Teljesen védtelenek a bankok ügyfelei

Megváltoztatná a pénzintézetekre vonatkozó törvényi szabályozást a Gazdasági Versenyhivatal és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. A módosításokra többek között azért van szükség, mert a bankok egyoldalú szerződésmódosításai kiszolgáltatottá teszik az ügyfeleket. Ősszel döntés születhet a szabályozás megváltoztatásáról.

Csécsi László
2008. 07. 10. 7:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármikor megváltoztathatják a szerződésben foglaltakat a pénzintézetek, akár még új díjakat is bevezethetnek. E gyakorlat késztette a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) a törvényi szabályozás megváltoztatásának kezdeményezésére. Mint azt Torjákné Amberger Teréz, a versenyhivatal irodavezetője elmondta, már márciusban eljuttatták a javaslataikat a minisztériumokba, de még nem készült el a végleges szöveg. A hivatal elsősorban azért kezdeményezte a változtatásokat, mert tapasztalataik szerint a pénzintézetek rendszeresen az üzletpolitikájuknak megfelelően, az ügyfelek kárára módosítják a szerződéseket, akár visszamenőleg is. Ennek célja az, hogy ezentúl csak a külső körülmények megváltozása esetén kerülhessen sor szerződésmódosításra. Persze ez a feltétel elég képlékeny, ezért a versenyhivatal igyekszik konkrét számokhoz kötni a szerződésmódosítások lehetőségét. Ilyen lehet például a jegybanki alapkamat – véli Amberger Teréz.
*
A bankokat jelenleg is kötelezik arra, hogy időben, két héttel a szerződésmódosítás előtt értesítsék az ügyfeleiket, ám a közlés módja, miszerint két nagy napilapban és a bankfiókokban kell közzétenni a módosításokat, nem éri el a célját. A GVH szerint hitelszerződések esetén legalább kilencven nappal a módosítás életbelépése előtt értesíteni kellene az ügyfeleket, hogy legyen idejük másik konstrukciót választani, ha nem tartják elfogadhatónak az új feltételeket.
Az is jelentős problémát jelent, hogy a bankok a számukra kedvezőbb változásokat hamarabb érvényesítik a működésükben, míg ha az ügyfelek számára kedvezően változnak a dolgok, azt később, akár féléves csúszással vezetik be a működésükbe. A megoldás az lenne, ha a törvény előírná, hogy a bank számára előnyös és előnytelen változásokat is egyforma határidővel kell érvényesíteni a működésükben.
A GVH javaslata az elő- és végtörlesztési díjakat is érinti. Amberger Teréz szerint maximalizálni kell ezek mértékét, mert a pénzintézetek a megemelt díjakkal magukhoz láncolhatják az ügyfeleiket. A szerződéskötés idején rendszerint alacsonyak a költségek, majd a bankok megemelik az előtörlesztés és a végtörlesztés díjait, de úgy, hogy a kedvezőtlenebb feltételek ellenére se érje meg másik pénzintézethez vándorolni.
A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot folytat a a Földhitel és Jelzálogbank (FHB) hitelbiztosítási eljárásaival kapcsolatban, miután sok ügyfele tett panaszt közölte tegnap az MTI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.