Világszerte megfigyelhető jelenség, hogy az emelkedő energia- és benzinköltségek miatt az egyes országok lakosai egyre kevesebbet költenek élelmiszerre. Emiatt árháború indul a hipermarketláncok között, amelynek első jeleként Nagy-Britanniában több ezer mindennapi terméknek az árát csökkenti hétfőn a Tesco és az Asda hálózat – írja a The Times angol gazdasági napilap. Az árcsökkentés kényszerű lépés, mivel már a nagy láncok is romló eladási mutatókat mondhatnak magukénak, ezért most drasztikus olcsósággal szállnak versenybe a mind több bevételért. A beszállítók ezzel együtt aggódni kezdtek, mert a találgatások szerint az alacsonyabb árak hosszú távon az ő zsebükre is mehetnek. Méghozzá úgy, hogy az akciók miatt szűkülő árrést a beszállítói költségek leszorításával kompenzálják majd a kereskedők.
Itthon is érezhető a válság: a statisztikai hivatal napokban megjelent áprilisi jelentése szerint a boltok még mindig százalékokkal kevesebb terméket adnak el, mint egy évvel ezelőtt. Ennek oka főként a legyengült hazai vásárlóerő és a Magyarországon szintén tapasztalt jelentős áremelések. A romló mérleg az élelmiszer-eladások több mint kilencven százalékát bonyolító, túlnyomórészt importtermékeket kínáló hiper- és szupermarketláncoknál is megfigyelhető. A hazai Tescónál ugyanakkor egyelőre nem terveznek a britekhez hasonló lépést – tudtuk meg a lánc szóvivőjétől, aki hozzátette: mivel a magyar sokkal inkább árérzékeny más országok lakosához képest, manapság az olcsóság állandó szempont. Szakértők szerint mivel a hazai kereskedelem mára jócskán telítődött, túl sok üzlet és egymással versengő hálózat hódítja a hazai pénztárcát, így előbb-utóbb várható az agresszív árháború a honi piacon is.
A héten az is kiderült: fennállása óta tavaly csökkent először az Aldi kiskereskedelmi üzletlánc bevétele az anyaországban. A német Handelsblatt gazdasági napilap megírta, hogy a legnagyobb diszkontlánc bevétele tavaly másfél százalékkal, 27 milliárd euróra csökkent az előző évihez képest, míg piaci részesedése több mint fél százalékkal, 18,9 százalékra süllyedt. A látszólag csekély mértékű zsugorodás földrengésszerű változást jelent az élelmiszer-kiskereskedelem területén, ahol a versenytársak kiszorítását célzó piaci magatartás a jellemző – írja a Handelsblatt. Emiatt a német beszállítók is attól tartanak, hogy a veszteségeket a beszerzési stratégia és az árak átszervezésével fogja kompenzálni az Aldi. Ezen jelenségek kezdenek begyűrűzni a magyar kereskedelembe is, így csak idő kérdése a piacrobbanás – állítják a szakértők. Az Aldi magyarországi belépésével várt nagy durranás egyébként eddig elmaradt, a korábban beharangozott 50-60 helyett még csak tíz üzlet jelent meg idén hazánkban.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek