Az idén már kevesebb új autót veszünk

Európa-szerte és hazánkban is visszaesett az új autók eladása az elmúlt fél évben – mutat rá a Jato Dynamics nemzetközi piackutató cég. A felmérés szerint az év első hat hónapjában a kontinens más országaiban átlag 2,3 százalékkal, míg Magyarországon 3,1 százalékkal kevesebb új autó talált gazdára, mint tavaly. A gépjármű-kereskedők szövetsége szerint tudatosabbak a fogyasztók.

Bodacz Péter
2008. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén júniusban 9,4 százalékkal 14 619 darabra csökkent az eladott új autók száma Magyarországon, ugyanekkor Európa-szerte 1,4 millió autót adtak el; a visszaesés mértéke 8,7 százalékos volt – derül ki a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legfrissebb kimutatásából. Mint arról a távirati iroda beszámolt, az első fél évben Magyarországon az eladások számának mérséklődése meghaladta az európai átlagot: nálunk az első fél évben valamivel több mint 82 ezer új járművet adtak el, szemben az egy évvel korábbi 84 615 darabbal, ami 3,1 százalékos visszaesés. Európában összesen 8,2 millió új gépkocsit értékesítettek a januártól júniusig tartó időszakban, ami 2,3 százalékos mérséklődés 2007 azonos időszakához viszonyítva. Az első fél évben a legnagyobb csökkenést Lettországban, Írországban és Spanyolországban mérték, ahol a viszszaesés mértéke 31,6, 18,8, illetve 16,7 százalékos volt. A Jato Dynamics felmérése szerint a legtöbb új autót Litvániában adták el 2008 első felében. A növekedés mértéke itt hatalmas: 36,3 százalék volt 2007 első fél évéhez képest. A második helyen 19,6 százalékos növekedéssel Szlovákia végzett, a harmadik pedig Finnország lett, ahol 13,8 százalékkal több új autót értékesítettek, mint tavaly az első fél évben. A legnépszerűbb típus Európában továbbra is a Volkswagen volt júniusban, ezt követte az Opel/Vauxhall, majd a Renault.
Gablini Gábor, a Gépjármű- márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke érdeklődésünkre kifejtette: a korábbi években a bankok által kínált hitellehetőségeknek köszönhetően olyanok is beleugrottak autóvásárlásba, akik aztán nem tudtak megbirkózni a teherrel. Ez mostanra látszik letisztulni, amihez hozzá járul a lakosságot mélyen érintő megszorítócsomag hatása is. – A hazai piaci viszonyok között reálisan évente 160-170 ezer új gépjárművet lehet eladni, a felmérés számai nagyjából megfelelnek ennek. A kevesebb eladás azt jelenti, hogy a vásárlók sokkal megfontoltabban döntenek. Ez látszik az értékesített járművek kategóriáján is: a kis kategória helyett most inkább az alsó közép kategóriájú autókat veszik 2,5-3 millió forintért – fogalmazott Gablini, hozzátéve: a kényszerűségből a bankok tulajdonába került autók számát levonva a korábbi eladásokból is nagyságrendileg a mostani eladási szám jön ki. A Gémosz elnöke ezzel párhuzamban felhívta a figyelmet arra, hogy a tendenciát a használtautó-piacon is lehet érezni: csökken a kínálat, a jó állapotú autók pedig rövid idő alatt cserélnek gazdát. Gablini Gábor szerint az európai visszaesés több tényező együttes hatása; több országban is januárban vezetik be azt a Franciaországban már létező adózást, miszerint 120 milligramm/kilométeres kibocsátás alatt csökken az adó, míg efölött növekszik. A potenciális vásárlók egyelőre bizonytalanok, és kivárnak. A kereslet mérséklődésének másik oka – mutatott rá a Gémosz elnöke – a nyersanyagok és az energia árának emelkedése miatti drágulás, amit nem képesek benyelni sem a gyártók, sem a kereskedők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.