Nem teljesült a remény, hogy a kisebbségi kormány esetleg változtat a korábbi „nincs alku” hozzáálláson – indokolta Gaskó István, hogy a VDSZSZ ma nulla órától határozatlan ideig újrakezdte gördülősztrájkját, amelynek időtartamát nehéz megjósolni, a korábbi gyakorlat szerint néhány óráig, de akár napokig is eltarthat.
A szervezet elnöke úgy vélte, követeléseik és velük együtt a vasutasság „politikai bosszú” áldozataivá váltak, ami a VDSZSZ egészségbiztosítási törvény elleni fellépésére vezethető vissza. Pedig emiatt a kisebbségi kormány inkább hálás lehetne, hiszen most azt állítják, hogy csak az SZDSZ kényszerítette őket a társadalombiztosítás privatizálására – jegyezte meg Gaskó István.
A VDSZSZ július 1-jén jelentette be, ha nem lesz jelentős előrelépés a menedzsmentekkel zajló egyeztetéseken, folytatják a sztrájkot. Az érdekképviselet két legfontosabb követelése továbbra is tízszázalékos többletbéremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett és a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára, ahogyan azt Kóka János volt szakminiszter szóban megígérte.
*
Negyvennégy sikertelen tárgyalási forduló és számos felfüggesztett sztrájk alapján Gaskó István úgy vélte, a minisztérium vezetőit egyedül az foglalkoztatja, hogy a többi vasutas-szakszervezet mit szól a VDSZSZ követeléseihez, amelyekkel bár azok is egyetértenek, mégsem tesznek a megvalósulásukért. – Bár a megállapodás érdekében számos kompromiszszumra készek vagyunk, nem tehetjük és nem is tesszük meg, hogy elállunk jogos követeléseinktől – jelentette ki Gaskó. Mivel az elégséges szolgáltatásokról sem született megállapodás, teljes káoszra lehet számítani a sztrájk alatt, amiért a MÁV-ot teszi felelőssé a VDSZSZ, mondván: ők készek lettek volna minden vonalon két vonatpárt, a főváros elővárosában pedig további húsz vonatot közlekedtetni.
Kérdésre válaszolva Gaskó elmondta: a MÁV ugyan tagadja, hogy kétezer fős létszámleépítésre készül, de tudomásuk szerint a vasúttársaság ingatlankezelő cége privatizációjának előkészítéseként valóban létszámcsökkentést tervez.
– A vasúttársaságnak változatlanul nincs pénzügyi fedezete és jogi lehetősége a VDSZSZ irreális követeléseinek teljesítésére. Az egyre jobban elhúzódó sztrájkakció féléves története azt mutatja, hogy nincs értelme az újabb munkabeszüntetésnek – állította közleményében a MÁV. Eszerint a VDSZSZ korábbi gyakorlatához híven, a legutolsó pillanatban jelentette be a sztrájk folytatását, ami miatt a menetrendszerű közlekedést a MÁV nem tudja garantálni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan lesz, az utasoknak kényszerű késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítania.
Dopeman vendégül látja Orbán Viktort
