Rémálommá válhat a nyári utazás

Háromévnyi pereskedés után kártérítési pert nyert két magyar utas a Kartago Tours utazási iroda ellen. Történetüknek az idén is felbukkanó irodacsődök adnak aktualitást.

2008. 07. 31. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Álomnyaralásból csalódással teli rémutazás. A mostani szezonban is egyre többször fordulnak elő ilyen esetek. A bajbakerülőket biztathatja az a precedensértékű kártérítési per, amely a Legfelsőbb Bíróságon az utazni vágyó polgárok javára ért nemrégiben véget. Olvasóink hosszas bírósági huzavona, háromévnyi egyezkedés után végül érvényesíteni tudták igazukat a Kartago Tours utazási iroda ellen. A történet 2005 nyarán kezdődött, egy tunéziai nyaraláson, az említett iroda szervezésében. A résztvevők a katalógusban kínált csillogó szállodában teljes ellátást, vagyis all inclusive szolgáltatást rendeltek, mindezt fejenként 170 ezer forintért. A tunéziai Samara-Sousse hotelben azonban óriási csalódások várták a pihennivágyókat.
– Az indulás és a kiérkezés időpontja már eleve eltért a katalógusban meghirdetett időponttól, és az all inclusive szolgáltatást is csak a következő naptól vehettük igénybe – mesélték a nevük elhallgatását kérő, pórul járt utasok. – Emellett a szobához nem tartozott sem terasz, sem pedig erkély, s a felszereltség is elmaradt a megrendelt színvonaltól. Az ellátás pocsék volt, a szoba elektromos berendezései nem működtek két napig, mert nem volt áram. A nyári főszezon ellenére klíma nem volt, és hiányzott a fedett, üzemelő medence is. Az utazások során pedig sok-sok órát kellett várnunk – sorolták panaszaikat.
A csalódott utasok már a helyszínen felvették az ilyenkor szükséges jegyzőkönyvet, és problémáikat többször jelezték az irodának, illetve az azt képviselő idegenvezetőnek, ám a rosszul elsülő nyaralás után még egy hároméves huzavona következett. A Kartago Tours és az utasok hamar a megyei békéltető testület előtt találták magukat. A peren kívüli eljárás utazási irodát elmarasztaló végzése azonban nem ért célba, így a nyaralók pénzt és időt nem kímélve bírósági útra terelték az ügyet. A megyei bíróság az utasoknak adott igazat, és elmarasztalta az irodát, illetve érvénytelenítette azt az utazásról szóló szerződést, amelyben az iroda egyébként kikötötte, hogy gyakorlatilag semmiért nem vállal felelősséget. Emellett értékcsökkenést is megállapítottak, és három évre visszamenőleg kamat kifizetésére is kötelezték a Kartagót, ám az ítélőtábla később megváltoztatta a döntést más jogszabályokra hivatkozva. – A Legfelsőbb Bíróság végül nekünk adott igazat, kártérítést kaptunk – zárták le történetüket olvasóink.
A Fogyasztóvédők Egyesületének Országos Szövetségétől megtudtuk: az utazási szerződést minden esetben írásban kell megkötni, s ennek egyik példányát, valamint a programfüzetet a hazaérkezésig érdemes megőrizni, mert ezek sokat segíthetnek a pórul járt utasok igazának bizonyításakor. Ha szóban ajánlanak valamit, ragaszkodjunk hozzá, hogy kerüljön be az utazási szerződésbe, így elkerülhetők a későbbi viták – mondta Kispál Edit, a szervezet jogásza. A szakember hozzátette: ha a helyszínen derül ki, hogy valami nem felel meg a szerződésben, tájékoztatóban ígérteknek, akkor az utaskísérőnek kell jelezni kifogásunkat. Ő vagy orvosolja azonnal a panaszt, vagy jegyzőkönyvet vesz fel róla. Ha nem sikerül a jegyzőkönyvet felvetetni, akkor is dokumentáljuk panaszunkat, fotózzuk le, írjuk le, írassuk alá utastársainkkal. Hazaérkezésünk után haladéktalanul keressük meg az utazási irodát a felmerült panaszszal, aki köteles a díjat csökkenteni a hibás teljesítéssel arányosan. Ha nem teszi meg, akkor fordulhatunk a békéltető testületekhez.

Csődbe ment rokonok. A chartereztető utazási irodák között idén újoncként feltűnt Szikra Tours utazási irodát, amit nemrég töröltek a hatósági nyilvántartásból, szoros szálak fűzték a tavaly szeptemberben bebukott Bella Tours utazási irodához – derül ki a Turizmus Panoráma szaklapból. A Bella Tours utazási iroda, illetve a mögötte álló vállalkozás, a Bella Tours Kft. vezetője és főtulajdonosa többségben birtokolta azt a céget is, amit később a lányának adott át, s amelynek a neve utóbb Szikra Tours Kft.-re változott. A cégek közötti szoros kapcsolatot jelezte az is, hogy a Szikra Tours a volt Bella Tours irodájában működött, változatlan telefonszámokkal és honlappal, kísértetiesen hasonló utazási ajánlatokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.