– Sikeres volt a munkabeszüntetés, megbénult a forgalom, a vasúton káosz alakult ki – összegezett Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, miután négy megyét leszámítva 11-kor, országosan 13 órakor felfüggesztették az éjfélkor kezdett sztrájkot. A VDSZSZ elnöke szerint az akció még nem hozott eredményt, mert nem sikerült megállapodni követeléseikről.
*
A VDSZSZ elnöke szerint az akció még nem hozott eredményt, mert nem sikerült megállapodni követeléseikről.
Napközben egyébként kiderült, hogy a Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben két órával tovább folytatott sztrájk egyfajta főpróbája volt az új szakszervezeti stratégiának. Miután hosszú távú konfliktusra rendezkedik be, a VDSZSZ a jövőben három-négy megyében elkezdi, majd néhány nap múlva másik három-négy megyében folytatja a munkabeszüntetést. Tény, hogy Kelet-Magyarországon gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés, de összességében kaotikus volt Budapest vonatforgalma, ahogy több nagyvárosé is.
A MÁV szerint kifulladt az akció, a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 dolgozott, a nappali műszak pedig ennél is kedvezőbb volt: 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő (98 százalék) vette fel a munkát. Az 1243 vonatból 808, azaz 65 százalék közlekedett – hangsúlyozta a vasúttársaság, kitartva amellett, hogy a szakszervezeti követelések irreálisak és teljesíthetetlenek.
A MÁV cáfolta, hogy bármiféle módon veszélyeztette volna az utasok és a vasúti közlekedés biztonságát. A VDSZSZ szerint ugyanis a sztrájk megkezdése után előfordultak olyan esetek, amikor szabálytalanul elvégzett fékpróbával indultak el vonatok az országban.
Az intercity-forgalom délután három óra után állt helyre, 18 óra után már kiszámítható, menetrend szerinti forgalom volt a budapesti elővárosi közlekedésben is. A távolsági és nemzetközi járatoknál valószínűleg ma reggel üzemkezdetre áll csak helyre a teljes forgalom.
A tárgyalások ma folytatódnak a VDSZSZ követeléseiről. Ezek közül a legfontosabb a 10 százalékos többletbéremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, illetve a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt.
Visszatér a napsütés, de strandidő még aligha lesz
