Válságkezelés legitim, szavahihető kormánnyal

Szerkesztőségünk Németh György közgazdász Vitairat az adóreform részleteiről (Magyar Nemzet, május 24.) című írásával vitaindító cikket közölt. A vitában eddig Komár Lajos (Az adóreform csak félmegoldás lehet, május 30.), Mészáros József (Törvényjavaslat a családi adózásra, május 30.), Bod Péter Ákos (Komoly átalakításra szorul a magyar állam, június 7.), Mádi László (Adórendszer és felemelkedés, június 13.), Bogár László (Az állam és az adósság, június 13.), Zara László (Elmúlt az utolsó pillanat is az adóreform ügyében, június 17.) és Krekó Péter (Az adócsökkentés politikamentesítése, június 21.) hozzászólásait közöltük.

Gyöngyösi Márton
2008. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy érdeklődéssel olvastam Németh György vitaindító írását, valamint az arra érkező hozzászólásokat. A jelenlegi helyzetben az adóreform kérdéséről folyó eszmecsere jelentőségét elsősorban nem abban látom, hogy annak végkövetkeztetései milyen mértékben hatják át a gazdaságpolitikáért felelős döntéshozók gondolkodását, és hány, itt elhangzott javaslatot ültetnek át a törvényalkotás folyamatába. Sőt még abban sem, hogy hány neoliberális közgazdászt lehet rádöbbenteni arra, hogy az általuk képviselt „mainstream” ideológia ihletésére alkotott, a rendszerváltás óta kormányzó pártok által kisebb-nagyobb hangsúlybeli eltérésekkel, de végső soron folytonosságot képviselve alkalmazott „húzd meg, ereszd meg” program teljes csődöt mondott. Sokkal inkább abban látom a jelenlegi helyzetértékelés potenciálját, hogy a közgondolkodás, az átlagember, kicsit profánabbul „az utca embere” szintjén végezze el azt a tisztánlátási folyamatot, amely az átfogó gazdasági reformok elfogadtatásának és megvalósulásának elengedhetetlen feltétele. A jelenleg szükséges átfogó, a gazdaság alapjait is érintő átalakítások ugyanis csak a legszélesebb körű társadalmi egyeztetéssel és összefogással valósíthatók meg.
Bokros roncsoló hatása
Azt, hogy milyen nehéz a gazdaságpolitikai közgondolkodást megváltoztatni, jól tükrözi az a tény, hogy – szakmai körökben és a köztudatban egyaránt – még tizenhárom év elteltével is milyen megkérdőjelezhetetlen nimbusz övezi azt a Bokros Lajos nevével fémjelzett neoliberális gazdasági filozófiát, amely a társadalom legmélyebb rétegéig éreztette roncsoló hatását. Ugyanakkor mindmáig páriának számít az a közgazdász Magyarországon, aki nyilvánosan kételyeinek mer hangot adni a gazdaságban jelentkező problémákat (gazdasági növekedés hiánya, alacsony foglalkoztatási szint, ikerdeficit, magas államadósság stb.) keresletszűkítéssel orvosolni kívánó neoliberális recepteket illetően.
Az elmúlt hónapokban azonban mintha a felszín alatt elindult volna egy irányváltást sejtető fordulat. Mintha a közvéleményt formáló hazai közgazdászokhoz lassan kezdene eljutni a külvilágban zajló folyamatok híre: Argentínától Oroszországon át Kínáig a gazdasági fellendülés a neoliberális reformkísérletek elvetésével, attól radikálisan eltérő forgatókönyv alapján valósul meg. A gazdasági szaklapokban és hírportálokon egyre gyakrabban nyilatkoznak ismert neoliberális közgazdászok (még az emlegetett Bokros Lajos is) a jelenlegi gazdasági irány tarthatatlanságáról. Ami jelzésértékű: akkora a baj, hogy itt már a kiigazítások nem elegendők. Átfogó, rendszerszemléletű átalakításokat sürgetnek egyre többen. Talán most jött el az ideje annak, hogy a gazdasági és ennek nyomán társadalmi összeomlás veszélye megszülje a gazdasági paradigmaváltás igényét a társadalomban?
Diagnózis látatlanban
Társadalmi közmegegyezés nélkül átfogó gazdasági reformokat nem lehet végrehajtani. A konszenzus megteremtéséhez több feltételnek szükséges teljesülnie. Egyrészt, hogy a gazdasági és társadalmi összeomlás veszélyét a társadalom többsége felismerje, és nyilvánvalóvá váljon a válság mélysége is. Másrészt, hogy a reformokat egy kritikus és őszinte szembenézés előzze meg, amely alapján egy átfogó, statisztikákkal és hatástanulmányokkal alátámasztott diagnózis születik. Harmadrészt, hogy a diagnózis nyomán felállított válságkezelést és reformprogramot egy tiszta, legitim és szavahihető kormány vigye végbe. A három lépés nemcsak logikailag és időrendiségben épül egymásra, hanem fontos, hogy mindegyik megvalósuljon a reform sikere érdekében. Más szóval: egyik lépés sem takarítható meg, ha azt akarjuk, hogy társadalmi feszültségek nélkül jusson ki Magyarország a válságspirálból.
Ezeket azért tartom fontosnak megemlíteni, mert tapasztalatom, hogy egyes közgazdászok, szakpolitikusok rendszeresen a ló elé kötik a szekeret: a válság jeleinek jelentkezésekor már technikai részletkérdésekről vitatkoznak úgy, hogy sem statisztikai adatokkal, sem hatástanulmányokkal nem rendelkeznek, valamint a társadalom lelkiismeretét tükröző civil szervezetekkel sem konzultálnak. Az ilyen „köz”-gazdászok arra az orvosra hasonlítanak, aki látatlanban diagnosztizálja betegeit. A valós gazdasági helyzet – amibe a társadalom pszichés lelkiállapotának, tűrőképességének feltérképezése is benne foglaltatik – megismerése nélkül jó diagnózis sincs, ami a válságkezelés hatékonyságát már megkezdése előtt megkérdőjelezi.
Elmulasztott szembenézés
A szocializmus, társadalmi szükségszerűségeket feltételezve, az egyetemesség örve alatt dogmatikus elvakultsággal kívánta megvalósítani utópisztikus politikai és gazdasági célkitűzéseit. Nem volt tekintettel helyi sajátosságokra, lokális adottságokra, hiszen éppen ez volt a lényege: eltörölni a népek történelmi, kulturális sajátosságait, és egy egyetemesnek hitt eszme zászlaja alatt egyesíteni azokat. A szocializmus időszakáról sokféle elemzés született a rendszerváltás után. Egy azonban elmaradt: az őszinte, minden területre kiterjedő szembenézés a múlt rendszerrel, amely lehetővé tette volna a politikai és gazdasági rendszerváltásért felelős elitnek a szocialista embertípus helyi változatának, a kádárizmus éveiben felnőtt generációnak, vagyis a rendszerváltáskori nemzetgazdaság szereplőinek abszolút többségét alkotó keresőképes részének a mélylélektani felmérését. A rendszerváltás folyamatába nagy vehemenciával belekezdő elitnek éppen arra nem jutott ideje, hogy a teljes, minden területre kiterjedő átalakítás előtt felmérje az irányítása alá kerülő nemzet lelkiállapotát, tűrőképességét, rejtett, felszabadításra váró tartalékait. Vagyis elmaradt a diagnózis. Pontosabban nem is elmaradt, hanem azt a helyi gazdasági és társadalmi strukturális problémákra érzéketlen nyugati gazdasági ideológusokra és azok magyar helytartóira bízták. A rendszerváltó elit a szabadság eufórikus hangulatában elhitte azt a nyugati mesét, hogy a politikai és gazdasági szabadság a beépített önszabályozóival (lásd például a mesét „a láthatatlan kézről”) önmagától elhozza a hőn áhított igazságos államrendet és a jóléti kapitalista gazdasági modellt. (Nem vették a fáradságot, hogy utánaolvassanak Adam Smithnél, hogy „a láthatatlan kéz” működésbe lépésének egyik fontos előfeltétele a számtalan kisvállalkozás egyenlő versenyfeltételeinek megteremtése.) Így a szocializmus utópisztikus, társadalmunkra nézve tragikus korszakát egy talán még veszélyesebb gazdasági és politikai utópia váltotta fel: a neoliberális gazdaságpolitikáé és a liberális társadalommodellé.
Ma, tizennyolc év után, az adó- és államháztartási rendszerek megreformálásáról szóló disputa idején sem lehet megspórolni a kádári szocializmus harmincegynéhány évének örökségét, társadalomra gyakorolt hatását elemző műveletet, hiszen ennek a kornak a betegségei vesznek körül minket mind a mai napig. Az adórendszer, az egészségügyi és nyugdíjrendszer, valamint az államháztartás alrendszereinek megreformálásánál olyan ösztönzők beépítésére van szükség, amelyek számolnak a szocializmus idején elterjedt, mára felfokozott rossz beidegződésekkel, káros gazdasági szemlélettel. Ugyanakkor újra kell gondolni azt a nyugati ihletésű „jóléti” rendszert, amely az államot pazarlásra, az egyéneket pedig a munkakerülésre, az individualizmusra és a közvagyon rombolására, illetve korrupcióra ösztönzi.
Újragondolt ösztönzők
A szocializmus időszakának rendszerváltást közvetlenül megelőző egy-két évtizede az, amely – véleményem szerint – a legkárosabb hatással volt a társadalomra és a következő generációkra. Ebben az időszakban terjedt el az emberarcú szocializmus hazug képe, a következő generációkat megnyomorító államadósság felhalmozásából teremtett általános jólét illúziója. A hozzáadott érték és a jövedelem között nem állt fenn összefüggés, így az a munkát nem ösztönözhette. A jövedelem felhalmozása, a megtakarítás nem volt cél, hiszen a magántulajdonnak volt egy államilag megszabott felső határa. Így a „holnapot” biztosító tőkefelhalmozás sem valósulhatott meg, helyette inkább a „ma” fogyasztására szokott rá a kor embere. Ugyancsak ekkor terjedt el az állam tudtával, de szemérmes félrenézése mellett kialakult „fusizás” is, amely a köztulajdon kisajátításának és a feketemunkának volt sajátos ötvözete. Hosszan lehetne elemezni „a legvidámabb barakk” időszakát, szerintem azonban a kifejtett előzmények továbbélésében gyökerezik a magyar gazdasági válság legtöbb problémája. A rendszerváltást követő neoliberális gazdaságpolitika elhibázott ösztönzési mechanizmusával nem orvosolta, hanem inkább fokozta a gazdaságban jelentkező problémákat. Egy átfogó gazdasági reformnak a következőkre kell összpontosítania.
A fenntartható fejlődés alapkövetelménye a demográfiai válság megoldása a jelenlegi nyugdíjrendszer újragondolása mellett. Ezt a családi adózás bevezetésével (lásd Mészáros József május 20-i vitacikkét), a nyugdíjrendszer reformjával (az utódok közvetlenül szüleik öregkori ellátását finanszírozó rendszerével), valamint az abortusz betiltásával lehet elérni. E három intézkedés együtt képes csak megteremteni azt az ösztönzőt, amely egy társadalomban a régi és az új generáció közti váltást megteremtheti. A jelenlegi nyugdíjrendszer – bár indirekt módon a generációk egymásra utaltságára épül – pontosan a lényeget fedi el: azt, hogy mindenkinek egyéni kötelessége a megfelelő számú gyermek vállalása, hiszen gyermekek nélkül nincs fenntartható nyugellátás. Ennek az elvnek a családi adózás, valamint a nyugdíjreform révén jelentkező közvetlen érvényesülése fontos üzenetértékkel bír, ösztönzőleg hat a gyermekvállalásra. Fontos továbbá, hogy tudatosuljon: az 1956 óta elvégzett 6,5 millió abortusz a társadalomnak nemcsak óriási erkölcsi tehertételt, de pótolhatatlan erőforráshiányt és ebből fakadó gazdasági veszteséget is jelent. Mindenképpen szükséges, hogy a munkát terhelő adókat és járulékokat átlátható módon állapítsák meg. Fontos, hogy nyilvánvalóvá váljon a munkát terhelő költségek, vagyis az adók és járulékok mértéke mind munkáltatói, mind munkavállalói szempontból. A Németh György által említett szuperbruttósítás egyaránt ösztönzőleg hatna a munkakeresletre és -kínálatra.
A munkát terhelő adók és járulékok csökkentésével egyidejűleg bevezetett szigorú adóellenőrzési intézkedésekkel kell az adózók körét szélesíteni, hogy megvalósuljon a közteherviselés intézménye. A segélyek folyósítását a monoki példára alapozva feltételekhez kell kötni, és törekedni kell arra, hogy mértéke a munka keresésére, s ne annak elkerülésére ösztönözzön. A kedvezményeket – ahol lehet – adófizetési kötelezettséget csökkentő formában kell nyújtani; a kedvezményezettek jogosultságát rendszeresen felül kell vizsgálni.
A lakossági megtakarításokat ösztönözni kell a hitelfüggőség és az állam „jóléti” kiadásaitól való függőség felszámolása és az öngondoskodás megteremtése érdekében. Abszurd, hogy egy olyan országban, ahol a szocializmus évtizedeken át útját állta a tőkefelhalmozásnak, a rendszerváltást követően államilag akadályozzák a megtakarításokat. Az infláció rendszeres felpörgetése és a kamatadó bevezetése, negatív reálkamatokat eredményezve, aláássa a megtakarítási hajlandóságot, és fogyasztásra ösztönöz. A kamatadó eltörlése mellett különböző állami megtakarítási programokkal kell a társadalom megtakarítási hajlandóságát emelni. Az állam ezeket a programokat – üzenetértékkel – finanszírozhatná a fogyasztást terhelő adók (forgalmi és jövedéki adók) emeléséből.
Eltörlendő haláladó
A generációkon átnyúló tőkefelhalmozást gátló örökösödési adót el kell törölni. Ez az adónem ráadásul igazságtalan is, hiszen a már megadóztatott jövedelemből felépített vagyont adóztatja meg újra. A nyugdíjkifizetések értékállóságát államilag kell garantálni. A jelenlegi, gyakran az inflációt jócskán meghaladó svájci indexálásról azonban át kell térni az éves inflációt követő indexálásra. Annak ugyanis negatív üzenete van a társadalom nem nyugdíjas része felé, ha a nyugdíjak a gazdasági növekedés mértékét meghaladóan nőnek, és ezt más területekről való elvonással tudja csak fenntartani az állam.
A személyi jövedelemadó rendszeréből a munkabéren kívüli juttatások minden formáját ki kell iktatni, és azokat a munkabérbe kell beépíteni. Ez ösztönzőleg hat a munkavállalóra és a munkaadóra egyaránt, hiszen egyértelművé válik a munka értéke. Helytelen az a Magyarországon széles körben elterjedt gyakorlat, hogy a munkáltató a munkabér egy részét például gépkocsi formájában juttatja a munkavállalónak, ezáltal autóhasználatra ösztönözve egy környezetszennyezés szempontjából elégtelenre álló országban. A munkavállalóra is ösztönzőleg hat, ha több bért kap, és ő dönthet a bére felhasználásáról.
A társasági adóban a kedvezmények körét felül kell vizsgálni, a szolidaritási különadó néven ismert adót el kell törölni, annak mértékével növelni kell a társasági adókulcsot. Ezzel a társaságok adóterhe nem nő, ellenben egy felesleges adónem adminisztrációs bonyodalmaitól szabadulhat meg a társaság is, valamint az adót beszedő állam is.
A pazarló, átláthatatlan intézményrendszerrel és bonyolult jogszabályi keretek között működő „jóléti” állam modelljét felül kell vizsgálni. A nyugdíjrendszert középtávon át kell állítani közvetlenül gyermekvállalásra ösztönző rendszerré. A jelenlegi egészségügyi rendszert, akárcsak a nyugdíjrendszert, közvetlen ösztönzőkkel kell ellátni. A „morális kockázatokkal” terhelt jelenlegi egészségbiztosítási rendszert átlátható rendszernek kell felváltania, amelyet a munkavállaló személyre szóló számláján a munkabér arányában meghatározott befizetésekkel kell fedezni. A befizetett vagyontömeget – mind az egészségügy, mind a nyugdíjrendszer esetében – professzionális, állami felügyelettel és megbízással működő befektetőcsoport kezelésére kell bízni, amely a biztonságos, de alacsony hozamú állampapírok és a kockázatos, de magas hozamú tőzsdei részvények közötti széles befektetési skálán optimális hozamot képes biztosítani.
A kormány feladata
A teljesség igénye nélkül összeállított pontok csak egy cselekvésre elszánt, legitim és szavahihető kormány révén valósíthatók meg. A reform előkészítését körültekintő munkának kell megelőznie. Fontosnak tartom a társadalom minden rétegére kiterjedő tájékoztatást és felkészítést, hiszen csak a legszélesebb egyetértéssel, a célok világos ismertetésével hajtható végre egy mindenkitől áldozatot követelő reform. Egy nagy társadalmi bázissal rendelkező, széles körű reformokat véghezvivő kormány kellő diplomáciai előkészítés után kísérletet kell, hogy tegyen a magyar államadósság átütemezésére a nemzetközi hitelezőknél, ami segítheti a reformok sikerét, és ezáltal javítja Magyarország fizetőképességét. Bár veszélyes fegyver, de a privatizáció egyes kirívóan igazságtalan és korrupciógyanús epizódjának felülvizsgálata nemcsak hitelessé teheti a reformok iránt elkötelezett kormány elszántságát, de a csaknem egy évszázada folyamatosan megsértett nemzeti igazságérzetnek is megnyugvást hozhat.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.