Offenzíva indulhat a vevőkért

Árháború indul a hipermarketek között, amelynek első jeleként Nagy-Britanniában több ezer mindennapi terméknek az árát csökkenti hétfőn a Tesco és az Asda hálózat. A nagyok harca arra megy ki, hogy a globális válság miatt dráguló élelmiszerárak csökkentésével nyerjenek vásárlót. Piaci találgatások szerint ez akár a beszállítóknak eddig fizetett árak leszorításával is járhat. A kiskereskedelem bukdácsolása miatt Magyarországon is hasonló offenzíva várható.

2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte megfigyelhető jelenség, hogy az emelkedő energia- és benzinköltségek miatt az egyes országok lakosai egyre kevesebbet költenek élelmiszerre. Emiatt árháború indul a hipermarketláncok között, amelynek első jeleként Nagy-Britanniában több ezer mindennapi terméknek az árát csökkenti hétfőn a Tesco és az Asda hálózat – írja a The Times angol gazdasági napilap. Az árcsökkentés kényszerű lépés, mivel már a nagy láncok is romló eladási mutatókat mondhatnak magukénak, ezért most drasztikus olcsósággal szállnak versenybe a mind több bevételért. A beszállítók ezzel együtt aggódni kezdtek, mert a találgatások szerint az alacsonyabb árak hosszú távon az ő zsebükre is mehetnek. Méghozzá úgy, hogy az akciók miatt szűkülő árrést a beszállítói költségek leszorításával kompenzálják majd a kereskedők.
Itthon is érezhető a válság: a statisztikai hivatal napokban megjelent áprilisi jelentése szerint a boltok még mindig százalékokkal kevesebb terméket adnak el, mint egy évvel ezelőtt. Ennek oka főként a legyengült hazai vásárlóerő és a Magyarországon szintén tapasztalt jelentős áremelések. A romló mérleg az élelmiszer-eladások több mint kilencven százalékát bonyolító, túlnyomórészt importtermékeket kínáló hiper- és szupermarketláncoknál is megfigyelhető. A hazai Tescónál ugyanakkor egyelőre nem terveznek a britekhez hasonló lépést – tudtuk meg a lánc szóvivőjétől, aki hozzátette: mivel a magyar sokkal inkább árérzékeny más országok lakosához képest, manapság az olcsóság állandó szempont. Szakértők szerint mivel a hazai kereskedelem mára jócskán telítődött, túl sok üzlet és egymással versengő hálózat hódítja a hazai pénztárcát, így előbb-utóbb várható az agresszív árháború a honi piacon is.
A héten az is kiderült: fennállása óta tavaly csökkent először az Aldi kiskereskedelmi üzletlánc bevétele az anyaországban. A német Handelsblatt gazdasági napilap megírta, hogy a legnagyobb diszkontlánc bevétele tavaly másfél százalékkal, 27 milliárd euróra csökkent az előző évihez képest, míg piaci részesedése több mint fél százalékkal, 18,9 százalékra süllyedt. A látszólag csekély mértékű zsugorodás földrengésszerű változást jelent az élelmiszer-kiskereskedelem területén, ahol a versenytársak kiszorítását célzó piaci magatartás a jellemző – írja a Handelsblatt. Emiatt a német beszállítók is attól tartanak, hogy a veszteségeket a beszerzési stratégia és az árak átszervezésével fogja kompenzálni az Aldi. Ezen jelenségek kezdenek begyűrűzni a magyar kereskedelembe is, így csak idő kérdése a piacrobbanás – állítják a szakértők. Az Aldi magyarországi belépésével várt nagy durranás egyébként eddig elmaradt, a korábban beharangozott 50-60 helyett még csak tíz üzlet jelent meg idén hazánkban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.