MÁV-ot teszi felelőssé a VDSZSZ, mondván: ők készek lettek volna minden vonalon két vonatpárt, a főváros elővárosában pedig további húsz vonatot közlekedtetni.
Kérdésre válaszolva Gaskó elmondta: a MÁV ugyan tagadja, hogy kétezer fős létszámleépítésre készül, de tudomásuk szerint a vasúttársaság ingatlankezelő cége privatizációjának előkészítéseként valóban létszámcsökkentést tervez.
– A vasúttársaságnak változatlanul nincs pénzügyi fedezete és jogi lehetősége a VDSZSZ irreális követeléseinek teljesítésére. Az egyre jobban elhúzódó sztrájkakció féléves története azt mutatja, hogy nincs értelme az újabb munkabeszüntetésnek – állította közleményében a MÁV. Eszerint a VDSZSZ korábbi gyakorlatához híven, a legutolsó pillanatban jelentette be a sztrájk folytatását, ami miatt a menetrendszerű közlekedést a MÁV nem tudja garantálni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan lesz, az utasoknak kényszerű késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítania.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.