Ősszel átfogó témavizsgálatba kezd a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a banki, tőkepiaci, biztosítási és pénztári termékeket közvetítőknél. Ehhez hasonló nagyságú és átfogó vizsgálatra eddig egyszer, a vagyonkezelőkkel kapcsolatban került sor – mondta Binder István, a felügyelet szóvivője az MTI-nek. A vizsgálat alapvetően két területre terjed ki: a jutalékra és a fogyasztóvédelmi szabályok betartására.
Ebben a körben a PSZÁF szakemberei azt vizsgálják, hogy a közvetítők mennyire adnak kimerítő tájékoztatást a termékekről, illetve árazásukról. A PSZÁF korábban azt szerette volna elérni, hogy a közvetítő egy termék eladásakor közölje a saját jutalékát is a vásárlóval, kompromisszumként azonban az a megoldás született, hogy egy fiktív példán kell bemutatni a jutalékot. Binder István a témavizsgálat lezárásaként három lehetséges megoldást említett. A felügyelet ajánlást készít, szankciót alkalmaz, illetve javaslatot tesz a jogalkotóknak. A jogszabályjavaslat megfogalmazására elég nagy az esély, ugyanis jelenleg eltérő az egyes szektorok szabályozása.
Eközben évek óta szaporodnak a pénzügyi szektor szereplőire vonatkozó panaszok: a fogyasztói bejelentések száma négy év alatt a 2,2-szeresére – a 2004. első negyedévi 788-ról az idei első negyedévi 1737 esetre – emelkedett. A növekedés a tavalyi negyedik negyedévhez képest 29,9 százalék – derül ki a felügyelet statisztikájából a távirati iroda szerint. Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese nemrég az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén úgy vélekedett, hogy a pénzügyi szolgáltatókra érkező panaszok száma a tavalyi mintegy 5400 után az idén elérheti a nyolcezret.
A panaszok számának növekedése a felügyelet elemzése szerint nem a pénzügyi szolgáltatások romlásának következménye, hanem a piacok dinamikus bővülésének, a fogyasztói igényesség és érzékenység erősödésének köszönhető. Ugyanakkor a fogyasztók érdekérvényesítési helyzetével a felügyelet még nem elégedett.
Budapest nem akármelyik részén nyitottak újabb szabadstrandot
